Avatar billede artemis Nybegynder
22. januar 2008 - 19:47 Der er 26 kommentarer

Valg af Linux til server

Hej

Jeg skal have lavet en server. Til det har jeg en Dell poweredge sc440 computer. Der følger Windows Server 2003, Red Hat Enterprise Linux og SUSE Linux Enterprise Server med på en cd-rom.

Men jeg er fuldstændig ny så jeg ved ikke hvilken version ville fungere bedst og være lettest at bruge? Jeg har ydermere undersøgt lidt om andre versioner og fundet ud af Debian eller SME server også ville være et godt alternativ??

Jeg har dog nogle krav, men ellers ville det være fedt hvis der er nogen eksperter der kan forklare hvilket styresystem er det bedste til mit formål og hvis der evt findes guides eller lignende til systemet ville det også være fedt!

Mine krav er:
fil og print server
webserver (dog ikke til at starte med)
ftp-server
og så skal det hele kunne styres "remote" altså fra en anden pc, så jeg ikke behøver skærm og tastatur tilsluttet serveren (hvis dette altså er muligt??)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2008 - 20:05 #1
Foelger med ? Medie ? Eller inkl. Windows licens ?

Alle 3 styre systemer kan opfylde dit krav. For Linux: Samba, Apache, adskillige
muligheder for FTP server, VNC.

Du boer nok vaelge det som du har stoerst erfaring med.

Debian var ogsaa en mulighed.

Jeg ser ikke SME som en virksomheds-loesning.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. januar 2008 - 20:05 #2
jeg ville selv vælge Debian med Rethat somet alternativ, men du kan i virkeligheden lige så godt vælge suse eller noget helt tredie. Valget afhænger af hvad du har prøvet før og hvad serveren skal lave.

Debian kan det du vil, er let at sætte op, klippe stabil og let at opdaterer. Til fjern support kan du bruge VNC
Avatar billede artemis Nybegynder
22. januar 2008 - 20:17 #3
Serveren skal bare bruges til i hjemmet og er egentlig bar en "lege PC" :)

Jeg har for lang tid siden brugt suse som desktop, men jeg aner virkelig intet om servere

Der medfulgte bar en cd'er med de forskellige styresystemer..

Men jeg kunne godt tænke mig noget der var let at sætte op og bruge og som der findes nogle guides til for fuldstændige nybegynder.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2008 - 20:21 #4
Ihvertfald for nybegyndere er der ikke saa stor forskel paa desktopg og servere.

Vaelg hvad du kender bedst af Linux eller Windows (hvis Linux saa SUSE da du kender den).

Der er masser af online tutorials og boeger. Vaelg - og vi kan nok finde noget.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2008 - 20:35 #5
Hvis det er til et privat hjem ville jeg ikke vælge "SUSE Linux Enterprise Server" det er en decideret server udgave som sikker kun er en trial version - jeg ville vælge "Open SuSe 10,3"
Avatar billede artemis Nybegynder
22. januar 2008 - 20:47 #6
Er debian ikke lige så stabil som open suse?
Mit kendskab til linux er virkelig begrænset, tror kun jeg har brugt et par timer så jeg kender ikk rigtig nogen af dem.

Et hurtigt spørgsmål: hvad er VNC og hvordan fungere det?
Avatar billede artemis Nybegynder
22. januar 2008 - 20:51 #7
Et andet hurtigt spørgsmål: Har læst lidt om et program der hedder midnight commander som skulle kunne fungere som fjernskrivebord??
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2008 - 20:51 #8
Avatar billede cult Nybegynder
22. januar 2008 - 20:56 #9
Du skriver at din erfaring med Linux er begrænset, hvorfor så ikke bare bruge den medfølgende Windows Server 2003 ?
- Den vil klare alle dine krav så let som ingenting, og sikkert langt nemmere for dig (Går ud fra du har erfaring med Windows? :P)
Avatar billede artemis Nybegynder
22. januar 2008 - 21:00 #10
Til cult - Ville gerne lege lidt med linux og tænkte det var en god start! :)
Avatar billede cult Nybegynder
22. januar 2008 - 21:04 #11
Fair nok :)

Kender ikke meget til Linux, men mig bekendt er Ubuntu en af de letteste distributioner at gå i gang med.
Den udgives vist både i en desktop og server udgave. - Kender som sagt ikke meget til dem selv... nogle andre der kan fortælle om de er noget værd? :)
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2008 - 23:43 #12
De der linux versioner der følger med: Er det med support osv fra producenten? Det er jo begge to købe-distributioner. Hvis det er en reel licens der medfølger samt support, så bør du jo klart benytte en af dem.
Avatar billede artemis Nybegynder
23. januar 2008 - 01:12 #13
Ja ved nu ikke helt hvad du mener med support, det er sikkert bar prøveversioner, men nu har jeg fundet en guide til en debian server på http://www.aboutdebian.com/install4.htm - Nu vil jeg prøve at få det til at fungere ellers høre i nok fra mig igen :)
Avatar billede langbein Nybegynder
23. januar 2008 - 03:30 #14
En Linux desktop og en server installasjon kan være meget forskjellig.

Jeg ville valgt SME server. Da er du oppe og kjører med web server, ftp server, fileserver etc i løpet av noen timer. Man oppnår den om lag samme framdrift med en SME server i løpet av en time som man kan oppnå i løpet av et år med en annen generell Linux distro. (Fordi konfigureringen av SME server skjer automatisk.)

Dessuten så finnes det ferdige nedlastbare moduler slik at man også forholdsvis hurtig og enkelt kan være i gang med slike ting som Asterisk telefoniserver og Vmware virtualiseringsserver.

SME server har imidlertid en begrensning. Hvis mål og hensikt for eksempel er å lære å sette opp en web server manuelt ved å editere konfigureringsfilene, så lærer man ikke dette med SME server (etter som det skjer automatisk.)

Dersom man forsøker å arbeide ut i fra en vanlig generell Linux bok i forhold til SME server så vil mye av det som står det ikke passe. Noe av grunnen til dette er at de framgangsmåtene som vil være vanlige på andre Linux distroer vil komme i konflikt med SME serverens automatiske konfigureringssystem.

Man kan også rekonfigurere og modifisere SME serveren "manuelt" men dette er betydelig mer komplisert enn med en annen standard Linux distro. På den annen side, den er ekstremt hurtig og enkel å sette opp, og den er også ekstemt driftssikker og pålitelig. Den er også i en viss forstand "feilsafe" på den måte at den automatisk vil kunne rette opp feil som brukeren gjør. Så langt ca 5 års sammenehngende drift koplet direkte ut mot internett og fram til nå 0,0 feil og problemer. (Men hardware og software har vært skiftet ut en rekke ganger.)

Det morsomme (og også begrensende) med SME serveren, det er at man kan være oppe med så utrolig avanserte og omfattende løsninger i løpet av nesten ingen innsats. (På den annen side det å lære teknologien til bunns, det krever jo innsats, og hvis man skal oppnå dette så må man også jobbe med en annen generell distro, som for eksempel Centos, som SME serveren er bygget opp over.)
Avatar billede langbein Nybegynder
23. januar 2008 - 03:32 #15
Centos er forresten en gratis versjon av Redhat Enterprice Linux. Man vil selfølgelig like godt kunne bruke originalen.
Avatar billede justrace Novice
23. januar 2008 - 10:23 #16
Hej der oppe i nord.

Kunne spørger mon ikke have glæde af den her: http://www.eksperten.dk/spm/813005
Avatar billede justrace Novice
23. januar 2008 - 10:40 #17
Avatar billede artemis Nybegynder
26. januar 2008 - 01:57 #18
Hej igen - Undskyld jeg har været lidt fraværende.

Jeg tror jeg vil prøve at sætte en SME-server op og så derefter prøve med suse da jeg lige har fået bogen "The Suse Linux Server" af en ven.

Men jeg har stadig problemer - når jeg bliver spurgt om en ip adresse - skal det så være den jeg bruger til at komme på nettet med eller bare en inter ip adresse som ingen af de andre pc'er på nettet bruger?

Hvad er DHCP??

og hvad skal jeg skrive ved domain navn???

Jeg har brug for en FTP server jeg kan komme i kontakt med fra nettet og så en fil og print server. Jeg har læst et sted at det er nødvendigt at have 2 netværkskort for at komme på nette med SME-server??

Jeg er også i tvivl om hvor jeg skal tilslutte min server til netværket. Jeg har bare sat den i en switch sammen med de andre computere på netværket - er det forkert??

Håber jeg kan få lidt hjælp, selvom jeg allerede er meget glad for den hjælp jeg har fået af eksperterne :)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2008 - 03:22 #19
Avatar billede strych9 Praktikant
26. januar 2008 - 09:57 #20
som domænenavn skriver du bare et eller andet som du kan holde ud at se på i lang tid fremover. Feks artemis.local

det er korrekt at sætte maskinen i en switch.
Avatar billede artemis Nybegynder
26. januar 2008 - 11:25 #21
Okay så domæne navnet skal bare være noget jeg kan huske?

Jeg ved ikke helt om jeg forstår, så det ville være smart at lave en DHCP server eller hvornår har man brug for den??
Avatar billede artemis Nybegynder
26. januar 2008 - 14:32 #22
DHCP er vel ikke nødvendigt da min router i forvejen gør dette?
Når jeg fortæller min server at dens ip adresse er fx 10.1.1.124 hvad sker der så hvis min router ændre en af de andre pc'er på netværket til den adresse? Puha jeg forstår det sgu ikk helt..
Avatar billede justrace Novice
26. januar 2008 - 19:59 #23
Hvis du ikke har ret mange maskiner ville jeg slå DHCP fra på både router og server. Alt efter hvordan du sætter din server op, så behøver du slet ikke routeren, for serveren kører både som router og firewall.

Domænenavn: Jo, du kan godt kalde den hvad du vil, men hvad med at købe et .dk domæne, og så slet og ret bruge det. Et .dk domæne koster ca. 50,- om året, sah....

I din router er der sat op hvilke ip'er den kan dele ud af, så giver du din server en uden for de numre.
Avatar billede justrace Novice
26. januar 2008 - 22:04 #24
Kan sådan en sme-dims styre en NAS, altså hvis man f.eks. vil bruge sådan en til ftp-mapper, mail-bokse, web-sider....? Eller skal man hellere bruge usb?
Avatar billede hcm Nybegynder
31. januar 2008 - 06:40 #25
en meget let linux installation er pclosbe. Den kommer med det hele pre-konfigureret, og du kan styre det meste via webmin og din browser!
Du kan downloade den her og proeve den uden at installere noget...
http://pclosbe.org/mwiki/index.php?title=What_is_BEL_Server-Basic
webserver virker, ftp server virker, mail server er let at saette op, osv osv
Jeg installerede den og var meget glad for den!
Avatar billede langbein Nybegynder
01. februar 2008 - 01:19 #26
Anbefaler at hcm sin løsning blir prøvd. Lastet den ned og testet litt (etter som jeg aldri har hørt om den før). BEL Server-Basic ser egentlig ikke ut som noen business server, synes jeg, men den ser ut til å være en ganske glimrende distro for å lære litt grunnleggende Linux. (Brukervenlighet, overskuleighet osv)