Avatar billede esys Juniormester
31. januar 2008 - 10:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Virtual PC 2007 vil ikke lade Internet Explorer connecte

Hej eksperter
Jeg har installeret Virtual PC 2007 på både XP, Vista samt Windows Server 2003.

De virtuelle machines er alle et image med Windows Server 2003 hvori der kører nogle programmer.

Disse programmer (databaseprogrammer) ser ud til at fungere, og de connecter fint til hosts osv på andre maskiner på netværket.

Problemet er at hverken mail eller Internet Explorer vil connecte til Internettet "indefra" den virtuelle machine.

Jeg har prøvet at ændre sikkerhedsindstillingerne i Internet Explorere inde i machinen til mindste sikkerhed, deaktiveret softwarefirewalls både i machinen samt på hosten, men lige lidt hjælper det. Den kan ikke connecte ud.

Hardware firewallen tillader at de skulle kunne komme ud.

Der er installeret virtual additions på alle machines.

jeg har desuden prøvet at ændre på netværksindstillingerne i Virtual PC setup uden at det hjælper.

Nogen der kender et godt tip?
Avatar billede daniboy Nybegynder
31. januar 2008 - 14:59 #1
Har du testet at DNS opslag fungere?

brug værktøjet nslookup fra command line.
nslookup google.dk

Hvis det ikke gør hvad er dine VMs DNS konfiguration
Avatar billede esys Juniormester
01. februar 2008 - 09:06 #2
Der er ingen DNS internt.

Det er et rent IP-baseret netværk, som ellers kører fint.

De virtuelle machines er i samme IP-range som de fysiske maskiner.

Man kan fra andre fysiske PC'er f.eks connecte til den virtuelle machine med f.eks Fjernskrivebord, og de virtuelle machines kan som tidligere nævnt også se de andre fysiske maskiner og connecte til dem.

Internet Explorer kan bare ikke komme "ud" på Internet via IP eller mail.

Andre der har haft tilsvarende problemer? Eller som kender en løsning?
Avatar billede daniboy Nybegynder
01. februar 2008 - 10:13 #3
Kan de pinge deres default gateway?
Hvad sker der hvis du laver en traceroute til en kendt offentlig ip?
tracert google.dk
Avatar billede esys Juniormester
01. februar 2008 - 11:18 #4
Nu har jeg endeligt fået løst problemet.
Det pudsige var at man indefra den virtuelle Machine kunne sa en website på en rå ekstern IP-adresse, (feks. http://90.184.53.xx)  men ikke hvis man anvendte DNS-delen (feks. http://www.sitename.dk).
Da den dynamiske IP-tildeling ikke fungerede automatisk internt på nettet havde jeg erstattet netværksindstillingerne til at være faste indenfor det gængse IP-range, hvilket virkede.

Jeg prøvede så igen at gøre IP-tildelingen dynamisk og automatisk inde fra den virtuelle machine og endelig lykkedes det at connecte ud til Internet.

Så konklusionen - hos mig, der er relativt ny med Virtual PC - er at netværksdelen er noget tungere indefra en virtuel machine end på den fysiske maskine. Det havde jeg dog alligevel forventet lidt på forhånd da det virtuelle netkort jo alligevel skal "ud" igennem det fysiske netværkskort.

Daniboy, du ansporede alligevel til at få løst opgaven, så smid et svar så du kan få nogle points
Avatar billede daniboy Nybegynder
01. februar 2008 - 12:07 #5
Svar :=)

Jeg har selv haft lignende problemer med VMs i MSVP2007.
Mit problem var at de fik den rigtige DNS opsætning men dnsopslag mod en DNS server på lokale LAN ikke svarede, hvis jeg derimod angav TDCs DNS server virkede det fint.
Så ja det virker lidt underligt med netværk i MSVP2007
Avatar billede esys Juniormester
01. februar 2008 - 13:32 #6
OK - hermed accepteret