Avatar billede gchrist Nybegynder
30. januar 2008 - 12:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cisco PIX 501 + IOS

Hej
Som total newbie på Cisco vil jeg gerne have hands on på et eller andet produkt for at kigge nærmere på kommandoer på CLI; vil f.eks PIX 501 kunne gøre dette. Alternativt kunne det jo være en simulator men disse er noget dyrere end en brugt PIX.
Pft.
Avatar billede olly Nybegynder
30. januar 2008 - 12:46 #1
Er det PIXOS eller IOS du vil have fingre i?
Avatar billede gchrist Nybegynder
30. januar 2008 - 15:51 #2
Som total newbie på Cisco ..;-)
-vil man kunne rode rundt i en PIX501 med de samme kommandoer som på andre Cisco routere?
Avatar billede olly Nybegynder
30. januar 2008 - 18:41 #3
Der har vi så første udfordring. PIXOS og IOS er forskellige i kommandostrukturen, først med Cisco's afløser for PIX som hedder ASA kommer strukturen til at ligne IOS mere.

Der er mig bekendt 2 muligheder for at prøve at lege med disse ting og lærer måden du konfigurere det på.

1) Køb noget fysisk udstyr. Her tænker jeg på lidt ældre udstyr som vi kan øve dig på og prøve dig frem med. Sådan started jeg og det synes jeg var en god måde.

2) Finde en emulator til at øve dig i. Her er både nogle der emulere en del af ios og nogle der emulere mere af det, samt en mig bekendt der emulere fuldt ud (dette kræver dig i sidste tilfælde adgang til CCO hos Cisco). Her findes der også pixemulatore af begge slags. Dette er en god mulighed, jeg bruger selv dem der kan emulere en hel router/firewall. Men det kræver som skrevet adgang til Cisco's egen software via CCO. .
Avatar billede gchrist Nybegynder
30. januar 2008 - 19:54 #4
OK, men hvad med 800 serien f.eks en 827, alternativt noget jeg ikke kan smide på andet end LAN side f.eks en 1401 eller en 2503?
Avatar billede olly Nybegynder
30. januar 2008 - 21:40 #5
Det er bestemt muligt at legede med netop disse routere som også er til at komme til for penge. Og er det for at få lidt ide og mulighed for at lege er 2500 eller 800 serien udmærkede steder at starte. Det er til at få 2500 routere ret billigt, men det er også en pænt gammel routerserie. Men som sagt kan de sagtens bruges til at lærer nogle basale ting om IOS. Og en PIX501 kan også bruges til at lærer PIXOS. Men PIX er på vej på pension og ASA vil overtage så det er mest for at starte et sted hvis du vil lege med en pix.
Avatar billede gchrist Nybegynder
31. januar 2008 - 08:35 #6
OK, tak for hjælpen
Avatar billede gchrist Nybegynder
31. januar 2008 - 08:56 #7
Olly; hvordan er det lige man lukker og slukker med point
Avatar billede olly Nybegynder
01. februar 2008 - 14:14 #8
Det gør du nu hvor jeg har givet et svar :-)