Avatar billede breon Nybegynder
04. januar 2008 - 13:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Placering af RAM

Jeg har to ens RAM blokke (Corsair XMS2 2 x 1 GB)

På mit bundkort er der 4 x RAM Slots.

Channel A (2 grønne)
Channel B (2 orange)

Skal mine RAM placeres i hver sin channel (altså i hver sin farve), eller samlet i én for at få optimal udnyttelse?

Jeg prøvet lidt forskellige kombinationer og kan ikke umiddelbart den store forskel.
Avatar billede peet-49 Novice
04. januar 2008 - 13:27 #1
A eller B
Avatar billede gammelhat Nybegynder
04. januar 2008 - 13:29 #2
For at opnår dual channel, skal der sidde en blok i hver kanal
Avatar billede breon Nybegynder
04. januar 2008 - 13:36 #3
Lad mig lige se om jeg forstår det rigtigt.

peet-49: Begge RAM i samme channel (A eller B)

gammelhat: Fordel RAM så der er én i hver channel (A og B)

:-/
Avatar billede abeljensen Nybegynder
04. januar 2008 - 14:19 #4
Ved de fleste bundkort jeg har set, skal man placere dem henholdsvist i hver sin channel for at få noget ud af dual channel. Normalvis placerer jeg mine således at slot 1 og 3 hører sammen og 2 og 4 hører sammen.
Avatar billede peet-49 Novice
04. januar 2008 - 14:23 #5
Der er lidt forskel på div. bundkort, det står normalt i bios eller opstart, når de kører dual.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. januar 2008 - 14:26 #6
Men på nogle bundkort, er der simpelhen kun 2 rammer til Ram.
Asus A8V-VM SE (Forøvrigt et dårligt bundkort, som også kun har 2 X Sata)
Avatar billede gammelhat Nybegynder
04. januar 2008 - 14:31 #7
Når der står hhv Channel A og B, burde der ikke være tvivl. Så må det være A1 og B1 (evt. A2 og B2) de skal sættes i.

Der, hvor der er forskel på bundkort imellem, er hvordan soklerne er farvet (om de skal parres i samme farvel, eller forskellig farve)
Avatar billede breon Nybegynder
04. januar 2008 - 16:22 #8
Jeg har et MSI P35 Neo-F (http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=P35_Neo-F&class=mb)

Nu har jeg sat mine RAM i A1 og B1, men jeg ved ikke om de kører dual channel. Jeg ved ikke helt hvordan man kan se det. Det står ikke umiddelbart noget i BIOS.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
04. januar 2008 - 16:39 #9
Der plejer at stå dual channel i den skærm hvor bl. a. ram tælles op og altså ikke i bios.
Avatar billede breon Nybegynder
05. januar 2008 - 13:10 #10
Jeg kan se at mine RAM nu kører i dual-channel. Jeg skulle dog lige slå Quick Booting fra i BIOS for at kunne nå at se det :-)

gammelhat point går til dig, hvis du vil have dem.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
06. januar 2008 - 23:14 #11
ok