Avatar billede jesperpress Nybegynder
18. februar 2008 - 23:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Widows vil ikke kendes ved harddisk

Hvorfor kan Windows XP ikke installeres på en harddisk, der har haft en lidt blandet anvendelse.
De enkelte partitions er formateret og merged til en stor NFTS part. med Paragon, men der er gået noget tabt som Windows installations CD nu mangler. Disken kan anvendes som slave og i en USB-boks så ok.
Windows har kontrolleret, repareret og formateret den, men når den
sættes til master kommer Windows installationen kun til "undersøger din hardware" og en sort skærm. Hvordan indlæses det der mangler ??
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. februar 2008 - 23:56 #1
Master diske har diskkontrolleren aktiveret på selve disken. Slave diske har den deaktiveret, så det kan være at kontrolleren er i udu, når den ikke vil akseptere den som Master.
Jeg ville undlade at anvende disken, og anskaffe en ny. De koster efterhånden ganske lidt.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
19. februar 2008 - 00:46 #2
Enig. Men i en USB-boks kører disken som master så den er ok. Men er der en måde hvopå man kan kunne bruge noget der ligner fixmbr, fixboot og bootcfg/rebuild på en USB-disk? Det samme er nemlig sket for et 8 GB flash-kort. Der lå Windows fint indtil kortet blev brugt til meget andet, og nu kan windows ikke indlæses på det. Det er FAT32 formateret.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2008 - 00:51 #3
Undersøg disken med det tools, som findes på producentens hjemmeside.
Ellers giv den en gang killdisk: http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede jesperpress Nybegynder
19. februar 2008 - 02:14 #4
Tak for henvisningen til Kill disk prgrm. Skal det forstås således at alt som spor 0 bootsektor, boot.ini-fil, partition startsektor o.s.v der er på et C-drev, er indlæst af windows installations CD ? I så fald kan der jo ikke mangle noget på en hardisk, når den ses i BIOS og der startes fra en windows CD. Er det virkeligt så simpelt at diske blot skal være 100% tom og det bliver den ikke ved en alm formatering ??
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. februar 2008 - 09:07 #5
Har haft samme problem som det du nævner med Flash kortet, og det klarede Diskhåndteringen uden problemer.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2008 - 11:55 #6
Ja hvis det hjælper at slette partitionerne i diskhåndtering, så er det selvfølgelig
det hurtigste. Killdisk tager lang tid.
Det Killdisk gør, er såmænd barte at overskrive hele disken, så gamle data, som
kunne drille, de forsvinder. Når jeg henviser til helhec´s side, er det fordi,
der er en vejledning, så man ikke sletter noget forkert.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
20. februar 2008 - 22:01 #7
Tak for hjælpen. Jeg har fået KillDisk til at 0-stille flashkortet så Windows install CD ville accepterer det. Desværre kom install kun til første start af Windows: Disc error Press any key to restart. Flashkortet sidder i et stik på bundkortets underside og er koblet som master på EIDE. Der er kun 1 EIDE-kanal resten er SATA. Men i BIOS (AMI) står der nu AUTO i de fleste af de linier der fastlægger kommunikationen på EIDE, idet jeg har forsøgt med en BIOS-default indstilling. Disse forhold skal nok fastlægges manuelt og rigtigt for at få det til at virke. Men det er en hel anden sag.
jorn_asveq skriv som svar at KillDisc godt til at 0-stille en harddisk, hvis en formatering ikke er nok. Og tak for hjælpen. Jeg er blevet en del klogere. Jesper
Avatar billede off-line Nybegynder
20. februar 2008 - 22:08 #8
Ok hvis du mener, det har været til nogen hjælp, i det mindtse:)
Avatar billede off-line Nybegynder
25. februar 2008 - 13:05 #9
?
Avatar billede jesperpress Nybegynder
23. marts 2008 - 03:24 #10
Hej jorn_asveg Hvorfor kan jeg ikke lukket denne sag ?? Jeg har med IE7 klikket på "Accepte" både dengang den 20-2 og nu da jeg ser at de 60 point er ude og flaget stadig er gult. Skal IE7 stå på en speciel måde for at få det til at virke ??
Avatar billede jesperpress Nybegynder
23. marts 2008 - 03:35 #11
Åh nu blev det rigtigt. Man skal først klikke på navnet og derefter på accepter. Beklager forsinkelsen komputeren kører stadig fint dog ikke på flash-kortet, det har jeg opgivet og sat en 16 GB MTRON solid disk i som C-drev. God påske.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. marts 2008 - 12:28 #12
Tak i lige måde:)