Avatar billede sexpac Nybegynder
19. januar 2008 - 18:29 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Gamer PC

Hej experter... Jeg har 20K jeg har til at bygge eller købe en klar gamer pc uden skærm. Nogen der kan anbefale mig noget i har set eller noget i kender til? Der ud over skal jeg bruge 2 skærme af 24 wide.

Det skal være en Mega extreme pc der fræser igennem alle spil...
Avatar billede bramstorp Nybegynder
19. januar 2008 - 18:47 #1
kig på www.shg.dk
Avatar billede sexpac Nybegynder
19. januar 2008 - 18:50 #2
bramstorp -

Nej tak. Har ikke haft andet en brøvl med dem... Meget dårlig service... http://www.eksperten.dk/spm/795733
Avatar billede madshammer Nybegynder
19. januar 2008 - 19:33 #3
Avatar billede sexpac Nybegynder
19. januar 2008 - 19:33 #4
madshammer -

Levere de oz til Danmark samtidig med at garantien holder?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
19. januar 2008 - 19:35 #5
www.topdata.dk

Måske finder du noget der :)
Avatar billede sexpac Nybegynder
19. januar 2008 - 19:37 #6
Har tjækket dem ud. Syndes godt det kan være bedrer end det de har.
Avatar billede sexpac Nybegynder
19. januar 2008 - 19:42 #7
ind til vidrer ser det ud til at føniks computer og studiedata er bedst men det kan jo være at i har links til hjemmesider hvor jeg kan bygge dem meget billigere og bedrer op...
Avatar billede bdf Mester
19. januar 2008 - 19:48 #8
www.Studiedata.dk Kig under "Ultraforce"
Avatar billede sexpac Nybegynder
19. januar 2008 - 19:49 #9
bfd- Jeg har snakket med dem. Den der hedder London edition + opgradering ville koste 20.000kr lige ud af lande vejen. Som jeg også har skrevet lige inden du skrev står jeg midt i mellem studiedata og føniks compputer ind til der dukker andet op.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2008 - 21:15 #10
Jeg ville råde dig til at samle selv, da du får meget mere for pengene og du kan få lige hvad du vil have. Hvis du skal have 2 skærme ville jeg sige at du enten skal køre med SLI/Crossfire.
Avatar billede sexpac Nybegynder
19. januar 2008 - 21:54 #11
moolmax -

Hvilke dele vil du anbefale hvis vi snakker om bundkort, grafikkort, ram, cpu og psu i wat?
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2008 - 23:12 #12
Det kommer an på om du vil have SLI/Crossfire eller ej.
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. januar 2008 - 19:47 #13
Asus X38 deluxe bundkort (evt x48 hvis det er til at få fat på)
Intel Q9450 CPU (kommer den 29/1)
Zalman CPU køler
4GB DDRIII 1333mhz ram
Corsair strømforsyning 750w
Antec Performance one P182 kabinet
3 stk 500GB diske i RAID 5 eller 10. S-ata II Samsung eller WD
2 stk Radeon HD3870 i CF (evt vente til omkring 1/3 når HD3870x2 kommer)
NEC eller Plextor DVD-RW s-ata drev
Win Vista 64 bit (Home premium eller Ultimate)

Skærme ville jeg tage Samsung syncmaster. De har et rigtig godt ry. God garanti mod pixel fejl. Gode farver mm
Avatar billede sml Nybegynder
21. januar 2008 - 00:10 #14
DDR3 er hundedyrt og spild af penge medmindre du overclocker sindssygt. Og det er der ikke behov for på en computer til 20.000. Har følgende ændringsforslag til drgonzos forslag:

Bundkort: ASUS Maximus Formula = 1600,-
RAM: 4GB DDR2-1066
Strømforsyning: Tagan, OCZ, Thermaltake eller Corsair ~ 750W - de er alle gode

alternativt kunne du gå efter et SLI-setup med et andet bundkort - vent til NFORCE i780 bundkortene kommer på markedet og køb 2stk GeForce 8800GTS-512.

Og så skal du da have et Blu-ray/HD-DVD combo drev i maskinen, så den kan bruges til at afspille HD-film i fremtiden (og brænde Blu-Ray):
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=412743

Og hold dig til Windows Vista 32-bit istedet for 64-bit - driverne halter stadig til 64-bit.
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. januar 2008 - 05:48 #15
driverne halter ikke i vista 64 bit til ny hardware..

ddrIII kan betale sig så længe du køber 1333mhz og over

foreslår også selv corsair psu

hvorfor nedgradere bundkortet?

nfrce 780i er et skod chipsæt, kun minimale kosmetiske ændringer i forhold til 680i som også sutter. Så vigtig er SLI heller ikke. CF skalerer også bedre og har bedre drivere
Avatar billede sml Nybegynder
21. januar 2008 - 08:47 #16
ddrIII giver INGENTING - højere frekvenser, men dårligere timings = spild af penge. De koster over det dobbelte af tilsvarende DDR2 RAM og giver ingen ydelsesforbedring. Kig selv på Anandtech: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2996&p=6  - de to øverste er DDR3, de nederste to er DDR2. Ville du betale mere end dobbelt pris for DDR3? Bare fordi der er rigeligt med penge, er der ingen grund til at spilde dem.

Bundkortet er ikke en nedgradering - det er X38 chipsettet til DDR2 ram.

Det kan godt være, at i780 ikke er noget specielt godt chipset, men læs 3 sekunder på nettet om Radeon HD3870 vs. GeForce 8800GT/GTS, og sig mig hvem der er hurtigst. Og "så vigtig er SLI heller ikke" er et temmelig dårligt argument, når du selv foreslår en CrossFire platform. Bruger du Windows XP, knuser SLI CrossFire - som altid, er det driverne, der mangler til Vista, inden det også sker på dette OS.
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. januar 2008 - 09:51 #17
SLI knuser ikke CF, nærmere omvendt. Driverne findes finno til Vista og her skalerer CF bedre end SLI. Jeg har aldrig påstået at 1 stk 3870 er hurtigere end 8800GT, men i dual card config gør det bedre Intel Chipsæt og bedre drivere at der hentes ind på den minimale ydelses forskel. Både i Vista og XP. DDRIII er også at foretrække til OC og fremtidssikring

DDRIII kan betale sig fra 1333mhz og opefter. Med højere hastighed kommer højere timings. Jeg ville heller ikke foreslå et board til så dyr en com med en ram tech der er på vej ud.
Avatar billede sml Nybegynder
21. januar 2008 - 14:57 #18
Omvendt? Nu skal der vist beviser på bordet... I Vista skalerer CF på nuværende tidspunkt bedre end SLI, men bedre skalering er jo ikke lig bedre ydelse. Desuden er det et spørgsmål om tid, inden 2xGeForce 8800GT/GTS i SLI er ligeså overlegne som et enkelt 8800GTS i forhold til HD3870.

DDR2 er ikke "på vej ud" - DDR3 er nemlig slet ikke kommet "ind" endnu (og det tror da pokker med de priser). Faktum er, at til en gamingcomputer er det spild af penge at købe sig fattig i DDR3 - det betaler sig kun for overclockere, der vil sætte rekorder. Fremtidssikring er der intet der hedder nu om dage - også selv om gutten i Fona påstår det.

Sexpac - du kan alternativt købe et enkelt GeForce 8800GTS-512MB kort nu og opgradere det senere, eller vente til GeForce 9800GX2 udkommer.
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. januar 2008 - 16:35 #19
han skal stadig have nforce skod chipsæt hvis han vil køre SLI en dag og det sutter røv.

DDRIII ram betaler sig for folk der vil have hastighed og et ordentligt sys og har pengene.

Det er mere fremtidssikret at købe det nyeste end det næst nyeste, det kan vi vel være enige om? Så jo man kan godt tale en smule om fremtidssikring. Du køber jo heller ikke bundkort med AGP vel..

9800GX2 lader jo bestemt ikke til at blive den hurtigste knallert på molen, så det tror jeg lige man skal vente lidt med. Hvordan er det et spørgsmål om tid før nvidia skalerer ligeså godt i Vista????? Det er altså ikke kun driverne og GPU der bestemmer det, chipsættet har også en væsentlig del at sige, SLI kører på skod chipsæt. CF kører på de bedste chipsæt på markedet. Innovationen er nærmest ikke eksisterende når det gælder nye chipsæt fra nvidia og Intel udvikler konstant nye..
Avatar billede sml Nybegynder
21. januar 2008 - 17:40 #20
Sikke ord du bruger. Har du noget at underbygge det med, eller er du bare Intel fanboy?

DDR3 betaler sig IKKE nej, hvad er det du ikke forstår ved de resultater, jeg linkede til - alle de andre tests, der er kommet til samme konklusion?

Det er spild af penge, at betale 4000,- for DDR3 moduler der ikke engang i dag er hurtigere end DDR2-moduler til omkring 1000,- for de moduler er ikke hurtigere om 1 år heller. "Kan vi blive enige om det?"

Manden har 20.000 kroner at smide efter et gaming setup, og så vil du ofre over 4.000 på RAM, men kun 3.000 på grafikkortet? Det er ikke bare en fejlprioritering - det er direkte hul i hovedet.

Og lad nu være med at dømme et grafikkort, der endnu ikke er udkommet. Som jeg også foreslår, kan han købe et hurtigt single-kort nu (NVIDIA har de hurtigste p.t.). Og ja - uanset om du vælger CF eller SLI, vil driverne spille en kæmpemæssig rolle. Og det samme vil spillenes optimering til multi-GPU. CrossFire er først for nylig begyndt at blive konkurrencedygtigt. Og den bedre skalering (KUN i Vista) skyldes optimerede drivere.

P.S. Kalder du det innovativt, fordi Intel smider 3 chipsets ud hver gang NVIDIA laver 1? Du mener måske også at 975X var værd at købe fremfor 965P?
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. januar 2008 - 19:01 #21
Du kan få 2GB DDRIII 1333mhz for 1600kr, 2GB 1600mhz for 2200kr, så de er nu ikke så dyre som du siger. RAM der bliver vi bare ikke enige..

Tror det handler om lidt forskellige filosofier mht opbygning af comz. Med moderne muligheder kan du jo hjælpe en over msn i løbet af et par timer, så kører hans Q6600 3.6ghz 1600mhz fsb, det er mange tusinde kroners gratis ydelse og så nemt som det er blevet er det næsten dumt at lade være. Ordentlig OC betyder Intel chipsæt, Intel chipsæt betyder Radeon kort. Jeg er udemærket klar over nvidia sidder solidt på føringen, men de andre fordele der er ved et Intel chipsæt opvejer så længe den minimale GFX forskel som kortene yder. Uanset hvordan du vender og drejer den, så har CPU gigantisk betydning og en Q6600 ved 3.6 kan jo næsten køre med et gforce TI4200 og stadig sætte alt til vægs, eller næsten da he he, you get my drift.

3000kr er rigeligt til GFX, du kan enten få 2 stk HD3870 eller 2 stk 8800GT. Hvorfor bruge penge på mere? 12-1500 for under 10% xtra? Det ville jeg ikke gøre.

Den gode skalering i CF skyldes i høj grad også Intels chipsæt

975x var ingen succes, der er vi enige. Men P35 og X38 er til gængæld super chipsæt. Begge væsentligt bedre end noget nvidia er kommet med, også 780i.
Avatar billede sexpac Nybegynder
22. januar 2008 - 12:53 #22
Undskyld jeg ikke har logegt på her de sidste dage men har haft kanon travlt på arbejde...

Jeg er faktisk lidt forvirret lige nu mht. hvad jeg skal holde mig til. Har en masse ????? i hoved nu ! ! !
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 13:25 #23
så må du nok beslutte hvem du vil lytte til, for enige det tror jeg næppe vi bliver mht RAM + Bundkort ;)
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2008 - 15:31 #24
Jeg holder med Drgonzo's synspunkt hvis det kan hjælpe dig :)
Avatar billede mattfan Nybegynder
22. januar 2008 - 16:29 #25
Trods min "kærlighed" for SLI (selvom jeg heller ikke kan fordrage de Nvidia chipsæt (bundkortet)) må jeg sige jeg også er enig med drgonzo. Man kommer ikke ude om at ddr3 er og bliver fremtiden. Der er selvfølgelig intet galt med ddr2, men når du har pengene og ikke kan udnytte dem forfærdelig meget mere fornuftigt andre steder på maskinen, så brug dem på ram'ne.

- Desuden gad jeg godt vide hvordan det der RAID 0, 1, 5 og 10 virker? Generalt altså, men også i forhold til hinanden og ydelse-/prismessigt.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 16:49 #26
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID her er god info

RAID er en måde at udnytte flere diske sammen i et array. Først kom RAID 0 og RAID 1. RAID 0 lavede en fordobling af din læse/skrive hastighed, altså op omkring 130 mb/s (med 2 diske), men går bare en af de diskene ned er du på den, RAID 1 lavede en ren spejling af den ene disk, som ren back-up (skide smart i servere) går en disk ned har du en komplet spejling på en anden disk. Der er så kommet nyere RAID former til der kombinerer de 2 typer RAID. RAID 10 er også RAID 1+0, RAID 5 er noget af det samme. Her bruger du minimum 3 diske, hvor de 2 er reelle diske og den sidste er backup hvis en disk skulle gå ned. Sætter du eks 3 stk 500GB sammen, får du 1000GB plads med dobbelt læse/skrive hastighed, de sidste 500GB er så reserveret til back-up. Da det er HDD der er flaskehalsen i stort set alle nyere systemer er en fordobling af disk hastighederne virkeligt noget der rykker ved den samlede ydelse i et system.

Tomshardware lavede en test for at se hvad den optimale opsætning var. En god RAID controller (2-4000kr) og 6-8 stk 500GB børger i RAID 0 gav en læse/skrive hastighed på ca 400 mb/s, se det er satme noget der virker, men igen går bare en af de 8 diske ned er du screewed.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 16:50 #27
jeg ville klart tage 3 stk 160GB diske i RAID som sys disk over en raptor til hver en tid, det koster næsten det samme, er hurtigere og nyere bundkort har en ok indbygget RAID controller.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 16:53 #28
Synes både sml og jeg har nogle gode synspunkter, vi ser bare lidt forskelligt på det at bygge comz.

sexpac - Samler du et sys skal jeg gerne hjælpe med OC via msn/tlf, men gerne Intel chipsæt da nforce er noget rod at OC på og ikke giver særligt høje hastigheder.
Avatar billede sexpac Nybegynder
23. januar 2008 - 15:31 #29
Dragonzo -  Hvis du smider et svar ind smider jeg point retur. Der efter venter jeg på at den nye cpu kommer på marked, og samler dyret. Hvad er det der OC?
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. januar 2008 - 18:15 #30
OC = overclocking.. At hæve frekvenser for CPU, RAM mm over normale indstillinger. Eks tage en 2ghz cpu og køre den op på 3ghz..
Avatar billede sexpac Nybegynder
23. januar 2008 - 23:20 #31
Drgonzo - 1000 tak for hjælpen. Hvordan kan få kontakt til dig når det er?
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. januar 2008 - 06:01 #32
drgonzo(at)ofir.dk
Avatar billede sml Nybegynder
24. januar 2008 - 15:17 #33
Hej igen, det glæder mig, at du har truffet det, du mener er det rette valg. :-)
Jeg har lige samlet en maskine med ASUS nForce 780i SLI bundkort og 3 8800GT kort i SLI til samme pris - gæt hvad der er hurtigst ;-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. januar 2008 - 16:02 #34
gæt hvor meet du udnytter de 3 kort. Gæt hvor stor din strømregning bliver, gæt hvor meget varme det udvikler. Gæt hvor stor en opløsning du skal op i for at se forskel på 2 og 3 kort. Gæt hvor rådne nvidias drivere er, gæt hvor ringe det chipsæt er, gæt hvor,,,, ahhh you get my drift ;)

Og så er det bestemt ikke sikkert de løber fra en maskine hvor CPU er OC med 50% da den mængde gfx kraft vil cpu begrænse spil..

Har du samlet en trippel sli maskine til 7k så er resten satme nogen skod dele, og en skod cpu er nok ikke en god ide til trippel sli, da nvidia anbefaler 1kw

Jeg ville tage

ASUS X38 bundkort Deluxe
DDR3 ram minimum 1333mhz (OCZ 1600mhz hvis prisen skal lidt op, de er rå)
Q9450 CPU (OC med minimum 50%)
Corsair PSU
HD3870GFX (er ikke den store gamer så nøjes med 1, men der lkan smides 2 i.. EVT vent på HD3870x2 som sparker røv på alt)
SAMSUNG eller WD diske i RAID 5 eller 10 (man kan bare starte med 1 disk og tilføje som økonomien bliver til det)
Avatar billede sml Nybegynder
24. januar 2008 - 21:05 #35
Haha, drgonzo, nvidia må have stjålet dine forfædres land eller noget i den stil siden du har så meget imod dem. Jeg synes det er fedt at ATI omsider har fået en konkurrencedygtigt grafikchip-serie på markedet igen (HD3870 og HD3850), men det ændrer ikke på, at NVIDIA leverer bedre ydelse. Single-card, SLI eller triple-SLI - uanset hvad. Min pointe var såmænd bare, at der kan hentes en hel del mere ydelse ved at bruge DDR2 RAM istedet for DDR3. Prøv selv at se, hvor overvejende GPU krævende de fleste af de nye spil er (undtage RTS såsom supreme commander). Crysis, alle spil baseret på Unreal 3-enginen - ja, vel egentlig alle shooters i det hele taget.

Jeg køber ikke en high-end computer, hvis den skal overclockes for at kunne følge med - nedsat stabilitet er simpelthen ikke det værd.

Lad os bare blive enige om at være uenige - det passer mig fint ;-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. januar 2008 - 06:19 #36
nvidia er ikke overlegen i SLI og trippel SLI er spild af penge. NVidia må have givet dig mine forfædres land siden du du sådan uden videre vil komme så ringe et chipsæt i en ny computer.. Om du kører med 2 stk 8800GT eller 2 stk HD3870 er skide ligegyldigt. Du kan ikke se forskel på om dit spil kører 110fps eller 130fps. Desuden skal du have en 1920*1200 skærm for at udnytte det. Så jeg vælger det langt overlegne chipsæt tak.

Overclocking giver ikke nedsat stabilitet. Man skal bare gøre det ordentligt. Så der tager du helt fejl. Hvis en QuadCore kan køre prime95 med 100% cpu load på alle kerner i 24 timer, så er den stabil.

Nej der kan ikke hentes mere ydelse ved at bruge DDRII ram. Det er derfor man går over til DDRIII, fordi DDRII teknologien har ramt sit hastigheds max. Så det er noget sludder du siger der. Især når man tager OC med i beregningen.

Ja nye spil er GPU tunge, men kan sagtens maxes ud (på nær crysis som er for vildt) Bare 1 stk HD3870x2 med en umoden beta driver kan få så nyt et spil som team fortress 2 til at blive cpu begrænset