Avatar billede kenned00 Nybegynder
25. januar 2008 - 22:07 Der er 6 kommentarer

120mm Sunon og blæserstyring

Hej
Jeg har sat og kigget på en "120mm Sunon" ( http://www.studiedata.dk/shop/120mm-sunon-%22extreme-183p.html)

Der står den bruger 22watt.

Men jeg syntes ikke jeg kan finde nogen blæserstyring der kan leverer 22watt per kanal?

Kan det virkelig passe at der ikke er nogen blæserstyring som kan bruges til denne blæser ?
Avatar billede enriko Nybegynder
26. januar 2008 - 21:04 #1
den skal have 12 v og den har en forbrug på 22W , for at finde strømmen skal du = 22 /12 = 1,8333 A

dens støj /Lydniveau (dBA): 42 dBA, det er meget synes jeg

En støj niveau på 42 db er tæt på en rolig samtales lydstyrke, (40db)

hvorfor ikk finde noget der er  mere støjsvage
Avatar billede enriko Nybegynder
26. januar 2008 - 21:07 #2
En påmindelse ,En fordobling af lydtrykket svarer til 6 dB
Avatar billede enriko Nybegynder
26. januar 2008 - 21:31 #3
Det kan ikke passe at den trækker 1,833 A sådan en lille fyr

En magen til blæser bruger ca 0.4 A har jeg lige  læst mig frem til
Avatar billede kenned00 Nybegynder
27. januar 2008 - 18:09 #4
Jeg vil gerne have den i fordi jeg syntes det er godt med en køler der flytter meget luft. Og hvis man synes den lamer kan man jo bare skrue ned for den. Men jeg kan ikke finde en blæserstyring der kan bruges til blæseren det er det der er problemet
Avatar billede jesperpress Nybegynder
22. februar 2008 - 01:43 #5
Styring ?? Skal det være temperatur-styret ?? Ellers køb et 100 ohms potentiometer og sæt det i serie med blæseren. Vælg en tådviklet model der kan klare 5-10 W. Eller 3 4 effektmodstande og en omskifter. Men kontroller at blæseren starter. Hvis spændingen sætes under 5 volt så kan den godt køre, hvis den er startet ved en højere spænding, men den kan ikke komme igang. Du kan også bruge en spændingsregulator som 317. Sæt den på en køleplade så har du lidt styr på hvor effekten bliver brændt af.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
22. februar 2008 - 02:12 #6
Det er en meget speciel blæser:
http://www.sunonusa.com/index2.asp?f=news&p=pr_weatherfan
Det er derfor den trækker så meget strøm. 3000 rpm for en 120 mm blæser er også alt for meget, den skal jo hænge i 4 strimler cykeldæk for man kan være i nærheden af den. Luften skal suges ind igennem et forkromet trådgitter for ventilatorer. Ikke noget med en blikplade hvor der er 19 stk 3 mm huller. Hvis du vælger en spændingsregulator skal det være en heavy udgave der kan klare 2 A. Husk der er spænding på kølepladen, så den skal ophænges isoleret