Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
08. marts 2008 - 17:07 Der er 21 kommentarer

Web server med php og mysql ?

Hej. Jeg har en computer som er ret ny, men jeg har fået en ny så vil bruge den som server. den har windows home installeret. Hvad skal jeg installere og gøre før, jeg kan intaste mine domæne information, så jeg kan bruge den som webhotel.?? Mvh Tobias
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2008 - 17:46 #1
Du skal formentligt have installeret Apache.

Windows Home egner sig næppe til web hotel. Og det kræver erfaring med web servere at
påtage sig at drive et web hotel.
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
08. marts 2008 - 18:40 #2
Hvad med linux eller unix og hvor kan jeg skaffe det rigtige linux/unix program og installations filerne ?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
08. marts 2008 - 20:13 #3
http://mirrors.dotsrc.org/apache/httpd/httpd-2.2.8-win32-src.zip
http://mirrors.dotsrc.org/apache/httpd/binaries/win32/apache_2.2.8-win32-x86-no_ssl.msi

Installer den, og se her:
PHP-configuration: http://www.eksperten.dk/spm/419193
Et hav af artikler og hjælp med konfigurationaf apache (som entelig bare er filen httpd.conf) http://www.eksperten.dk/spm/?sort=&order=DESC&status_1=on&spm_creator=&spm_part=&spm_answer=&find=httpd.conf&engine=exp

Husk at åbne for port 80 udefra og til den computer som du vil bruge som webhotel - og husk at åbne for port 21 hvis du skal kunne tilgå FTP-adgang udefra.
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
08. marts 2008 - 20:26 #4
Okay men hvad mener du med port? hvordan gør man det
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2008 - 22:07 #5
De fleste Linux distroer vil komme med Apache, MySQL og PHP.

Men eller vil https.apache.org, www.mysql.com og www.php.net have nyeste downloads
for Linux.

Har du erfaring med Linux/Unix ?
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
08. marts 2008 - 22:25 #6
Det kommer an på hvad du mener med efaring hvis det er om  jeg kender styresystemet så ja men noget meget server så nej
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2008 - 23:39 #7
Hvis du kender Linux som desktop OS, så har du da ihvertfald et godt fundament for at lære
at bruge det som server.
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 16:36 #8
http://www.smeserver.org/

Hvis du ikke gider rode med opsætning, og du "kun" skal bruge web, mail, ftp, mysql, php...?

Så kan denne være oppe at køre på ca en times tid.

Kræver dog ATA/IDE diske og helst intel cpu.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2008 - 16:37 #9
Helst Intel CPU ????
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 17:14 #10
Kan ikke huske hvor jeg har fået den ide, men har læst det et sted. Men siger jo også bare "helst".

Du skal også bruge to netkort, og de skal være med forskellig chip, da der ellers kan opstå problemer med hvilket der er til hvad.

Kan godt anbefale den, også uden den store linux-viden.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
09. marts 2008 - 18:03 #11
Jeg går ud fra at du har en router du er på internettet igennem? Eller også skal du som minimum have en router.

De fleste router idag til 200-500 kr. har inbygget NAT som du skal bruge til at "viderestille" forspørgsler på port 80 og 21 hen til serveren.

Så når jeg går ind på www.din-hjemmeside.dk så henviser en DNS-server til din IP adresse xxx.xxx.xxx.xxx (kunne være gratisdns.dk).

Din router modtager så forespørgslen, og det er så den som skal sørge for at forspørgslen komme videre hen til serveren via NAT.
Meget nemt at sætte op på router faktisk...
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 18:18 #12
Hvorfor det?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2008 - 19:10 #13
Jeg er ret sikker på at det er ligegyldigt om det er en x86 produceret af Intel eller AMD.

De to kritiske elemeneter i den sammenhæng (GNU C compileren og Linux kernel) er
ikke SME specifikke.
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 19:17 #14
Ok. Er ikke linux-mand, er helt nybegynder i den forbindelse.

Vedr. freekyzone's indlæg om router, så er der indbygget både router og firewall i SME'en. Altså kobles den direkte på nettet med det ene netkort, og det andet er så indersiden af router/firewall/server.
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 19:18 #15
Kører selv med en SME-server, og den hoster 8 domæner med dertil mails og lidt ftp.
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 19:20 #16
Nå ja, og to mysql databaser og php-sider over web-delen.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
09. marts 2008 - 20:32 #17
justrace -> lige et sidespring.

Jeg har også en SME stående et sted - men der kunne jeg kun får den til at køre med ét domæne, eller sagt på en anden måde, den kunne godt klare flere domæner, men de gik alle på samme wwwroot. Dermed var de jo den samme side...

Men du har fået den til at have forskellige pages?
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 20:56 #18
Jeps. Det eneste jeg bøvler lidt med, er at en bruger er en bruger over hele linien. Dvs. at et navn kun kan bruges en gang, og ikke eks. peter@web1.dk og peter@web2.dk, for det er samme bruger. Der findes et tillægsprogram, såkaldt contribs, der kan fikse det, men jeg er ikke nået så langt da det ikke er vigtigt i mit tilfælde.

Det du skriver om samme www-root, gælder stadig hvis ikke der er lavet A-records, *-alias på dns-opsætningen, .
Avatar billede justrace Novice
02. januar 2009 - 23:18 #19
Tid til lukning?
Avatar billede enya Nybegynder
03. januar 2009 - 01:54 #20
Hej justrace.. "Long time - no see..." (Men "er" her nu ikke meget selv..)
Håber du og "dine" er kommet godt ind i det nye år..!? Mvh. enya
Avatar billede justrace Novice
03. januar 2009 - 23:40 #21
Hej Enya, ja det er s'gu længe siden. Har tit tæmkt på dig. Og jo tak, vi er kommet godt ind i det nye år, og også efterhånden kommet godt videre efter min kones død i sommers. Godt at høre fra dig igen. :)