Avatar billede mrg Nybegynder
20. januar 2008 - 12:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Billeder i iPhoto

Hej eksperter,

jeg er for nylig blevet "mac'er" (iMac 24" var for lækker til at modstå), og jeg er så småt ved at vænne mig til tingene - jeg har dog et spørgsmål ang. iPhoto...

Når jeg tilsluttet mit kamera bliver billederne importeret uden at jeg vælger noget som helst, og jeg kan forstå at de så ligger i min iPhoto mappe...men: vi er to profiler på computeren, og ville gerne dele billederne - jeg kan ikke finde ud af at importere dem i min kærestes iPhoto (jeg kan simpelthen ikke finde billederne!) - er der nogen der kan forklare mig lidt om hvad der sker - og hvad jeg kan gøre for at skabe et fælles billedarkiv ?

På forhånd mange tak !
Avatar billede sonnic Juniormester
22. januar 2008 - 10:26 #1
Hej mrg:
Tilykke med din nye iMac, fint valg når vi snakker grafik og billedbehandling.
Mac adskilder sig ikke væsendtlig fra en pc når det gældre deling af filer, så det du er stødt på er adgangen til at dele fældres filer, når du har oprettet to brugerer af din iMac, dig og din kæreste, har du ligesom splittet din computer i to "profiler"
Det eneste du behøver er at du som Master giver adgang til alle brugere at kunne se og benytte denne maappe "deling af denne mappe" så vil din kæreste også kunne se dine billeder.
Villy.
Avatar billede mrg Nybegynder
09. februar 2008 - 09:30 #2
Tak for hjælpen Sonnic, det ser ud til at fungere !

Jeg er dog stadig lidt uforstående for at det er så ugennemsigtigt hvor de enkelte billed-filer ligger...hvad gør jeg hvis jeg vil lave backup af alle billeder fra 2007, f.ex ? Eller hvis jeg vil uploade enkelte billeder til fremkaldelse ?
Avatar billede sonnic Juniormester
09. februar 2008 - 19:04 #3
Tja det er et alm. problem når mange deler en computer, hvor skal filerne ligge og hvordan skal mappe strukturen være så alle kan finde dem.
Vi har på vores fældes HD delt den op i nogle hovedmapper med brugerens navn, og nogle undermapper til billeder, breve, osv. Hver bruger har kun adgang til sin egen hovedmappe men når du logger på som adminstrator (Master) har du den fulde adgang til alle bruger mapper og du vil kunne se hele strukturen. Hvis i kan blive enige om at kalde undermapperne som i hver i sær opretter det samme, vil det ikke være svært for dig at finde rundt i de enkelte brugeremapper.