Avatar billede tageworm Nybegynder
04. marts 2008 - 21:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilke ram kan bruges?

Hej, min kæreste har en (lidt) gammel hp bærbar, en model nx6110 1.4 ghz, med 256 mb ram. Det er desværre ikke længere nok ram, den kører efterhånden mildest talt langsomt med de nye skriveprogrammer osv.
Jeg vil gerne lægge 512 eller 1gb i, men jeg kan slet ikke finde ud af hvad der er kompatibelt. Dem der sidder i er vist, ifølge spec. side: http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12135_div/12135_div.HTML

333mhz ddr so-dimm, men det er ikke nok info til at jeg kan regne præcist ud hvad det drejer sig om.
Er der en der har forslag til nogle nye?
Mantraet er at det skal være billigt!!
Mvh. tage

Ps. jeg har haft lidt problemer med at pointsystemet her på siden, men det kan jeg nok også hjælpes med;-)
Avatar billede tageworm Nybegynder
04. marts 2008 - 21:39 #1
sådan, pointuddelingen er fikset:)
Avatar billede mdietz Nybegynder
05. marts 2008 - 00:11 #2
Det er rigeligt med information :)

333mhz er nemlig meget karakteristisk for DDR-PC2700 RAM.
Når de så skal passe i en Bærbare hedder de bare: SO DIMM 200-pin PC2700.

sådan en blok ville løse dit problem ganske fornuftigt:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=90482
Avatar billede tageworm Nybegynder
05. marts 2008 - 07:18 #3
jeg læste nogle guides hvor der blev skrevet om spænding om en masse andet, mn kan man sætte hurtigere ram i?
Avatar billede mdietz Nybegynder
05. marts 2008 - 08:40 #4
I den computer som du nævner, vil du ikke få noget ud af at sætte hurtigere RAM i, da det ikke er understøttet af det valgte chipset.

mht. spænding på RAM er det ikke noget du skal bekymre dig om. Det er korrekt at der er forskel på de spændinger RAM opererer ved, men da DDR-PC2700 angiver en standard, er det ikke noget som pludselig skifter :)
Spændingen er derimod forskellig på DDR, DDR2(bruger mindre end DDR) og DDR3(bruger mindre end DDR2) ram.

Der hvor spænding bliver aktuelt for alvor er ved overclocking, men da det ikke er noget man kan med en bærbar(på grund af den øgede varmeudvikling)er det ikke relevant for denne tråd :)
Tricket er at få RAM til at køre mere stabilt ved lavere timings og højere Hz
Avatar billede tageworm Nybegynder
05. marts 2008 - 10:54 #5
mange tak, så er det vist på plads