Avatar billede anedi Ekspert
30. januar 2008 - 11:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Knap med flere valgmuligheder i regneark

Hej Eksperter.

Kan man i et regneark indsætte en knap med en drop-downliste, hvor man definerer et antal muligheder som brugeren kan vælge?
Tallene i listen skal bruges et andet sted i arket, men det er ikke hensigtsmæssigt, at der er mulighed for at vilkårlige tal kan indtastes?

Håber der er nogen der kan hjælpe,

vh
anedi
Avatar billede gammer Nybegynder
30. januar 2008 - 13:02 #1
Brug Excels datavalidering.

Lav et område med de værdier, der skal kunne vælges. Vælg herefter Data, Datavalidering.

I boksen hvor der står vilkårlig værdi, vælger du liste.

I Kilde vælger du det område, med værdierne der kan vælges.

Håber det er til at forstå!
Avatar billede anedi Ekspert
30. januar 2008 - 13:15 #2
Ja, det er noget i den stil, men:
1) kan man få listemarkeringen (den lille pil til højre for) vist hele tiden? Jeg synes kun den kommer frem når man står i feltet.

2) Kan man gøre skriftstørrelsen i listen større?

/Anedi
Avatar billede gammer Nybegynder
30. januar 2008 - 13:23 #3
1) Den lille pil kun vist når man står i feltet.

2) Og skriftypen i listen kan ikke umiddelbart gøres større.

Desværre!
Avatar billede jkrons Professor
30. januar 2008 - 13:59 #4
Du kan i stedet bruge en kombinationsboks, fra værktæjslinien Kontrolelementer. Den vises hele tiden, kan hente data fra et område i arket, og placere valget fra boksen i en celle bestemt celle.
Avatar billede anedi Ekspert
30. januar 2008 - 14:11 #5
aha

Det lyder interessant, men jeg er ikke ven med Visual Basic, så har du nogen forslag til hvad man skal gøre for at få boksen til at virke som ovenfor beskrevet.
Avatar billede jkrons Professor
30. januar 2008 - 15:33 #6
Skriv den liste, der skal stå i boksen et eller andet sted i mappen. det behøver ikek at være i samme ark, som komboboksen findes i.

Vis værktøjslinien Kontrolelementer indsætter du så din komboboks på et passende sted. Når den er indsat, højreklikker du på den og vælger Egenskaber.

I den egenskab, der hedder ListFillRange skriver du så det område, hvor dit listeindhold står, fx Ark2!A1:A20. I egenskaben LinkedCell skriver du den celle, som valget i boksen skal skrives i. Ved hælp af egenskaberne BackColor ForeColor, Font, kan du ændre farve og skrifttype/størrelse i din boks. Se selv på andre muligheder.

Når du er færdig lukker du egenskabsarket, og klikke på Designvisning knappen i værktjslinien (den første knap). Så er du "kørende" helt uden VBA.
Avatar billede anedi Ekspert
30. januar 2008 - 15:49 #7
Listen der fremkommer, viser kun det første tal i min række af tal, hvordan kan det være?
  Nå, smid et svar så får du point, jeg kommer det vist ikke meget nærmere.
Avatar billede jkrons Professor
30. januar 2008 - 21:58 #8
Står dine tal i række eller kolonne? De skal stå i en kolonne.