Avatar billede younk-dk Nybegynder
06. februar 2008 - 13:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Statistik spørgsmål!

Hey, hvis du ved noget om statistik vil jeg sætte stor pris på din hjælp.

Jeg har selv kun statistik på C niveau, derfor er jeg ikke helt vildt skarp til det endnu, men har en god grundbog, som burde kunne give mig svaret, men lige pt. har jeg ingen ide om hvordan jeg skal lave udregningen.

Problemet er at jeg skal bruge det i mit studieretnings, jeg skal have færdig seneste torsdag nat. Så hvis du vil bruge 10 minutter på det, vil det være til kæmpe hjælp.

Jeg har en årsrapport på 57 sider. Jeg har så været i gang med at tælle ord.
Ordet Miljø står i alt 79 gange, mens
ordet CO2 står i alt 119 gange, og
ordet Klima står i alt 23 gange.

Hvor stor er chancen for at ordet CO2 står ved tilfældigt opslag på en side?

Hvor stor er chancen for Miljø står på ved tilfældigt opslag på en side?

Hvor stor er chancen for Klima står ved tilfældigt opslag på en side?
Hvor stor er chancen for at CO2 og Miljø står ved tilfældigt opslag på en side?

Hvor stor er chancen for at CO2 og Klima står ved tilfældigt opslag på en side?

På forhånd tak. (Hvis flere points er nødvendig så spørg)
Avatar billede jojosk Praktikant
06. februar 2008 - 17:24 #1
Mit bud.
Alle ordene tilsammen 79+119+23=221

Miljø 79/221= 35,75 %
CO2  119/221= 53,85 %
Klima 23/221= 10,40 %

CO2 og Miljø= 53,85%x35,75= 19.25 %
CO2 og Klima= 53,85%x10,40=  5,60 %

Umiddelbart tror jeg ikke at antal sider har nogen betydning.
Avatar billede john0000 Nybegynder
07. februar 2008 - 01:34 #2
Selvfølgelig har antallet af sider en betydning. Men man er nød til at vide antallet af sider, hvor der står henholdsvis Miljø, CO2 og Klima
Avatar billede john0000 Nybegynder
07. februar 2008 - 01:36 #3
Hvis der eksempelvis står Miljø på 20 sider er sandsynligheden 20/57 - 35.09 %
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 02:11 #4
Kun hvis du antager at der maksimalt kan stå miljø en enkelt gang på en side.
Avatar billede younk-dk Nybegynder
07. februar 2008 - 02:50 #5
Kan godt se problemet, derfor har jeg fået talt alle ordene, og der er ialt 20853    ord fordel på de 57 sider, hvilket givet er gennemsnit på 366 ord pr. side.
Hvis man kigger på hvor mange sider ordet miljø står nævnt på er det 30, det samme gælder co2, mens klima står nævn på 9 sider.

For lige at slå det helt fast, står ordet miljø ialt 79 gange, men flere gange på nogle sider end andre, mens det ialt står på 30 forskellige sider.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 03:00 #6
P(X på side) = antal sider med mindst en X / total antal sider

hvis X og Y er uafhængig af hinanden så:

P(X og Y på side) = (antal sider med mindst en X / total antal sider) * (antal sider med mindst en Y / total antal sider)
Avatar billede younk-dk Nybegynder
07. februar 2008 - 04:19 #7
p(miljø)= 30/59 (*100for procent)

og hvis miljø og Klima er uafhængig af hinanden så

P(miljø,klima)=(30/59)*(9/59) (*100for procent)

Er det rigtig forstået?

(Og vil lige tilføje at jeg sætter stor pris på din hjælp)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 05:12 #8
Ja
Avatar billede john0000 Nybegynder
07. februar 2008 - 10:02 #9
arne_v: Kun hvis du antager at der maksimalt kan stå miljø en enkelt gang på en side.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Selvom der står Miljø flere gange på samme side er resultatet da det samme.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 15:14 #10
Nej.

Hvis der staar miljoe 20 gange men 20 gange paa en side er sandsynligheden 1/57 ikke 20/57.
Avatar billede younk-dk Nybegynder
17. juli 2008 - 20:01 #11
Vil lige sige tak for hjælpen.. Skriv svar hvis i vil have point, ellers lukker jeg spørgsmålet snart.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2008 - 02:46 #12
svar