Avatar billede re-flex Nybegynder
12. marts 2008 - 12:27 Der er 11 kommentarer

Formatering af ekstern harddisk

Jeg skal til at investere i en ekstern harddisk, som skla bruges med min Asus WL-500W router (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=227935). Grunden til dette er, at routeren har USB port bagpå og jeg vil gerne have, at de mest alm. filer såsom billeder og musik er tilgængelig til alle de computere som er på mit netværk.

Men ved ikke helt hvordan jeg tilslutter den. Jeg har læst et eller andet om, at harddisken skal være formateret til EXT3 istedet for NTFS eller FAT32.

Så mine to spørgsmål går på:
1. Hvordan formatere jeg en harddisk til EXT under Vista eller XP ?
2. Vil harddisken, så bare dukke op som et netværksdrev, som er tilknyttet routeren lokale IP (10.0.0.200 som jeg har kaldt den) ?

Med venlig hilsen
Jakob
Avatar billede hojben Novice
12. marts 2008 - 12:40 #1
1. Kan du ikke. Umiddelbart ser det ud til at være Linux du skal bruge til det http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3

2. Der må være en indstilling i routeren hvor du kan konfigurere den externe disk. endda måske formatere fra routeren.
Avatar billede justrace Novice
12. marts 2008 - 12:57 #2
Der er flere muligheder, med NTFS kan du kun læse fra disken, med fat32 er der en begrænsning på filstørrelsen på 2gb, med ext3 er der "frit spil". ext3 er en linux filtabel, og hvad du skal bruge er der nok nogle linux-folk der kan hjælpe med.

Vedr. 2: Du skal skrive ftp://10.0.0.200, så skulle det virke.

Side 21: ftp://ftp.justrace.dk/Manuals/LAN-prod/ASUS/E2654_WL500W_Manual.pdf
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2008 - 13:03 #3
Hvorfor mener du at det skal være EXT3 filsystem?? det kan ikke læses af Windows
Avatar billede justrace Novice
12. marts 2008 - 13:31 #4
Det vil sige at du heller ikke kan læse manualen jeg linkede til. Den ligger på en ext3 formatteret hd.

Nå, men den skal jo sættes i den router, og det virker fint. Den skal jo ikke sættes til en windows maskine.
Avatar billede hojben Novice
12. marts 2008 - 13:33 #5
Helgec http://www.fs-driver.org/ har et program til windows så den kan læse og skrive til EXT2 & 3.

1. http://www.pixelmagicforum.com/forum/showthread.php?t=2700 (lidt info)
Avatar billede justrace Novice
12. marts 2008 - 13:42 #6
Men noget helt andet er at det jo egentligt burde være en ommer fra ASUS' side da routeren burde kunne klare harddisk management når routeren er beregnet til den slags brug.

Har en lidt ældre WL-HDD, også asus, og den klarer det fint selv.

ftp://ftp.justrace.dk/Manuals/LAN-prod/ASUS/WLHDD_Manual.pdf
Avatar billede justrace Novice
12. marts 2008 - 13:54 #7
Noget andet: Er der ikke en begrænset sti-dybde?

E:/mappe1
    -trin1
      -trin2
        trin3
osv.
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2008 - 16:00 #8
Noget nyt her??
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2008 - 08:14 #9
Lidt respons ??
Avatar billede re-flex Nybegynder
14. maj 2008 - 10:48 #10
Hey alle...

Havde helt glemt denne tråd, da jeg gik væk fra det igen. Men jeg må lige prøve alle de forslag som er kommet.

Jeg vil stadig gerne have det til at virke, så må lige sidde og rode med det.

I må lige smide et svar, så jeg kan dele nogle point ud...
Avatar billede hojben Novice
14. maj 2008 - 14:13 #11
Prøv først forslag før du deler point ud. Jeg afstår i øvrigt fra point :)