Avatar billede palamo Nybegynder
03. marts 2008 - 09:11 Der er 11 kommentarer

Energi Midt bredbånd og Apple Router. Kan det virke?

Her en Airport Express Base Station, til at lave trådløs netværk derhjemme.
Har lige fået fiberbredbånd ved Energi midt, og i den forbindelse skal man bruge en logon klient på computeren for at logge på ved dem. På den måde kan man kun have en computer på, og vil jo gerne have flere på, på det trådløse net.

Derfor skulle man kunne bruge det PPPoE der er i Airporten til at indtaste brugernavn og kode i, og så skulle det bare køre.
Desværre kan jeg ikke få den til at virke med Airport Expressen.
Har, lige før jeg fik fiberbredbånd, bestilt en Apple Time Capsule, som jeg modtager en af dagene. Det er en mere avanceret form for router end Airport Expressen og den skulle også understøtte PPPoE. Men jeg vil jo ikke pakke den ud, hvis den heller ikke kan bruges.

Er der nogen som helst, der har fået en Airport express, Airport Extreme eller Time Capsule til at virke med Energi Midt fiberbredbånd?

Når jeg forbinder virker det trådløse net fint, men airporten får ikke en IP-adresse fra Energi Midt's boks (modem)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. marts 2008 - 11:15 #1
Indtil videre har en hvilken som helst router med PPPOE klient virket for mig.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. marts 2008 - 11:21 #2
Kan dog se på http://www.apple.com/dk/airportexpress/specs.html at også Airport Express skulle kunne benytte PPPOE. Det er en helt almindelig PPPOE forbindelse (har både gjort det med forskellige routere og med en standard PPPOE klient på min linux laptop. Det kører jo uden modem, så der skulle ikke være særligt meget andet at tage fejl af end koden.
Virker det perfekt når du sætter en PC til samme kabel og installerer Eniergimidts klient??
Avatar billede palamo Nybegynder
03. marts 2008 - 16:20 #3
Ja det burde virke med en hvilken som helst router, men...
Når jeg kobler Airporten til Energi Midt boksen, så blinker den gul. Det indikerer at den ikke kan komme på netværket. Lige så snart jeg så skriver brugernavn og kode ind i PPPoE oplysninger i Airporten, så begynder den at lyse grøn. Det vil altså sige at den har fat i Energi Midt Boksen. Den får bare ikke en IP fra den.
Snakkede med Apple i halvanden time, og de kunne ikke umiddelbart løse problemet.
Jeg kan altså forbinde til det Airporten, Airporten kan forbinde til Energi Midt boksen, men den får ikke en IP derfra.
Vil være rigtig glad for at få et råd, eller blot en bekræftelse på at der er nogen der har fået det til at virke, inden jeg pakker min nye Time Capsule op. Ellers er det jo spild af penge :-)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
03. marts 2008 - 16:29 #4
Det er tit og ofte et mac adresse problem. Det kan som regel løses ved kloning, men en googlesøgning siger airporten ikke har sådan en funktion. Så måske et opkald til kundesupport, eller lade udstyret være slukket x antal timer, indtil din ip-lease udløber, hvis det er problemet
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. marts 2008 - 16:52 #5
> smitten1: energi midt kører med software klient, og man kan derfor udskifte son Pc så manbge gange det skal være iløbet af en time. jeg tror ikke de kører med at ip-lease skal udløbe.
> palamo: kan du ikke lige af eller bekræfte at din pc med softwareklient kan komme på?
Avatar billede smitten1 Nybegynder
03. marts 2008 - 16:54 #6
Ja, de kører vel PPPoE? Men det er jo først efter man er logget på, at man får tildelt ip
Avatar billede palamo Nybegynder
03. marts 2008 - 17:05 #7
Når kablet er direkte fra computeren i Energi Midt boksen, så kan jeg sagtens logge på med adgangsklienten.
Det med at logge på, skulle routeren jo gerne gøre. Energi midt har fortalt mig at de ikke yder support på de routere man kobler til, men at man KAN få det til at virke. Bruger man routeren, må man blot ikke have klienten installeret, da de to kan konflikte.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. marts 2008 - 17:36 #8
OK, jeg tænkte bare at det kunne være en fejl i forbindelsen.
Med det du skriver kunne det se ud til at de to ikke er kompatible, selvom jeg ikke fatter hvordan det kan gå til. Har du prøvet at resette airport og evt opgradere firmware hvis sådan noget findes??
Energimidt dækker jo kun midtjylland, men der skulle da gerne være en enkelt bruger hist og her der bruger airport express. det er nok dem vi må vente på.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. marts 2008 - 17:36 #9
kan man iøvrigt når man logger på airporten se en status for WAN-forbindelsen?
Avatar billede palamo Nybegynder
03. marts 2008 - 17:47 #10
har også mistanke om et kompabilitetsproblem. Derfor jeg gerne vil have en bekræftelse på at det kan virke.
Har reset'et det flere gange, og den har den nyeste firmware.
Der er en form for status, men det at den lyser grøn skulle være status på at den var forbundet. Inde i opsætningen kan jeg så bare se at den ikke har en ip-adresse
Avatar billede nicoolai Nybegynder
06. april 2008 - 14:45 #11
Jeg har hørt fra en inde fra Energi Midt at de har problemer med Airport Express.
Airport Extreme og Time Capsule skulle øjensynligt virke fint.
Jeg overvejer nemlig selv at anskaffe mig en Time Capsule da min Express heller ikke virker hos Energi Midt.