Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
24. januar 2008 - 11:46 Der er 3 kommentarer

skjult værdig i en celle

Hej gutter
kan man lave en celle således at den har en "skjult" værdi.

sagen er at jeg nogle felter som har en tekst og en farve
f.eks en gul feldt med teksten D i.
Dette felt vil jeg gerne have hvis det kunne få en værdig af 9 således at jeg kan kopiere det ind i et regneark og det så regnes for en værdi 9 ..

sagen er at jeg et regneark som er en vagtplan, lavet med forskellige grafiske farve så man kan se om man har en dagvagt, nattevagt ect. og derfor står der ikke bare 9 i feltet men
D for dag og N for nat osv..

jeg har et skema som regner antal timer ud en medarbejer har haft på en uge. (simpelt + af celler) og derfor kunne det jo være smart at når man kopiere f.eks et gult dag felt ind, jamen så bliver der aut. lagt 9 til i saldoen.

jeg har leget med at opdele cellerne flere felter og så skriv værdien med samme farve som feltet bliver lavet med, f.eks gul
så kan jo ikke se værdien, men jeg syntes det blev lidt noget rod..
kan det ikke laves smartere ?
Avatar billede japping Nybegynder
24. januar 2008 - 11:56 #1
Hvad med at tælle antallet af celler med "D"'er og derefter gange med 9 ?
Avatar billede japping Nybegynder
24. januar 2008 - 11:58 #2
Du kan f.eks. anvende følgende:

=TÆL.HVIS(A1:A2;"D")

Hvor A1:A2 er området er tælles "D"'er i. Så kan du skrive formlen:

=TÆL.HVIS(A1:A2;"D")*9
Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
24. januar 2008 - 12:23 #3
genialt.. det havde jeg ikke lige tænkt på ..
tusind tak for det hurtige svar ;-)