Avatar billede nicoolai Nybegynder
19. januar 2008 - 14:05 Der er 5 kommentarer

PPPoE forbindelse

Hej Eksperter

Jeg har lige fået Energimidt fiberbredbånd ind i huset. Min tidligere internetforbindelse var ADSL fra tdc.
Den nye forbindelse er en PPPoE forbindelse hvorimod tdc-forbindelsen var en normal med én statisk ip der bliver fordelt med DHCP.

Mit problem er at jeg ikke kan komme på PPPoE forbindelsen med min Airport Express. Den vil simpelthen ikke oprette forbindelse til PPPoE serveren. Jeg kan sagtens komme på med kabel ind i fiberboksen.
Jeg har indtastet brugernavnet og adgangskoden til PPPoE i Airporten men den vil ikke fordele nogle ip'er.

Håber i kan give mig lidt hjælp. Det er hårdt at leve uden netforbindelse i to dage :-)

På forhånd tak
/nicoolai
Avatar billede daniboy Nybegynder
19. januar 2008 - 14:51 #1
Har du opdateret til nyeste firmware til AirPort Express?
Har set nogen change logs hvor PPPoE flere steder volder problemer
Avatar billede nicoolai Nybegynder
19. januar 2008 - 15:34 #2
Ja firmwaren er den nyeste 6.3
Avatar billede daniboy Nybegynder
19. januar 2008 - 16:01 #3
K kender ikke Energi midt, så jeg er blank :(
Avatar billede nicoolai Nybegynder
19. januar 2008 - 16:08 #4
Energimidts kundeservice var der ikke meget hjælp at hente hos. De sagde jeg skulle kontakte routerproducenten.

Når jeg går ind i airport utility er der heller ikke angivet nogen ip til airporten fra pppoe serveren.
Avatar billede SelvErfaren Nybegynder
29. oktober 2009 - 14:02 #5
Hej nicolaj
Jeg har selv prøvet at skulle få en PPPoE forbindelse til at køre, det er rimeligt kompliceret hvis man ikke holder tungen lige i munden og ikke ved hvordan.
Med din nye forbindelse fra MidtVest har du fået en ny box/fiberbox, den gamle var en ADSL router/modem, men den nye er i princippet en swich, dvs. at din pc er sat op til at blive koblet direkte på switchen og den gør faktisk ikke andet end at fordele trafikken lige igennem og ud på det antal porte der er i boxen, den opsætning der er i din pc skal du faktisk have indført i din router, dvs at du skal have programmeret din router og nu kender jeg ikke din model, så der kan jeg ikke hjælpe dig.
MEN HUSK ALTID AT PROGRAMMERE EN ROUTER MED KABEL, ALDRIG, ALDRIG TRÅDLØST, for hvis noget går galt og du mister forbindelsen til routeren så koster det dig penge at få resat routeren hos forhandleren (det dækker garantien ikke).
Bagefter skal du have oprettet et hjemmenetværk på din pc, dvs. du skal omprogrammere pcèn, brug den guide der er i Windows, her er lige et godt råd, lad være med at bruge flg. kryptering til din trådløse forbindelse,, Åben - WEP eller WPA, de er for nemme at hacke, du skal bruge min., WPA-PSK, og husk altid at have kode på med min. 10 karakterer, du skal også sikre dig at routeren kan køre med 802.11g standarden(det er den trådløse hastigheds standard), hvis ikke, så kan det give problemer i forhold til din pc hvis den er forholdvis ny.
Og slut så pcèn til trådløst bagefter, du skal nok forvente en del småfejl som skal rettes, og der er ingen garanti for at din router kan bruges, for der er faktisk en del på markedet der ikke kan, men prøv, det er den eneste måde du finder ud af det på.