Avatar billede eksplayer Nybegynder
06. januar 2008 - 19:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søgemaskineoptimering og usynlige billedlinks

Jeg har fundet et webbureau der ligger nr. 1 på google på et bestemt ord. Jeg har kigget lidt på deres indgående links og fundet at de på mange af deres kunders sider har tre billedlinks der er 1x1 pixel og i hvid ligesom baggrundsfaven - altså usynlige billedlinks, som ikke kan ses med mindre man ved de er der.

Jeg troede ikke at dette var god praksis indenfor søgemaskineoptimering, og jeg troede faktisk også at google straffede dette og ikke belønnede det.

- Er der nogen der har en kommentar til dette?
- Og synes I det er en god måde at optimere egen hjemmeside på?
- Og sidste spørgsmål, hvis det bliver opdaget at google går det så ikke også ud over deres kunder?
Avatar billede lakridserne Nybegynder
06. januar 2008 - 19:40 #1
det er jo kun nogle robotter der indekserer, altså er det ret besværligt at lave alle forholdsregler, f.eks med billeder på 1x1 pixels.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2008 - 19:41 #2
Dette er ikke god praksis og vil på sigt blive straffet. Du kan finde masser af eksempler på ting der siges at være ulovlige, men som stadig findes derude. På et eller andet tidspunkt er der en der anmelder det til google og når de har nok anmeldelser, så falder hammeren.

Det eksempel du har funder er bare et blandt mange og nogle af dem eksisterer med googles viden og velsinelse. Lad mig give dig et eksempel.

En stor og meget kendt bryllups fotograf anvender "snyd" til ar rangerer højt på ordet bryllupsfotograf. Et ord han ville have svært ved at opnå en ordentlig placering på fordi hans site primært indeholder billeder. Er dette spam? det er det vel egentlig ikke. Hvis samme fotograf havde brugt samme teknik til at hitte højt på ordet sex, så havde det været spam.

Jeg tror ikke altid reglerne skal forstås helt bogstaveligt, hvis der er en god og reel forklaring, så!!! Jeg ville dog ikke selv anbefale den slags teknikker
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2008 - 23:27 #3
Potentielt kan det gå ud over kunderne, det kommer an på hvor "stort" anlagt "programmet" er. Hvis teknikken er brugt mange steder og der linkes mellem de enkelte sites, kan google vælge at straffe hele flokken. Normalt straffes den der har glæde at de "ulovlige" handlinger.

Det kan også ske at de simpelthen indlægger f.eks. 1*1 Px parameteren i deres algoritme og straffer alle overen bred kam. Det er set før
Avatar billede eksplayer Nybegynder
07. januar 2008 - 00:33 #4
Tak for hurtige og gode svar. Lidt som jeg havde forventet, nemlig at det ikke er den mest etiske måde at lave seo.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. januar 2008 - 10:16 #5
Netpointers har brugt den metode igennem mange år (om det stadig er sådan de gør, ved jeg ikke) uden at der har været nogle problemer i det.
Det har nok været et af de mest omtalte seo-virksomheder i de sidste 10 år, men de har tilgengæld "leveret varen" uden at de eller deres kunder er blevet straffet.

Skulle man være så uheldig, kan man via google's webmastertools bede om at blive genoptaget, men det sker nok næppe hvis man holder sig til de søegord der kan findes på sit site.
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. januar 2008 - 21:17 #6
Jeg har lige fundet en post på Matt Cutts blog der lidt bekræfter hvad jeg skriver herover. læs dette og bemærk det der skrives om hidden GIF links

http://www.mattcutts.com/blog/traffic-power-ceo-in-jail/
Avatar billede mrvertigo Nybegynder
14. marts 2008 - 11:38 #7
Selvom de benytter omtalte forbudte taktik (og burde straffes for det) så kunne det tænkes at har en lang række legale, stærke indgående links som booster deres domæne. Og hvad er alderen på domænet?

Det behøver ikke nødvendigvis at være deres store masse af "forbudte links" der placerer dem øverst.