Avatar billede jes-eu Nybegynder
06. marts 2008 - 08:20 Der er 4 kommentarer

Remote Desktop

Kære eksperter,

Hvordan kan jeg styre min computer når jeg er væk hjemme fra?

Jeg har følgende:

iMac - Leopard
Airport Extreme
Remote Desktop installeret

Håber nogen kan hjælpe :)

Mange hilsener
Jes
Avatar billede aeblenet Nybegynder
06. marts 2008 - 08:50 #1
Der burde da være en udførlig manual/guide under installeringen!
-væk hjemmefra, lyder som "noget guf for en hacker"

Remote Desktop er beregnet for administrator i Intranet-miljøer.

Har du fast IP-adresse ?
-ellers bliver det bøvlet.

Hvem er din ISP'er ?
-er der hul igennem til at se/dele filer fra din stationære ?
-ring og spørg i deres Teknisk Support.

Cybercity kan hjælpe med hul igennem Router for 100,-/150,-
-husker ikke helt prisen, men de er nogle af de få der giver dig muligheden.
Avatar billede komputerdk Mester
06. marts 2008 - 08:51 #2
kender ikke lige mac (fik nej af chefen til at købe en).. anyway - formoder at måden er nogenlunde ens:

Du skal finde dit globaleIPnr... du kan gå ind på www.myip.dk og finde det der..
Alternativt, kan du bruge dygndns.com (nogen routere kan bruge denne) - der tilmelder du dig, så hvis dit globale IP er 82.xxx.xxx.xxx , så laver siden en konvertering til fx. ditnavn.dyndns.com  , dvs. selvom din internetudbyder skifter dit IPnr - så kan du stadig fange computeren..

Derfor er det en god ide at iMac'en skal have fast IP nr. så har den altid det samme nr. routeren skal videresende til. .nogle routere har noget der hedder statisk DHCP , så din puter altid får samme ip af routeren.

Du skal så åbne porte på din routers NAT - så den ved at når du fx. sender til ditGlobaleIP så skal routeren sende signalet til netop din iMac..

Standard såvidt jeg kan se er:
5900 TCP Observe and Control
5900 UDP Send screen, share screen
3283 TCP Reporting
3283 UDP Everything else
22 TCP Encrypted file transfer, observe,
and control (via SSH tunnel)

De porte skal åbnes..

læs evt. http://www.apple.com/dk/remotedesktop/ >der er en admin guide...
Avatar billede egonspock Seniormester
06. marts 2008 - 08:59 #3
he, jeg så lige at det også er på plakaten i MacØstjylland i dag, men hvis du har .mac kan backtomymac bruges:
http://www.apple.com/dk/dotmac/backtomymac.html
Det er standard-teknologi og ganske simpelt.
Avatar billede skelboe Nybegynder
20. marts 2008 - 15:35 #4
Gå ind under Systemindstillinger > Deling og slå skærm deling til. Mener det virker remote også, men det kræver jo at du har en fast IP