Avatar billede ken.j Nybegynder
05. februar 2008 - 09:08 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvorfor kan jeg ikke kører Xp på min bærbar

Hej Alle sammen..

jeg ahr købt en Dell XPS m1730 og har fået den med vista som alle andre computerne nu til dags..

men jeg vil meget gerne hvae lagt XP på denne..

jeg sætter cd-romen i og booter fra den... istall går i gang og den kommer op og spørg om jeg vil repere eller jeg vil install en ny...

jeg siger ny og den siger dan ikke kan finde nogen HD og der skal kører et elelr andet jeg ikke fatter... og tryk F3 for at afslutte...

hva skal jeg gøre for at få mit XP på den..

Håber nogle kan hjælpe...

Hilsen Ken
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. februar 2008 - 09:22 #1
Det skyldes sikkert du kører med sata harddisk. Prøv evt at se i bios om du kan slå sata mode fra.
Hvis ikke skal du nok slipstreame driveren til din sata controller ind på xp installations cd'en!
Avatar billede japping Nybegynder
05. februar 2008 - 09:30 #2
kontroller at alt hardware har drivere til xp. Jeg gætter på at bla. lydkortet ikke kan køre xp.
Avatar billede ken.j Nybegynder
05. februar 2008 - 09:41 #3
forstå ikke lige så meget af det der.. hehe
Avatar billede ken.j Nybegynder
05. februar 2008 - 09:45 #4
forstå at jeg skal gå ind i bios og prøve at stå noget SATA fra med HD.. men hva er det med drivere og sådan.. det skal jeg vel først install efter jeg ahr fået xp ik.
Avatar billede gurly Praktikant
05. februar 2008 - 11:14 #5
ken.j > det var jo en god ide´ at undersøge om du overhovedet kan få windows xp drivere til din Dell, INDEN du instalere xp, for det er bestemt ikke sikkert
Avatar billede gurly Praktikant
05. februar 2008 - 11:22 #6
så vidt jeg sådan lige kan se her, så er der som lassebm siger ingen lydkort driver til xp, men der er heller ingen chip sæt driver til dit bundkort.
http://support.euro.dell.com/support/downloads/index.aspx?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs&SystemID=xps_1730
og der er vist flere andre ting der kun er til vista
Avatar billede ken.j Nybegynder
05. februar 2008 - 11:32 #7
der er driver til det hele hvis du søger på m1730 og xp.. så komemr den med driver til xp, og alle de ting...
Avatar billede badazz Novice
05. februar 2008 - 11:44 #8
Langt det nemmeste er at gå på dells hjemmeside. finde driveren til din sata harddisk, det hedder opfest en "F6 Sata driver" eller "sata boot driver" du downloader driveren og ligger den på en diskette.. (skal være diskette) så skal du ud og låne et USB diskettedrev, eller købe et.. de koster ikke alverden, når driveren er lagt på disketten, så sætter du diskettedrevet til din bærbare, og starter xp installationenn, lige i starten står der i bunden er installations skærmen "Tryk F6 for at installere en tredieparts driver til scsi eller raid" der trykker du f6 der sker ikke noget i første omgang. men efter kort tid kommer der et billede frem, hvor du kan vælge at trykke "S" for at angive yderligere drivere til scsi eller raid, her åbner den så fra disketten, og du vælger driveren der skal loades, og trykker enter 2 gange. så fortsætter installationen, hvis du stadig ikke kan se harddisken, er det ikke den rigtigt sata driver du har loadet.. (den driver du henter fra dell´s hjemmeside ligger oftest som en selvudpakkende fil, der pakker direkte ud til disketten..)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2008 - 11:46 #9
HVis det er en ny computer kan du med stor sikkerhed ordne det med SATA inde i BIOS altså uden sata-drivere
Avatar billede ken.j Nybegynder
05. februar 2008 - 11:52 #10
okay.. jeg prøver lige alle de der ting i aften...