Avatar billede thomas-k Nybegynder
13. marts 2008 - 13:02 Der er 4 kommentarer

Backup job samt dobbelt indsættelse

Jeg har en database jeg gerne vil tage backup af hver dag, 7 dage om ugen. Dvs. så jeg sidst på ugen har 7 forskellige backup filer, hvor de hver især så overskrives næste uge. Hvorledes ville job scriptet se ud? Scheduleren syntes jeg ikke at jeg kan angive at de skal have forskellige navne i løbet af ugen?

Et andet problem jeg har er at jeg gerne vil undgå at sætte samme række ind i tabellen to gange. Dvs. har jeg fx en kolonne ved navn "brugernavn", vil jeg gerne have at hvis samme brugernavn indsættes, så skal brugernavnet laves om til navnet "omigen" vha. et job der skal køre hvert minut. Det lyder lidt underligt at jeg vil gøre det på den måde, men det skal være et job og fungere på denne måde.
Avatar billede Spotgun Seniormester
13. marts 2008 - 14:00 #1
Er det MS SQL 2000 eller 2005 vi snakker om?
Avatar billede thomas-k Nybegynder
13. marts 2008 - 14:30 #2
Det er 2000 (dbamgr).
Avatar billede Spotgun Seniormester
13. marts 2008 - 14:47 #3
I Enterprise Manageren vælger du at oprette en ny Database Maintenance Plan under "Management" mappen.

Vælg hvilke databaser jobbet skal inkludere og tryk næste indtil du kommer til "Specify the Database Backup Plan". Her sætter du hak i de to øverste bokse, og vælger "Disk" som fil-lokation. Tryk "Change" og definer den ønskede schedule. På næste skærmbillede vælger du mappen som backupfilerne skal gemmes i. Vælg "Remove files older than: 7 Day(s)" og sørg for at der står "BAK" i "Backup File Extention" feltet. Tryk "next". Vælg samme setup for dine Transaction Logs, hvis det har interesse.

Når du er færdig med resten af guiden, så håndterer SQL serveren selv navngivning af backupfilerne. De vil blive genereret ud fra et timestamp og databasenavnet, og navnene vil derfor være unikke hver dag.
Avatar billede Spotgun Seniormester
13. marts 2008 - 14:56 #4
Mht. dit andet problem, så vil jeg tro du kan ordne det ved at oprette et job (Management > SQL Server Agent > Jobs) som eksekverer noget SQL eller en Stored Procedure, der retter dine data.