Avatar billede erbofloe Nybegynder
15. marts 2008 - 20:53 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Definerer forskellige web sider

Hejsa.

Hvordan får jeg forskellige sider til f.eks.  a.webnavn.dk - b.webnavn.dk - c.webnavn.dk. Er det noget DNS som skal opsættes, eller kan det gøres i IIS. Som det er nu, kommer velkomstsiden fra SBS frem, uanset hvad jeg skriver foran webnavn.dk

På forhånd tak
Avatar billede leif Seniormester
15. marts 2008 - 21:14 #1
Det skal sættes i IIS
Avatar billede erbofloe Nybegynder
15. marts 2008 - 22:12 #2
Ok. Findes der nogle vejledniger i det på nettet?
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 22:25 #3
Der skal vel stadig laves dns, altså A-records, ellers vil der vel peges på "uden". ?
Avatar billede erbofloe Nybegynder
15. marts 2008 - 22:37 #5
der er lavet stjerne alias *.webdomain, som peger på min ip. Så alt hvad der hører under webdomain.dk burde komme til min server. Mener du at a.webdomain.dk b.webdomain.dk og c.domain.dk skal defineres i DNS? De peger jo på samme ip. Der er noget som hedder "URL forward" i min DNS opsætning (Gratisdns) er det det jeg skal bruge?
Avatar billede erbofloe Nybegynder
15. marts 2008 - 22:38 #6
Havde ikke set din kommentar 22:34:22. Kigger lige på linket
Avatar billede erbofloe Nybegynder
15. marts 2008 - 22:44 #7
Hvor svært kan det være. Tak Leif. Det er næsten for nem :-) Smid et svar.
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 22:48 #8
Et stjerne alias tager alt det der ikke er defineret. F.eks har du lavet 1.domæne.dk, 2.domæne. Men hvis så der er en der skriver 3.domæne.dk, så bliver den fanget af *.domæne.dk og sendt dertil hvor den er sat til at pege. Typisk domæne.dk.
Avatar billede leif Seniormester
15. marts 2008 - 22:51 #9
justrace -> Ja, men serveren ikke er defineret til at svare på det navn der spørges vil den vise det default site som er sat op på serveren.

Det kan da godt ske at q.webnavn.dk peger på serveren men serveren skal også vide hvad den skal gøre med q.webnavn.dk, så det er ikke nok at det sættes i DNS
Avatar billede erbofloe Nybegynder
15. marts 2008 - 22:52 #10
Jeps. Men det er vel kun relevant, hvor man ønsker at det skal gå til forskellige ip adresser?
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 23:15 #11
>leif: Jeps, begge steder.

>erbofloe: Sådan som spm. er stillet, ser jeg det sådan her:

Jeg har selfølgelig min alm. www.domæne.dk, men har f.eks også en support.domæne.dk, og hvis den skal kunne tilgås med support.domæne.dk, så skal der laves en A-record der peger på den, ellers ryger den til domæne.dk. Jeg kan godt lave så alle ikke definerede x.domæne.dk bliver sendt til den side, men hvis der skal være mening med det, så er det måden. Og uden *.domæne.dk mener jeg forøvrigt at forespørgslen bliver returneret med en http-fejl. Evt. sendt hen til noget google-p.. . :)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
15. marts 2008 - 23:20 #12
Hvis www og support går til samme ip, så er det ikke specielt nødvendigt at lave separate records til dem i dns serveren. Så kan man, som erbofloe, nøjes med at lave opsætningen på web serveren
Avatar billede erbofloe Nybegynder
15. marts 2008 - 23:22 #13
>justrace: Det er ikke nødvendigt at lave noget DNS for a.webdomain.dk Det kan laves i IIS. (Har en SBS 2003)
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/WindowsServer2003/Library/IIS/9b74f316-071b-4eab-b5d2-c3ad7feb46ca.mspx?mfr=true
Fulgte ovenstående, og det virkede.
Avatar billede erbofloe Nybegynder
15. marts 2008 - 23:23 #14
>Leif: Vil du ikke have point?
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 23:39 #15
Vil det sige at alt det som ens stjerne-alias sender videre til serveren, bliver sorteret af den? Smart nok, det må jeg nok hellere kigge nærmere på. :)
Avatar billede leif Seniormester
15. marts 2008 - 23:40 #16
smitten1 -> Det kan være nødvendigt afhængig af ens DNS opsætning, har man et cname som hedder *.domæne.dk -> domæne.dk er det ikke nødvendigt at lave ændring, men har man fx. kun www.domæne.dk -> domæne.dk så skal der laves lidt i DNSen.

erbofloe -> Jo, tak

justrace -> Ja, hvordan skal serveren ellers vide hvad den skal vise ?
Avatar billede smitten1 Nybegynder
15. marts 2008 - 23:52 #17
leif, det med * tog jeg næsten forgivet, da erbofloe har sådan en.

justrace, web serveren har ingen idé om hvordan klienten har fundet frem til ip adressen. Så den sorterer ud fra host headeren, som klienten sender med
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 23:52 #18
Det kan der være noget om, men jeg har altid fået forklaret at det ordnes med dns. Har lige prøvet met et alias der ikke er lavet A-record på, og det returneredde en http-fejl. Men det er heller ikke en win-server.
Avatar billede leif Seniormester
16. marts 2008 - 00:00 #19
smitten1 -> Det var også blot for at sige at i dette tilfælde lyder det ikke til at det er nødvendigt, men jeg har domæner hvor *.domæne.dk ikke er lavet.

justrace -> DNSen peger på en IP og ikke et website. Og det er det som står ved IPen som bestemmer som hvad der sker. DNS er faktisk blot at man synes det var besværligt og svært at huske at www.Google.dk hed 217.116.232.249, DNSen oversætter blot det du skriver til en IP
Avatar billede justrace Novice
16. marts 2008 - 00:01 #20
Og der er heller ikke lavet stjerne-alias til det domæne af samme grund.
Avatar billede leif Seniormester
16. marts 2008 - 00:03 #21
Af samme grund ? Ikke forstået ?
Avatar billede leif Seniormester
16. marts 2008 - 00:13 #22
Et bedre eksempel er måske:
search.tdc.dk peger via et cname på tdc.ankiro.dk men de 2 adresser viser hver sin ting
Avatar billede justrace Novice
16. marts 2008 - 00:21 #23
Så er det ikke til at se om de subdomæner man laver virker. Hvis du har et stjernealias, vil du altid komme frem til en eller anden side, men uden, er der nødt til at være en side der er peget p, ellers fejl.