Avatar billede sebjlan Nybegynder
26. januar 2008 - 16:51 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Anonym adgang

Hej

Jeg har lige installeret IIS på min XP-maskine, men når jeg prøver at få adgang til roden (http://localhost/), bliver jeg bedt om at indtaste brugernavn og adgangskode, SELV OM jeg har sat hak i Anonym adgang.

Det kan jeg simpelt hen ikke få til at hænge sammen. Hvorfor kræves der et brugernavn og en adgangskode, når man vælger anonym adgang?
Avatar billede a1a1 Novice
26. januar 2008 - 20:28 #1
det kan være selve mappen der er "låst" (iusr_<maskinenavn>, skal have adgang), men det lyder "sjovt" hvis du lige har installeret det
Avatar billede sebjlan Nybegynder
27. januar 2008 - 15:41 #2
Hvordan låser man så mappen op?
Avatar billede hojben Novice
27. januar 2008 - 20:21 #3
Kan næsten kun være fordi du har ændret stien til default site. Åben mappen i stifinder og højreklik på den, vælg egenskaber og kig på fanen sikkerhed. Her skal brugeren "everyone" have adgang.
Avatar billede sebjlan Nybegynder
28. januar 2008 - 22:16 #4
Jeg kan simpelt hen ikke se det logiske i, at der kræves brugernavn og adgangskode, når man har valgt, at ANONYM adgang er tilladt

>>> hojben
Der er ikke nogen fane, der hedder sikkerhed
Avatar billede sebjlan Nybegynder
28. januar 2008 - 22:42 #5
Nåh.. jeg skulle åbenbart ændre på nogle indstillinger, før det virkede, og jeg skulle selv oprette et standarddokument (ex index.htm).
Jeg har installeret IIS mange gange før uden problemer (hvor jeg ikke behøvede at ændre på noget som helst, og hvor IIS gerne ville loade iisstart.asp og localstart.asp)
Avatar billede a1a1 Novice
28. januar 2008 - 22:59 #6
de er nok fordi du har fået xp sp2 ;o)

"gammel" asp og "asp.net" bruger 2 forskellige brugere

;o)
Avatar billede a1a1 Novice
28. januar 2008 - 23:02 #7
det er på "winndows" mapppe niveau,

problemerne opstår normalt/tit  hvis dit web ikke ligger i C:/inetpub/wwwroot/
Avatar billede sebjlan Nybegynder
29. januar 2008 - 00:14 #8
>>> a1
Jeg har ikke ændret på noget, så mit web ligger i C:/inetpub/wwwroot/, men der er ikke nogen fane, der hedder sikkerhed
Avatar billede a1a1 Novice
29. januar 2008 - 00:47 #9
højre klik på mappen -> sæt den til "usikker fildeling"? (hedder måske andet, på dansk), hvis du bruger asp.net er det vist også en anden "bruger" <maskine>_asp.net  eller asp_net_workerproces,  eller noget i den dur (kan ikke lige se nu)
Avatar billede sebjlan Nybegynder
29. januar 2008 - 20:27 #10
>>> a1
"sæt den til "usikker fildeling"? (hedder måske andet, på dansk)"
Ikke noget, der ligner!
Avatar billede a1a1 Novice
29. januar 2008 - 20:53 #11
det hedder (ca.) "simple file sharing" (under på EN xp, du skal fjerne hakket i den), prøver lige at boote min xp og kigger efter ;o) (bruger dk w2k nu)
Avatar billede sebjlan Nybegynder
29. januar 2008 - 21:16 #12
Vi taler om wwwroot, ikke?

Der er en fane, der hedder Deling og en, der hedder Webdeling
Avatar billede a1a1 Novice
29. januar 2008 - 21:55 #13
det er deling (iusr_<maskinenavn> skal have adgang (og evt. en asp.net bruger (kan ikke lige huske hvad den hedder), du kan også bare give everyone (alle på dansk måske) fuld adgang, nogle gange skal du vælge advanced og derefter noget ala "nedarv alle til underliggende mapper)
Avatar billede sebjlan Nybegynder
29. januar 2008 - 21:58 #14
Jeg kan slet ikke vælge noget af det.
Avatar billede a1a1 Novice
29. januar 2008 - 22:04 #15
btw. har du ikke en fane der hedder sikkerhed?

det er under "den" fane du skal give adgang (det er ikke under deling/sharing)

"alle underliggende mapper" hedder på engelsk:
replace permisions on all child objects with shown here that apply to child objects"
Avatar billede a1a1 Novice
29. januar 2008 - 22:05 #16
er det en xp pro eller home?
Avatar billede a1a1 Novice
29. januar 2008 - 22:05 #17
er dit drev formateret med FAT eller NTFS?
Avatar billede sebjlan Nybegynder
29. januar 2008 - 22:22 #18
Ingen fane, der hedder sikkerhed..

http://billedeupload.dk/showoriginal-467.jpg

XP media center edition... Der er vist ikke IIS på Home?

Jeg har en maskine med XP Pro, hvor det samme gælder..

Jeg har NTFS filsystem
Avatar billede a1a1 Novice
29. januar 2008 - 23:13 #19
tror vist at de har "puttet" iis med i home nu om dage...

i stifinder (explorer) under egenskaber -> indstillinger vælg fane vis (tools -> folder options vælg fane view) er (bør) der være et afkrydsningsflet der hedder noget ala brug simpel fil deling (anbefalet) (use simple file sharing (recomended)), fjern hak hvis der er noget, så kommer "security fanen" måske op (er langt fra sikker, men der ville jeg starte ;o) )

;o)
Avatar billede a1a1 Novice
29. januar 2008 - 23:14 #20
jeg går ud fra at du ER logget ind som administrator (eller medlem af admin gruppen), og ikke en begrænset bruger?
Avatar billede a1a1 Novice
29. januar 2008 - 23:22 #21
har faktisk også selv haft nogle problemer med en dk media center (den ville bare ikke vise asp.net)

En god idé hvis du laver web (programmerer generelt) er at købe styresystem på engelsk (us), der er mindre fejl end i de landespecifikke versioner, opdateringer kommer altid først til us version, og den giver fejl meddelelser på engelsk (så du kan søge, og finde på f.eks. google) ;o)
Avatar billede sebjlan Nybegynder
29. januar 2008 - 23:44 #22
Så kom fanen sikkerhed!

Ja, jeg ER logget ind som administrator :)

Kan følgende have noget at gøre med min opsætning?

HTTP 500.100 - Internal Server Error - ASP error
Internet Information Services

Technical Information (for support personnel)

    * Error Type:
      Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A0046)
      Tilladelse nægtet: 'GetObject'
      /localstart.asp, line 40
Avatar billede a1a1 Novice
30. januar 2008 - 00:19 #23
google siger (bl.a.):
http://www.good.com/faq/10974.html

http://www.google.dk/search?hl=da&q=0x800A0046+asp&meta=

i iis manager -> default website, højreklik vælg properties (egenskaber) -> vælg directory security, klik på den øverste knap "anonymous access and authentication control" der skal være hak i anonymous access brugeren skal være IUSR_<DIN COMPUTERSNAVN>, der skal også være hak i allow iis to control password (det er noget den gør internt, du kender ikke password med mindre du selv har sat det på iusr brugeren)

i samme fane er der også en der hedder noget med ip sikkerhed, tillad alle ip'er

(nu har du vel ikke et eller andet "skod" firewall/internet security kørende (f.eks. norton, det kan du få/have en del problemer med)
Avatar billede sebjlan Nybegynder
31. januar 2008 - 01:01 #24
Lægger du ikke et svar, a1? :)
Avatar billede sebjlan Nybegynder
30. marts 2008 - 18:00 #25
Nå da.