Avatar billede sporally Nybegynder
30. december 2007 - 16:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kliklyde, KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR og andet skidt

Hej

For 2 år siden opgraderede jeg min daværende 2-3 år gamle PC med ny bundkort, processor og RAM, og derefter har jeg fået nogle problemer, som jeg har ignoreret indtil nu:

Nogengange når min PC bare har været tændt i 4-5 timer, og nogengange lige fra jeg starter den op, stopper PC'en op og HD'en kommer med nogle kliklyde, hvorefter den enten bare fortsætter som før (dog med kliklyde efterfølgende med mellem på få minutter), går i stå, går på blå fejlskærm eller genstarter sig selv hvorved den ikke kan finde den primære HD. Når man genstarter den efter den er gået i stå eller den selv genstarter sig selv, så kan den ikke finde den primære HD. Man ska simpelthen slukke helt for PC'en før den vil starte normalt op igen.

Det er dog sjældent den er gået på blå fejlskærm, men skrev det ned sidst den gjorde, og det der stod der var overordnet set:

"KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR" og

"
Tekniske oplysninger:

*** STOP: 0x0000007A (0xE1547B78, 0xC000000E, 0xBF8A4000, 0x34B94860)

*** win32k.sys - Address BF8A4000 base at BF8A4000, DataStamp 367de698

Starter lagring af den fysiske hukommelse
"

Sommetider når den genstarter sig selv kan den slet ikk komme ind i XP igen, og lige efter XP loading logoet kommer frem, kommer der et blink fra en blå fejlskærm og så genstarter den sig selv igen - dette blir den ved med. Det skete første gange for et halvt år siden, igen for 1½ uge siden og så igen i forgårs hvor jeg mistede tålmodigheden og valgte at nu sku jeg undersøge problemet nærmere og så få det løst.

Hva der til gengæld er meget mystisk er, at selvom det virker som en hardwarefejl og jeg første gang den ikk ku komme tilbage i XP igen troede HD'en var brændt af, så ku jeg stadig sætte HD'en i en anden comp. og arbejde med de andre drev end C-drevet. Sætter jeg XP-CD'en i og geninstallerer XP, så kører det helt godt igen (men stadig med hakke-/klikkelyde fra dag 1). Endnu mere mærkeligt var det da jeg for 1½ uge siden satte en anden HD i som primær som erstatning for min egen HD, og her fortsatte problemet. Så geninstallerede jeg XP på den nye HD og så virkede den - jeg satte den gamle HD i igen, og den virkede ikk, ikk før jeg også installerede XP på den igen.

Jeg har læst lidt om de kliklyde i andre tråde og er kommet frem til at det ka have noget med strømforsyningen at gøre, og da den er 4-5 år gammel ka det godt være jeg har været for optimistisk (eller rettere uvidende om) at såen en ikke ka klare et noget nyere system.

Håber der er nogen der kan komme med et rigtig godt bud på hvilken hardware de mener der skyldes problemet.

Specifikationer:
AMD Sempron 2800+
2 x 512MB DDR RAM
ASRock K7S41
NVIDIA GeForce3 Ti200
Strømforsyning:
Codegen (tror jeg den hedder) 300W

Med venlig hilsen
Sporally
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2007 - 18:07 #1
Jeg tror du skal regne med at din harddisk har nået pensionsalderen og dermed indeholder rigtig mange "Bad sector`s"
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2008 - 08:32 #2
Noget nyt i sagen??
Avatar billede sporally Nybegynder
06. januar 2008 - 14:28 #3
Jeg lavede lige et par eksperimenter med RAMene hvor jeg prøvede hver RAM klods hver for sig, og det hjalp ikk..

Quote: "Hva der til gengæld er meget mystisk er, at selvom det virker som en hardwarefejl og jeg første gang den ikk ku komme tilbage i XP igen troede HD'en var brændt af, så ku jeg stadig sætte HD'en i en anden comp. og arbejde med de andre drev end C-drevet. Sætter jeg XP-CD'en i og geninstallerer XP, så kører det helt godt igen (men stadig med hakke-/klikkelyde fra dag 1). Endnu mere mærkeligt var det da jeg for 1½ uge siden satte en anden HD i som primær som erstatning for min egen HD, og her fortsatte problemet. Så geninstallerede jeg XP på den nye HD og så virkede den - jeg satte den gamle HD i igen, og den virkede ikk, ikk før jeg også installerede XP på den igen."

Hvis der er problemer med min HD der kører XP, hvorfor kan den så ikk starte op på min reserve HD? Mener du ikk strømforsyningen har noget at sige i det her? Den er jo også ret så gammel og muligvis for langsom...

Undskyld jeg var langsom med svar, og tak for interessen for at hjælpe indtil nu ;-)
Avatar billede sporally Nybegynder
20. januar 2008 - 20:19 #4
Så fandt jeg problemet. Det var HD'en der gav problemer, og nu har jeg installeret XP på en anden HD uden problemer. Desværre ligger alle dataerne på den ødelagte HD, men planlægger at købe en 1000GB netværks HD. Derudover også et grafikkort som jeg skrev i en anden tråd. Det undrer mig dog hvorfor problemet startede lige da jeg fik skiftet bundkort.

Mange tak for hjælpen. Hvis du lige smider et svar sender jeg dig lige pointene.