Avatar billede nickbuus Nybegynder
29. februar 2008 - 08:48 Der er 1 løsning

størrelser i et felt

Jeg henter info om tøj mærker fra en anden side - og tøjet findes i forskellige størrelser - 58,60,62,64 osv - nu overvejer jeg at have en kolonne som angiver tøjstørrelserne for hvert stykke tøj.

1,"levis jeans","58,60,62"
2,"levis jakke","60,64"

Jeg vil nu gerne kunne søge på posterne men indsnævret efter tøjstørrelser.
En ønsker måske kun at se tøj i størrelse 58 og 60
Hvordan søger man med en sql sætning i indholdet i en kolonne med kommadelt indhold? er det en god idé at have en sådan kommadeling?
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
29. februar 2008 - 09:15 #1
Det er en dårlig idé (efter min mening).

Lav i stedet for en ny tabel, hvor du lagrer hvilke størrelser/varianter en vare findes i. Når du du vil se alle varerne, så JOINer du de to tabeller - og får alle varianter.

F.eks. sådan her:

Tabel: VARER
id int
navn varchar(50)
pris money

Tabel: VARIANTER
id int
vare_id int
variant varchar(50)

Så kan du få varianterne med følgende SQL:

SELECT v.id, v.navn, v.pris, vari.id as vari_id, vari.variant
FROM varer v
JOIN varianter vari ON v.id = vari.vare_id