Avatar billede hedemann Nybegynder
14. marts 2008 - 09:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ram til Windows Server 2003 Std. og SQL 2005 Std.

Jeg har brug for et råd i forbindelse med ram til Windows Server 2003  Std. og SQL 2005 Std.

Jeg har lige installeret W2003 Std. på en ny server med 8Gb ram - har så siden fundet udaf at W2003 Std. max kan se 4 Gb - :'). På serveren er der ligeledes installeret en SQL 2005 Std. server.

Hvordan vil den mest optimale ram fordeling være, når det er SQL serveren der skal prioteres? Og er det muligt at få SQL serveren til at udnytte det ram der ligger over 4Gb grænsen - eller er der spildt.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2008 - 10:39 #1
Antallet af ram der kan bruges i et OS er som udgangspunkt baseret på CPU'ens antal bit. En mere teknisk forklaring er skrevet her hvis du er interesseret: http://www.brianmadden.com/content/article/The-4GB-Windows-Memory-Limit-What-does-it-really-mean-

Dog er sandheden ikke så sort/hvid som der står skrevet for bruger du Windows Server 2003 Enterprise versionen kan den håndtere flere gb ram. Læs evt også på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2003

Vi har haft selvsamme problem da vi havde 16 gb ram i serveren men det blev løst med en 64 bit løsning i stedet da den kan håndtere flere gb ram. Håber det var lidt svar :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2008 - 14:17 #2
SQLServer kan ikke bruge memory som Windows ikke kan bruge.

Optimal udnyttelse af de RAM vil kraeve en 64 bit Windows *og* SQLServer.

Selvom du vaelger en enterprise eller data center edition som kan bruge mere
end 4 GB RAM, saa kan en enkelt applikation kun udnytte det, hvis den supporterer AWE.

Det goer SQLServer dog - og allerede i standard edition.

Hvis du bliver paa ren 32 bit, saa put et rigtigt elendigt grafik kort i maskinen
i brug /3GB switch.
Avatar billede hedemann Nybegynder
14. marts 2008 - 14:52 #3
Jeg har taget den beslutning - og er i gang med det, at reinstaller med 64bit version af 2003 serveren.

Hvordan forholder det sog så med ramdelingen?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2008 - 15:08 #4
Windows 2003 R2 Standard Edition skulle understoette 32 GB RAM (Enterprise og Datacenter
understoetter 2048 GB RAM).

Husk at du ogsaa skal have en 64 bit version af SQLServer.

Der er ikke noget pjat med AWE /3GB og saadan noget i 64 bit - det er "flat address space".