Avatar billede bohbs Nybegynder
21. januar 2008 - 13:08 Der er 4 kommentarer

Hvordan brænder man bedst dvd'er?

Jeg vil gerne have råd om hvordan man skal brænde dvd'er for at de kan afspilles i "alle" dvd afspillere?

Hvad skal man være opmærksom på omkring:
-dvd type +/-?
-dvd producent?
-brænde hastighed?
-hvilken brænder?
-andre?

Hvilket program skal man bruge til at redigere med? og er der forskel på hvilket program man bruger til at brænde med?
21. januar 2008 - 13:45 #1
Avatar billede uffesteenberg Novice
23. januar 2008 - 00:37 #2
Af producenter er Taiyo Yuden noget af det bedste der kan opdrives. Ellers er Verbatim udmærket og fås overalt - enkelte Verbatim-skiver er faktisk produceret af T.Y.

Brændehastighed: Jo lavere, jo mindre chance for fejlbrænding. Brænd altid ved lavere hastighed en dvd-skiven tillader...

Redigere: Jeg bruger CloneDVD2 og AnyDVD. CloneDVD gør, at man kan presse en dvd med menuer, ekstra-materiale osv. osv. ned på en tom dvd-skive på 4,7 gb (originale dvd'er fylder som regel meget mere). AnyDVD snyder kopi-beskyttelse og fjerner også de såkaldte regionskoder på dvd'er.

http://www.slysoft.com/da/
Avatar billede bohbs Nybegynder
23. januar 2008 - 10:29 #3
Tak Uffe.

Det er netop egentlige erfaringer fra andre jeg søger. Det er video jeg selv har optaget (sportsbegivenheder), og som jeg selv redigerer, men hvad er bedst at bruge til at redigere det med?

Nogen råd til hvilken brænder der er bedst i øjeblikket?
Avatar billede uffesteenberg Novice
23. januar 2008 - 10:44 #4
Ok, det er hjemmevideo.
Et godt program er Ulead Video Studio.. der er vist en gratis prøveversion på Uleads hjemmeside.

Pinnacle m.fl. laver også gode programmer..

Mange bruger også Windows Movie Maker (indbygget i XP og vist også Vista). Det har jo den fordel, at det er helt gratis...

Mht. brænder: jeg har haft flere forskellige og bruger pt. den, der sidder i min Acer bærbare. Jeg har aldrig haft problemer med nogen af dem, så jeg tror ikke, det er noget du skal bekymre dig særligt om :-) Hvis ellers den fungerer og ikke er købt i Netto til 29,95, så burde den ikke volde problemer. Jeg ville hellere være mere opmærksom på, at finde nogle gode skiver :-) Vær dog opmærksom på, om din brænder kan brænde både + og - skiver, så du får de rigtige.