Avatar billede wenneberg Nybegynder
14. januar 2008 - 19:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

eSata/firewire eller USB?

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål,

Jeg står og skal til at købe ny ekstern harddisk, jeg har USB 2.0 og firewire i min maskine (er dog ikke sikker på om det er firewire 400 eller 800, hvordan ser man egentlig det?)

Nå men mit spørgsmål er så om jeg skal bruge USB 2.0? Firewire 400/800 eller om jeg skal investere i et eSata kort istedet for og så køre det?

er der nogen der ved noget om det?

og hvis jeg skal købe et eSata kort til at sætte i min pc, hvor finder jeg sådan nogle? har kigget her på siden efter dem, men uden held.

Tak
Avatar billede swiatecki Novice
14. januar 2008 - 20:07 #1
Altså hvis du har mulighed for det så er eSATA nice, da båndbreden ligger på 3 gbit/s!!
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2008 - 20:17 #2
Harddisken skal jo også lige kunne følge med - firewire er måske ikke ligefrem dødt men usb er klart i overtal hvis du også skal kunne transportere til andre maskiner. derfor ville jeg stemme på usb.
Avatar billede kfz Nybegynder
14. januar 2008 - 23:18 #3
ESATA er klart den hurtigste af de 3. Dette harddiskkabinet(http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397963) understøtter både ESATA og USB 2.0, så du også kan tilslutte den til computere uden ESATA.

vær dog opmærksom på at du selv skal købe en harddisk og montere den i kabinettet.
Avatar billede wenneberg Nybegynder
15. januar 2008 - 00:04 #4
nu er der jo mange af de eksterne i dag der har eSata forbindelsesmuligheder, så er det ikke meget nemmere bare at sætte et pci kort i pcen istedet for at skal til at købe harddisk og kabinet?
Avatar billede wenneberg Nybegynder
15. januar 2008 - 00:06 #5
men ud fra det i skriver så lyder det til at esata og usb i en og samme eksterne harddisk er en god ide, så er det bare lige hvilken jeg skal vælge og hvor jeg finder et Pci esata kort?! nogen der ved noget om det?
Avatar billede kfz Nybegynder
15. januar 2008 - 14:32 #6
det kabinet jeg henviser til, har jeg selv, og er godt tilfreds med det.

du kan evt. få fat i en ESATA bracket i stedet for, det forlænger så at sige bare dine SATA stik fra bundkortet og ud til bagsiden af computeren.
Avatar billede kfz Nybegynder
15. januar 2008 - 14:36 #7
der findes bl.a. følgende brackets: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395830 og http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=311004

Controller kort, er der følgende, med 2 ESATA porte, og 1 intern SATA2 port: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404493
Avatar billede kfz Nybegynder
15. januar 2008 - 14:37 #8
du kan alternativt købe dette harddiskkabinet, hvor der medfølger en bracket.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389325
Avatar billede wenneberg Nybegynder
23. januar 2008 - 20:05 #9
tak for hjælpen kfz, vil du ligge et svar til mig? så giver jeg point
Avatar billede kfz Nybegynder
23. januar 2008 - 21:18 #10
jamen det får du her, hvad besluttede du dig for at købe?
Avatar billede wenneberg Nybegynder
24. januar 2008 - 00:10 #11
jeg valgte at køre over usb 2.0 da jeg vist ikke kan køre sata/esata :(
men tak for svaret