Avatar billede esbenn Nybegynder
21. januar 2008 - 16:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Imac eller macbook pro

Jeg står overfor at skulle købe mac for første gang inden længe, derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til om jeg skal skifte min bærbar ud eller få min gamle stationære opgraderet.

Min bærbar er: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=203175 (opgraderet til 1.5 gb RAM)

Jeg har grafikkort, kabinet og RAM liggende til stationær, så der skal buges penge hvis den skal køre

Jeg skal til sommer starte på uddanelse hvor jeg skal bruge AutoCAD en del, og hvad jeg har hørt kan det ikke køre på Mac, derfor skal det også tages med i overvejelsen.

Jeg bruger diverse adobeprogrammer til programmering og hjemmesider, så derfor skal det også bruges...

Men ja, mener i jeg skal købe en imac til at have stående hjemme så jeg bare kan beholde min bærbar og køre AutoCAD på den uden problemer.
Eller skal jeg købe en Macbook som jeg kan have med flere steder og derfor måske få mere ud af den, dog skal jeg så også bruge penge på stationær...

Håber jeg kan få et par gode råd... pris og indhold skal gerne regnes lidt med (især da jeg er studerende og ikke vælter i penge)

Tak!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
21. januar 2008 - 17:06 #1
Hvis dit problem kun består i at bruge windows-software, så husk at du kan dual-boote en mac med bootcamp, og dermed køre windows på mac'en også. Så kan du skifte imellem dem alt efter behov.
Avatar billede egonspock Seniormester
21. januar 2008 - 17:49 #2
hmm, det er et godt spørgsmål, og komme nok lidt an på temperament.

Jeg ville hellere undvære min iMac end min Macbook Pro, men en stationær har flere kræfter (på trods af at MBP'en faktisk holder meget meget godt med.), men jeg kunne ikke undvære iMac'en heller. Det afhænger nok af hvor meget du skal bruge den i skolen og hos kammerater (og på ferie for den sags skyld :-) ) i forhold til hvor meget du regner med at bruge den hjemme, for iMac'en får du ikke sådan lige med under armen.

Husk at købe 3-parts-RAM i store mængder. 4 GB vil sikkert glæde dit nyindkøb :-)

Til at køre Autocad kan du prøve med Bootcamp, men det er noget u-elegant, hvis du så lige vil se på dine fotos, eller din kalender, der ligger i Mac-delen, så jeg vil klart anbefale at se på enten http://parallels.com eller http://vmware.com/products/fusion/
Avatar billede esbenn Nybegynder
21. januar 2008 - 19:44 #3
I de "programmer" der gør det muligt at køre både XP og mac, køre de XP optimalt?! For AutoCAD tager jo en del RAM for at køre optimalt og jeg tænker bare om ikke det kommer til at gå meget sløvt hvis den både skal køre MAC-delen, XP og AutoCAD på samme tid?!
Det er en af mine helt store bekymringer, for jeg vil jo gerne have at det går rimeligt hurtigt når jeg skifter rundt...
Avatar billede esbenn Nybegynder
21. januar 2008 - 20:26 #4
Skal også gerne lige høre om nogen af dem har trådløs netkort indbygget?! Både Macbook Pro og Imac... Håber lige på de sidste svar.. :-D
Avatar billede egonspock Seniormester
21. januar 2008 - 21:05 #5
Du slipper hverken for Bluetooth eller 802.11bgn-kort ligegyldig hvilken du vælger ;-)
Avatar billede esbenn Nybegynder
21. januar 2008 - 21:48 #6
Jamen hvad er det her så?:
Next-generation wireless
Featuring 802.11n wireless technology, the MacBook Pro delivers up to five times the performance and up to twice the range of previous-generation technologies.4
Avatar billede egonspock Seniormester
21. januar 2008 - 23:05 #7
Ja, hvis din trådløse router kan klare 802.11n kan du køre 300 Mbit trådløst. B og g er dem, kortet også understøtter. (11 og 54 Mbit)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
21. januar 2008 - 23:11 #8
En af fordelene, hvis din router understøtter, at n-teknologien ikke på samme måde som de tidligere deler de X Mbit mellem computerne.
Avatar billede esbenn Nybegynder
22. januar 2008 - 10:35 #9
Ahh okay... Ja det må jeg lige se om min router kan så... Men tak for det...

Syntes godt nok det er svært lige at bestemme sig :-)

Hvis man bruger de programmer så man kan bruge XP programmer på mac, er det så godt at det vil være muligt at spille på den del 100% optimalt?