Avatar billede farmerstbt Nybegynder
04. marts 2008 - 13:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ny Miljøvenlig hardware!?

Hej

Jeg står overfor at købe en ny pc snart.

Den skal kunne det hele (spil osv.) selvfølgelig så den har brug for det bedste harware men uden at strømmåleren bliver svimmel.

Jeg ved meget om hardware og har samlet alle mine pcer selv, men når det er altid svært at finde det bedste hardware p.g.a. det store udbud af modeller og prisklasser.

Det jeg gerne vil vide mere om er:

Power supply: De har alle sammen angivet en "power efficency" som jeg går ud fra betyder hvor godt de kan håndtere strømmen uden for meget spild, så man skal vel gå efter den højeste % sats?

Køling: Vand- vs Luft-/passiv-køling . Bruger en vandpumpe mere strøm end 3-4 luftkølere?

Cpu: jeg mener at have set AMD reklamere med en ny energi effectiv cpu? kan det passe?

Grafikkort: findes der gode graffikort (dx10) med Passiv køling, eller er det ikke længere muligt?

Bundkort: findes der et nyt bundkort med passiv køling som evt. også er energi effectiv?

Harddisk: findes der harddiske med hurtig respons tid så de slukker helt hvis de ikke er i brug, men stadig kan "vækkes" relativt hurtigt når de skal i brug?

Jeg ved det er en stor mundfuld, men jeg håber i det mindste nogle af mine spørgsmål kan besvares ^^

Alternativt kan jeg jo købe en vindmølle :p

på forhånd tak!
Avatar billede mdietz Nybegynder
04. marts 2008 - 14:31 #1
Mht. valg af strømforsyning er det korrekt at jø højere %des mere af strømmen går videre til din hardware, og er altså et udtryk for hvor meget "spild" der er i strømforsyningen.

Vand/luftkøling koster ca. det samme mht. strømforbrug. men umiddelbart bruger vandkøling lidt mindre (alt efter hvor meget lys-gejl og hvor stor pumpe man benytter), simpelthen fordi vandet afleder varmen mere effektivt.

De nye Core2Duo fra Intel bruger mindre strøm end AMDs dualcore. Det er rigtigt at AMD har nogle lav-spændings processorer som passer i almindelige bundkort - de såkaldte mobile enheder. De energieffektive enheder koster lidt mere, så spørgsmålet er hvorvidt man ikke bør satse på den bedre ydende Intel C2D i stedet for?

Du kan idag købe mange gode passive kølere til Dx10 kort. f.eks. ville Artic Cooling Accelero være et godt bud sammen med et 8800GTS. Køleren koster desuden mindre end andre mærker som f.eks Zalman.

Jeg vil ikke anbefale at sætte diskene til at slukke/tænde hele tiden, da de nemt kan gå i stykker. Hvis du gerne vil spare penge på dette område ville en SSD (Solid State Disk), altså en harddisk uden bevægelige dele være at foretrække. Udover den er mere holdbar, har den også væsentlig hurtigere søgetider og højere overførselshastigheder. Den koster bare en hel del mere... Men en rigtig god idé til systemdisk.

Jeg tror ikke du kan få et bundkort der er decideret energieffektivt, da det typisk ikke er dét man fokuserer på. Det er idag de fleste fabrikanter der tilbyder passivt kølede bundkort, så det er kun dit budget der sætter grænsen :)
Hvis det skal være miljøvenligt er både Asus og Gigabyte RoHS certificerede :)

Ha' en god dag
Avatar billede mash Mester
04. marts 2008 - 14:38 #2
generalt er de nye cpuér lavet til ikke at bruge det vilde strøm.

Jeg køre selv med en 479(yonah) mobile cpu i min stationer pc ,blæser køre 618 rpm.

geforce 8600 silent køre dx10 tror jeg(i vista)

en flad skærm spare osse en del.

ps. de fleste bundkort i dag kan stilles i biostil at skruge ned for blæser osv. for at minimere strøm forbruget
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
04. marts 2008 - 19:21 #3
Meget præcise svar Mdietz, tak for det :-)

Nu har jeg altid været AMD fan pga deres pris og ydeevne i spil, men vil helt klar kigge på Intel's bud. Jeg går ud fra at Intel også bruger dual technologi?

M.h.t. Artic Cooling Accelero? Er det en underleverandør til grafikkort producenterne eller er jeg nød til at købe graffikortet og køle profiles for sig, og samle det selv? Jeg har gjort det før, men bortfalder garantien på kortet så?

Jeg var ikke klar over at der fandtes SSD (solid state disk) selvom prisen er høj kan det jo betale sig i det lange løb hvis pc'en kører utroligt meget som min gør. Jeg kan næsten regne ud at sådan en harddisk må være støjsvag hvis den overhovedet siger noget.

endnu en grund til at se efter passiv køling er støjen. Jeg har ofte prøvet at lave en støjsvag pc men pengene løber gerne op på et tidspunkt. Jeg følte mig dog dum da jeg købte et bundkort med en lille hidsig north-bridge blæser på. Den lamer aht. :p

hvis du har flere råd omkring emnet er jeg taknemmelig.

tak for hjælpen begge to.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
04. marts 2008 - 19:27 #4
tippet med en lcd (flad skærm) er også en rigtig god ting. Jeg har allerede én god Phillips 170s 17" lcd skærm.
Philips var den mest strømbesparende jeg kunne finde både tændt og standby. standby bruger så godt som ingenting. (dog kan man jo købe en elspareskinne, men skal jo alligevel slukke skærmen manuelt eller v.h.a. en screensaver/sluk funktion, hvis man er nød til at have pcén tændt om natten hvis den agere server)
Avatar billede mdietz Nybegynder
04. marts 2008 - 19:52 #5
Arctic cooling laver kølere og ikke grafikkort.
- Du nævnte jo at du var teknisk, så derfor foreslog jeg muligheden for at skifte grafikkortets medfølgende køler ud :)

Det er en ret simpel procedure, men garantien bortfalder på grafikkortet så snart du afmonterer den originale.  De GTS-kort jeg har haft mellem hænderne har nu ikke larmet vildt meget. Men muligheden for at køle kortet passivt er der :)
Alternativt kunne du jo udvide din vandkøling til også at omfatte grafikkortet - igen ryger garantien.
Nogle producenter holder hårdt på det med garantien - personligt har jeg nok oplevet at folk har kunnet bytte deres produkter, på trods af deres "eftermontering", men der havde de selvfølgelig sat den originale på igen :)

Som Farmerstbt også siger vil det kunne mærkes kraftigt på strømregningen at skifte til en LCD-skærm
Avatar billede mdietz Nybegynder
04. marts 2008 - 19:55 #6
og  med hensyn til den lille irriterende NB-blæser, kan du uden problem skifte den ud med en passiv profil, da NB sjældent bliver ret varme.
Zalman laver en lille blå sag, som jeg selv har gode erfaringer med.
Den skal bare skrues fast i de 2 huller der er omkring NB.

God fornøjelse :)
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
19. marts 2008 - 07:38 #7
Efter en god gang søgning fandt jeg det tilsyneladene mest miljøvenlige bundkort til data.
http://event.asus.com/mb/p5nt/
det ser jo meget godt ud ikke?