Avatar billede ken.j Nybegynder
12. marts 2008 - 14:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Forskel på dvd skiver?

Hej..

Jeg kunne godt tænkte mig at vide hvad forskellen på DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW... det er de 4 jeg lige ved findes og brænde dvd'er på men hvad er forskellen på dem?

Med Venlig Hilsen
Ken S. jørgensen
Avatar billede norbert_ Nybegynder
12. marts 2008 - 14:43 #2
RW skiverne skiller sig ud ved, at du kan lægge data ned - men også slette dem igen og bruge skiven igen og igen. Det kan du ikke ved R-skiverne. Her ligger de til skiven ikke dur mere.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
12. marts 2008 - 14:45 #3
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html
Dette er nok den ultimative forklaring på de forskellige skiver, der findes. Og hvordan du bruger dem.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
12. marts 2008 - 14:49 #4
i kan alle oogle - right? - ikke for at gøre mig selv upopulær, men jeg synes alt for mange links er begynd at præge svarene herinde.

en forklarring kunne, hvis vi skal gøre det mindre teknisk, se således ud:

DVD-RW
en DVD(minus) skive med mulighed for at brænde igen og igen, smart på computeren men ikke velegnet til distributionaf eksempelvis videomateriale grundet ringe kompatibilitet med afspillere (og grunden højere pris)

DVD-R
En brændbar skive der består af et skrivebart lag. Skiven er specielt velegnet til videomateriale grundet datastrukturen og anvendes uden større problemer til dvd-afspllere mv. - for maksimal kompatibilitet bør man dog aldrig brænde ved højere hastighede en x2.

DVD+R udmærker sig ved at have en datastruktur dr er yderst velegnet til DATA, helt præcis hvorfor mv. vil jheg nødig give nogen redegørelse for, men det skulle være sådan det forholder sig.

DVD
Avatar billede ken.j Nybegynder
12. marts 2008 - 14:52 #5
så hvis jeg har en dvd jeg vil brænde vil det bedste være at bruge DVD-R.. og der vil DVD+R ikke være bedre til nogen dvd'er og ikke til andre.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
12. marts 2008 - 15:03 #6
Når et uddybet svar står på en side eller et link, hvorfor så ikke givet linket, istedet for at copy-paste?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
12. marts 2008 - 15:03 #7
DVD+R er ikke til DVD-film brug, så svaret vil være nej, hvis det er noget du skal bruge til en afspiller. Eller rettere "ja" du skal bruge DVD-R. Og husk at brænde ved lav hastighed.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
12. marts 2008 - 15:06 #8
I dag vil jeg sige, at det er hips som haps om du bruger plus eller minus-skiver. De er i dag lige kompatible. Om DL-skiverne ved jeg ikke, de er ikke særlig kompatible, hvis du skal brænde f.eks. film på. Jeg har en harddiskrecorder, som godt kan brænde dl-skiver, og den afspiller fint på den maskine, den er brændt på, men vil ikke fungere på en almindelig dvd-afspiller.
Men jeg bruger selv minus-skiver. :-)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
12. marts 2008 - 15:07 #9
Jeg har ingen problemer med at brænde film på plus-skiverne. Heller ikke med kompatibiliteten
Avatar billede ken.j Nybegynder
12. marts 2008 - 15:34 #10
tak for hjælpen..

cgleerup: svare du så jeg kan give dig point.
Avatar billede ken.j Nybegynder
29. december 2008 - 22:24 #11
lukket
Avatar billede kaveh Nybegynder
02. februar 2012 - 16:40 #12
jeg købte panasonic DMR-E50. Når jeg sætter disk (RW-DVD),kommer dette besked..OMLY READ . Jeg forstår ikke hvorfor. Er det pga. forkeret disk-valg?
Avatar billede Deappfuuel Nybegynder
13. maj 2016 - 03:00 #13
jeg skulle ikke sige med sikkerhed omkring forskel. Men syntes det virker til ja dvd-r er en anelse billigere. Men skal du kopire filer over fra en af de dvd-r du har lavet tager det en krig. Kan være en fejl p mit drev så er ikke sikker
Avatar billede Deappfuuel Nybegynder
13. maj 2016 - 03:02 #14
men er der virkelig ingen der kender den tekniske defination