Avatar billede summer Mester
17. februar 2008 - 22:59 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Flere harddiske hurtigere computer

Måske et dumt spørgsmål. Jeg har en rimelig ny og kraftig Asus Elite PC: Core 2 duo 6400, 2 GB ram, Nvidia geforce 8800GTS, etc. Med kun en harddisk, som er opdelt i 3 partitioner. Jeg har ofte gang i mange ting ad gangen og kan opleve flaskehals af og til, selv om hverken processor eller Ram er tilnærmelsesvis max belastet.
Nu er mit spm. Vil det være en fordel med en eller to harddiske mere? Jeg har tit gang i både c, d og e partition på en gang, men det er jo samme harddisk, som skal levere.
Avatar billede warlockk Nybegynder
17. februar 2008 - 23:06 #1
ville være en god ide og kan særlig anbefale sata 2 diskene
Avatar billede summer Mester
18. februar 2008 - 11:27 #2
Det er en 250 GB 7200 RPM, SATA-II der sidder i den. Du vil mene det øger hastigheden ved mange samtidige operationer, hvis jeg har en harddisk kun til styresystemet?
Avatar billede summer Mester
18. februar 2008 - 11:48 #3
Det er denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=139195
Vil det være mærkbart bedre med en 10000 RMP
Avatar billede off-line Nybegynder
18. februar 2008 - 12:48 #4
Hvis du forventer en hastighedsforøgelse som virkelig kan mærkes, med flere harddiske,så tror jeg du bliver skuffet. Derimod er en ekstra harddisk til
backup en rigtig god ide.
Avatar billede summer Mester
18. februar 2008 - 13:37 #5
Det var det mit spm. gik på, om en eller to harddiske mere, ville afhjælpe flaskehalse - altså om jeg bedre kan afvikle mange ting på en gang. Min PC er hurtig nok, men er der logik i, at 3 partitioner på samme HDD, har sværere ved at afvikle mange ting på en gang, end på f.eks 3 harddiske.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2008 - 14:51 #6
Ja det er der sådan set og vil prøve at forklare det så alle kan forstå det for det er ikke KUN et spørgsmål om harddisk, men derimod også den controller harddisken sidder på.

Hvis controlleren ikke kan overføre data hurtigt nok fra harddisk opstår der en flaskehals. Denne flaskehals bliver ikke elimineret ved at man opretter en partition mere på samme harddisk for det er stadig den samme controller data skal igennem (Her er både harddisk OG controller flaskehals)
Smider du derimod en harddisk mere på samme controller vil arbejdsbyrden blive fordelt over 2 harddiske, men er de meget belastet, er det stadig controlleren der er flaskehalsen (Her vil største flaskehals være controller)
Det optimale er faktisk at bruge min, 2 harddiske på hver sin controller, for så vil de alle 4 (2x controller+ 2x harddiske) deles om arbejdet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2008 - 14:52 #7
min, 2 harddiske på hver sin controller = 1 harddisk på hver controller.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. februar 2008 - 14:59 #8
stigers - er det ikke sådan, at windows ikke kan arbejde med mange ting på een gang,
som der efterlyses.
Avatar billede summer Mester
18. februar 2008 - 19:29 #9
Nu er det selvfølgelig også et luxusproblem. Min PC er kvik nok, men den kan overbelastes og det du skriver john lyder logisk.
Kan det "betale sig" - vil det kunne mærkes med 2 HDD's - en på hver controller - erfaringer med dette?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2008 - 20:09 #10
Igen - det kommer HELT an på HVAD du laver.
Jeg har en langt mindre cpu end dig - P4 2.8 GHz Northwood - og jeg kan sagtens mærke forskel når jeg brænder/ripper og browser på samme tid med hhv. 1 og 2 harddiske.
Avatar billede summer Mester
18. februar 2008 - 23:31 #11
Ofter arbejder jeg med billeder og film og skal lige downloade noget samtidig, hente en opdatering, overføre film/billeder fra kamera's og ofte er det "praktisk" mens jeg sidder ved maskinen samtidig at lade den scanne for spy/vira.
Der er som sagt masser af CPU kraft og ram i overskud, så det er nok flaskehalsen du beskrev.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. februar 2008 - 23:38 #12
Jeg vil stadigvæk påstå, at alt det kan windows slet ikke klare samtidig.
Avatar billede summer Mester
18. februar 2008 - 23:48 #13
Den klarer det, men går væsentlig ned i tempo. Nu du nævner windows, erindrer jeg faktisk et eller andet om det du nævner, men husker ikke hvad.
Nå, jeg tror jeg må sætte tempoet lidt ned og så måske sætte en ekstra HDD i ved lejlighed.
Læg et svar john og jorn
Avatar billede off-line Nybegynder
18. februar 2008 - 23:58 #14
Tak men ingen point til mig:) Jeg mener, at det kun ser ud til, at windows arbejder
med flere ting ad gangen, men i virkeligheden arbejder den på skift mellem opgaverne.
Jeg lægger ikkke hoved på blokken, men måske har jeg læst det på www.pcworld.com ?
Avatar billede summer Mester
19. februar 2008 - 08:53 #15
Hvis andre vil have point, så læg et svar, så spm. kan lukkes.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. februar 2008 - 11:12 #16
Jorn - med det rette setup så kan man. Specielt summer da han har en dualcore cpu.