Avatar billede larsbrink Nybegynder
04. marts 2008 - 17:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gule og røde Serial ATA (SATA) kabler

Jeg har et RAID5 hvor den HD der sidder på det røde kabel ofte "forsvinder" og mit RAID skal derefter genopbygges.

1) Hvad er forskellen og kan det være kablet som gør at RAID dør?
2) Hvor kan jeg købe de gule SATA-kabler?

De røde siger noget med 30V hvor de gule siger 300V. De gule siger også noget med 2x et-eller-andet.
Avatar billede Beach Mester
04. marts 2008 - 23:53 #1
Det kan da godt være du har et defekt kabel, hvis det er det samme kabel der igen og igen giver dig problemer så ville jeg forsøge at udskifte det med et nyt.

Når det så er sagt, så er der ingen forskel på SATA kabler andet end lige og 90 graders vinklet stik!
Der er med garanti forskel på de enkelte kablers (og stik) kvalitet, men selve standarten er nøjagtig den samme. Du skal derfor ikke tro at nogle farver betyder noget i forhold til andre. Det er de samme:-)
Prøv for sjov at se med her--->
http://www.revoltec.de/produkte/rc049.htm

//Beach
Avatar billede mdietz Nybegynder
05. marts 2008 - 00:05 #2
Jeg ville prøve at skifte alle kablerne.
Hvis det stadig sker kan det skyldes 2 ting:
1. Enten sidder kablerne ikke godt nok fast.
2. Din RAID-controller er defekt eller har en dårlig driver/BIOS.

Hvilken controller benytter du ?
Avatar billede larsbrink Nybegynder
05. marts 2008 - 06:03 #3
Jeg har praktisk talt bundet kablerne fast til diskene fordi det var min først indskyldelse at de ikke sad godtnok fast. Det er lidt sjovt at man med en ny standard ikke har lavet et eller andet sikkerhedssystem som gør netop dette.

Det er HW RAID indbygget på på MotherBoard: Asus P5W DH Deluxe (RAID controller integrated in the ICH7R Southbridge) Intel Raid programmet siger: Intel(r) 82801RG/GH SATA

OS: Vista Ultimate

Ideen med kablet fik jeg har: (Posted:2/14/2008 5:54:00 PM)
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20080128225114312&board_id=1&model=P5W+DH+Deluxe&page=1&SLanguage=en-us
Avatar billede mdietz Nybegynder
05. marts 2008 - 08:43 #4
Jeg har en kammerat der har samme controller.
Han døjede også med at køre et stabilt RAID5 array.

Han "løste" problemet med en driveropdatering - det er ca. et ½ år siden.
Siden skulle han dog rebuild 2 gange, hvorfor han valgte at skrotte sit array...

Har du undersøgt om du kan finde en ny driver på intels hjemmeside?
Avatar billede larsbrink Nybegynder
05. marts 2008 - 09:26 #5
Jeg har installeret den nyeste driver til Vista (Intel Storage Manager) vistnok 7.8 i øjeblikket så den del skulle være klaret.

Der findes en nyere BIOS men det vil være min sidste løsning da der ikke står noget som skulle rette sig mod RAID delene i de nyere versioner samt at den nuværende siges at være den mest stabile af de BIOS der findes.

Kørte din ven med VISTA?
Avatar billede larsbrink Nybegynder
16. juni 2008 - 20:39 #7
Har nu kørt RAID1 uden problemer i et stykke tid. Tror ikke den inbyggede RAID-controller magtede en RAID5.

"mdietz" du er velkommen til at svare så er der points til dig.
Avatar billede mdietz Nybegynder
17. juni 2008 - 09:58 #8
Det er rart at du har fået det til at køre uden problemer.
Som jeg også har skrevet er det ikke nemt at finde en ordentlig RAID5 controller på bundkortene, hvorfor driverne/firmware tit ødelægger det hele :/

Hvis du stadig gerne vil køre raid5 vil jeg anbefale dig at købe en "rigtig" controller
Avatar billede larsbrink Nybegynder
17. juni 2008 - 10:13 #9
Jeg er glad nok for mit nye RAID1 så længe de da bare virker.

Livræm og seler: Raid 1 + online backup så skulle de billeder da gerne være sikret :-)