Avatar billede notebookonline Nybegynder
30. januar 2008 - 15:41 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formatering af felt

Hej Eksperter, jeg har et lille problem som jeg håber i kan løse.

Jeg har en database ifbm. min virksomhed, hvor jeg exporterer data til excel (office 2007)
Det virker som sådan ok, men et felt som indeholder min leveringstid (1-2) for 1 til 2 dage bliver automatisk konverteret til datoformat - 01-feb.

Jeg er så nød til at ændre feltet manuelt, men det må kunne klares på en måde!

Jeg har prøvet at formatere feltet til feks. tal men så fremkommer et tal som feks. 39752 , er der en der har løsningen?
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2008 - 16:53 #1
Prøv at formatere cellen som tekst.
Avatar billede notebookonline Nybegynder
30. januar 2008 - 17:31 #2
Jeg har selvfølgelig prøvet alle former for formatering men intet virket, bortset fra manuel indtastning.

Det samme gør sig gældende i Excel office 2000
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2008 - 17:38 #3
Jeg har formateret et felt som tekst INDEN indtastning. Taster jeg herefter 1-2 vises dette i feltet. Hvis jeg derimod indtaster 1-2 vises 1-FEB og jeg kan ikke ændre dette gennem formatering.

Tallet 39752 er jeg sikker på, betyder 1 FEB altså dag nr. 39752 efter 1 JAN år 1900.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
30. januar 2008 - 19:39 #4
Jeg lavede et lille forsøg:

1 stk. Access database med et par tabeller, heraf 1 med feltet Dage, hvor jeg kan give 1-2, 3-4 el. lign. (modsvarende hvad du skriver ovenfor)
1 stk. forespørgsel med de felter, jeg har behov for - eksporterer herefter forespørgslen til Excel

Ingen problemer. Mine 1-2 dage osv. står formateret som generel i Excel.

Nu ved jeg ikke, hvordan du eksporterer data, men måske kunne du bruge ovenstående fremgangsmåde?
Avatar billede hcars Novice
30. januar 2008 - 23:11 #5
Hvad med helt at omgå problemet ved at eksportere til 2 kolonner:
Korteste levering: 1
Længst: 2

Eller: kan du ændre kilden, så der er mellemrum før og/eller bindestregen mellem de to værdier? Så burde Excel i hvert fald ikke kunne opfatte det som en dato.
Avatar billede hcars Novice
30. januar 2008 - 23:15 #6
Rettet tekst: Eller: kan du ændre kilden, så der er mellemrum før og/eller efter bindestregen mellem de to værdier? Så burde Excel i hvert fald ikke kunne opfatte det som en dato.
Jeg har prøvet dette i OpenOfiice, som jeg aktuelt sidder med, og der virker det: 1 - 2 bliver opfattet som tekst og indsættes som 1 - 2 (venstrestillet som default).
Avatar billede notebookonline Nybegynder
31. januar 2008 - 07:12 #7
Jeg kan ikke lave om på mine felter da jeg exporterer/importerer fra et allerede bestående program.

Det mest enkle var at tvinge excel til ikke at opfatte nogen felter som datofelter!
Avatar billede mugs Novice
31. januar 2008 - 07:27 #8
Det kan du gøre ved først at formatere feltet som tekst og derefter importere.
Avatar billede notebookonline Nybegynder
31. januar 2008 - 08:13 #9
Det troede jeg også men det lader sig ikke gøre.
Hvis jeg formaterer feltet til tekst og derpå importerer filen ændres formateringen åbenbart da den igen skriver 01-feb.

Det skal lige siges at min fil er i formatet csv, men det burde vel ikke betyde noget?
Hvad kan man ellers åbne csv filer med?
Avatar billede excelent Ekspert
31. januar 2008 - 16:02 #10
En mulighed var at konvertere med en makro efterfølgende ?
Avatar billede hcars Novice
01. februar 2008 - 16:49 #11
Jeg har prøvet at skrive 1-2 i Excel 2000, hvilket bliver opfattet som 1.2.2008. En efterfølgende formatering af feltet vil resultere i angivelse af dagens talværdi, så den går ikke.
Hvis jeg derimod først har formatteret feltet som tekst, bliver 1-2 skrevet som 1-2 og højrestillet. Det må derfor være dit eksporterende prg, der laver rav i den.
Du kunne prøve at importere denne kolonne til Notepad og herfra importere til Excel i forudformatteret tekstkolonne.
2. Du kunne også formatere kolonnen og derefter låse arket mod formatering ("Beskyttelse" imenulinien under "Funktioner" eller lignende). Så burde dit eksporterende prg ikke kunne lave rav i den.
Avatar billede notebookonline Nybegynder
02. februar 2008 - 16:03 #12
hcars, det virkede, tak for hjælpen.
Svar for points.
Avatar billede hcars Novice
04. februar 2008 - 15:23 #13
Super. Hvilken af løsningerne duede?
Avatar billede notebookonline Nybegynder
06. februar 2008 - 12:09 #14
Den sidste :-)