Avatar billede ugilt Nybegynder
30. december 2007 - 10:15 Der er 9 kommentarer

Postfix virtuelle brugere alias

Er der er en Postfix guru der kan hjælpe her.
Jeg har opsat en Postfix server der via virtuelle domæner og virtuelle brugere kører fint.

Jeg har dog 2 brugere fra mit primære domæne som IKKE er virtuelle brugere på min maskine og mail til dem skal derfor defer'res.
Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede lassebm Nybegynder
31. december 2007 - 11:20 #1
Deferes... Hvad mener du mere præcist??..
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet i hvert fald. :)
Avatar billede ugilt Nybegynder
31. december 2007 - 13:43 #2
jeg vil gerne for enkelte brugere i eget domæne sende dem videre til min isp og lade dem blive håndteret der.
Avatar billede ugilt Nybegynder
01. januar 2008 - 11:16 #3
den lange forklaring: Jeg anvender minisp.dk som mailhotel der så også screener for virus/spam.
Jeg har her et domæne (lad os kalde det hestfisk.dk).
har opsat postfix der håndterer hestfisk.dk for brugerne ole, søren, peter svend da de alle har brug for imap og alle deres mail.
brugeren lise@hestfisk.dk har stadig sen mail hos minisp.dk og er derfor ikke listet som bruger på postfix.
Hvis ole nu skal sende mail til lise, så fejler postfix da lise ikke er lokal bruger i eget domæne.
Kan jeg lave alias så lise forwardes til minisp.dk ??
Avatar billede mfalck Praktikant
01. januar 2008 - 19:30 #4
ja - det kan du:

i /etc/postfix/virtual skal ud sætte

lise@hestfisk.dk  lise@minisp.dk

og så huske at postmap /etc/postfix/virtual
Avatar billede ugilt Nybegynder
01. januar 2008 - 22:07 #5
udfordringen er at det er lise@hestfisk.dk da domænet ligger der...
Avatar billede mfalck Praktikant
01. januar 2008 - 22:14 #6
ok - så hestfisk.dk ligger hos dem og du kører så et par stykker af dem hos dig selv.

hvor meget kontrol har du over domænet hos din isp ?
kan du evt oprette et subdomæne ala hjem.hestfisk.dk som er din server som isp-serveren sender de mails til som du vil have lokalt og ellers lader resten (lise) ligge der ? Når ole, søren, peter svend sender kan de blot sende som hestfisk.dk og så lade isp-serveren om at filtrere hvem der skal have hvilke mails.. håber at du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. januar 2008 - 09:46 #7
Men det vil altså sige at brugerne fra hestfisk.dk ikke kan sende til lise@minisp.dk ??
Avatar billede ugilt Nybegynder
02. januar 2008 - 10:15 #8
jeg skal vel snare have en alias i stil med minisp.dk!lise@hestfisk.dk - men postfix siger alias skal være lokale!
Avatar billede mfalck Praktikant
02. januar 2008 - 13:29 #9
men mails til dit domæne rammer minisp.dk først (som jeg læser det så hoster de den)?