Avatar billede madm Nybegynder
27. februar 2008 - 14:46 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

USB Nøgler på workstations i Server 2003 miljø

Hej Eksperter!

Vi har lige fået nye pcere på skolen som er blevet sat op, dog har vi nu fået det problem at når en elev sætter en usb nøgle i beder den om administrator kode. Hvis vi så har haft den pågældene nøgle sat til som administrator, kan eleven bagefter godt få lov at sætte dne til og bruge den uden administrative rettigheder.

Det betyder jo nærmest at det er driver installationen eleven ikke må få lov til. Vi kunne selvfølgelig gøre dette på hver enkelt maskine, men da den vil have det for hver usb nøgle ku det godt gå hen og tage meget lang tid.

Så det vi søger er en måde hvorpå vi kan give eleverne rettigheder til at bruge USB nøgler uden at man skal bruge en administrator kode.

Nogen der kan hjælpe?

Tusind tak!

Mvh
Michael
Avatar billede leif Seniormester
27. februar 2008 - 15:39 #1
Kan det passe det er Vista maskiner ?
Avatar billede fedora Nybegynder
27. februar 2008 - 17:14 #2
Jeg vil tro det kan sættes op i gruppe politikkerne (group policy) under users configuration.
Avatar billede djfonzi Nybegynder
28. februar 2008 - 11:19 #3
Jeg svarer lige da jeg også arbejder her.. :)

Det er Windows XP maskiner med SP2.. Nede i gruppe politikerne har vi allerede prøvet med "Computer konfiguration - Windows-indstillinger - Sikkerhedsindstillinger - Lokale Politiker - Tildeling af brugerrettigheder"

Også på politiken "Indlæs og Udlæs enhedsdrivere" har vi så sat "everyone" til at måtte dette.. Men det virker ikke..!
Avatar billede djfonzi Nybegynder
28. februar 2008 - 11:44 #4
Det skal lige siges at det er på Domæne controlleren at vi har ændret i gruppe politikerne, ikke lokalt..
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2008 - 13:04 #5
Et skud, er ikke testet.
Prøv at give brugerne skrive tilladelse ti disse 2 filer:
%SystemRoot%\Inf\Usbstor.pnf
%SystemRoot%\Inf\Usbstor.inf

:-)
Avatar billede djfonzi Nybegynder
28. februar 2008 - 13:12 #6
okay hvordan kan jeg gøre det ? :)
Avatar billede djfonzi Nybegynder
28. februar 2008 - 13:13 #7
altså hvordan kan jeg gøre det uden at skulle rundt på hver enkelt maskine?
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2008 - 13:15 #8
Test det. Hvis det virker så ser vi på det sidste.
:-)
Avatar billede djfonzi Nybegynder
28. februar 2008 - 13:21 #9
Hvis det er under gruppe politikerne den skal findes så ligger der faktisk allerede noget..

"Computer Configuration - Windows Settings - Security Settings - File System"

Herinde ligger følgende filer:
%SystemRoot%\Inf\Usbstor.pnf
%SystemRoot%\Inf\Usbstor.inf

Og tjekker jeg sikkerhed for dem er den sat til Everyone -> Full control

Også på første side når man lige klikker på dem står der
"Configre this file or folder then
      Propogate inheritable permissions to all subfolders and files" i den der er krydset af..
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2008 - 15:53 #10
Det er ikke standard, så der er nogen der har forsøgt..
Nu er Everyone ikke det samme som alle på en Windows Server 2003, det var det på en 2000 server. Prøv med Domain Users.

Om det har noget med disse 2 filer at gøre ved jeg som sagt ikke.
Men man kan gøre det modsatte.
How to disable the use of USB storage devices: http://support.microsoft.com/?kbid=823732

:-)
Avatar billede fedora Nybegynder
29. februar 2008 - 07:31 #11
Har du husket at refreshe de nye indstillinger?
Avatar billede fedora Nybegynder
29. februar 2008 - 07:33 #12
Hvis ikke så skal du gøre det i kommandopromten på serveren hvor du skriver:

gpoupdate /force
Avatar billede madm Nybegynder
03. marts 2008 - 16:14 #14
Hej igen
Vi har forsøgt at force gp'en ud. Det virker heller ikke. (Vi kører med obligatoriske profiler, her på stedet, men jeg har også forsøgt mig med en konto, som ikke har en obligatorisk profil.)

Vi har også prøvet at sætte en lokal gp med samme indstillinger som på serveren. Det virker heller ikke.

Kan det være en sikkerhedsopdatering fra Microsoft?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2008 - 19:50 #15
Nej det er det ikke.
Jeg har lige testet på min 2003 DC, lige opdateret, det samme med mine XP'er. Det virker som det skal.

Du må lave et eller andet galt med din GPO.

Opret en OU til dine klient maskiner, flyt de maskiner der skal påvirkes af den nye GPO over i OU'en.
Opret din GPO i den nye OU. Husk at det skal være en machine policy.

:-)
Avatar billede djfonzi Nybegynder
04. marts 2008 - 00:19 #16
Mystisk er det.

Det mest underlige ved det hele er at det pludselig kom efter vi havde fået de nye compture. Vi har ikke rørt ved GPO'en overhovedet og også de gamle maskiner vil nu ikke acceptere usb nøgler uden administrator rettigheder. Det skete bare lige pludselig!
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2008 - 00:51 #17
>djfonzi
Hvad har du gang i? Det kan da ikke være det oprindelige spørgsmål?
:-)
Avatar billede madm Nybegynder
04. marts 2008 - 09:42 #18
Hej TPO.
Jo, det er faktisk en del af det oprindelige spørgsmål som djfonzi stiller. (Han er IT-lærling) her på stedet. :-)

Men jeg prøver lige dit forslag med en machine policy.

Venlig hilsen
Michael
Avatar billede madm Nybegynder
07. marts 2008 - 10:13 #19
Hej igen
Det duede heller ikke at lave politikker på en ny OU. Men jeg læste følgende om Enable/Disable Device Drivers:

"Load and unload device drivers
This user right determines which users can dynamically load and unload device drivers or other code in to kernel mode. This user right does not apply to Plug and Play device drivers."

En usb-nøgle er vel en plug and play device driver, og så er det jo pludselige ikke så sært, at intet sker, når man tildeler den gruppepolitik. :-)

Så jeg leder videre.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2008 - 11:32 #20
Har du kontrolleret, på en klient, om sikkerheden er ændret på:
%SystemRoot%\Inf\Usbstor.pnf
%SystemRoot%\Inf\Usbstor.inf
således at brugerne har skrive rettigheder?
Avatar billede madm Nybegynder
07. marts 2008 - 13:55 #21
Ja. Domain users har skriverettigheder i de filer.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2008 - 23:36 #22
Er de brugere som der er tale om medlem af Domain Users?
Jeg forstår det ikke helt, da jeg testede virkede det. Jeg kan ikke teste mere, da jeg har "brugt" mine USB-penne og computere.
Avatar billede madm Nybegynder
10. marts 2008 - 17:25 #23
Ja, det er kun domænebrugere, der kan logge på pc'erne. Det er jo højst mystisk...

Men tak for din indsats.