Avatar billede frudi92 Nybegynder
29. december 2007 - 21:20 Der er 7 kommentarer

Fjerne baggrunden på billede

Nogle der ved hvordan man fjerner baggrunden så den bliver transperant?
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. december 2007 - 21:28 #1
Det kan gøres på mange måder:

Lidt afhængig af version, så har du et udtræknings værktøj i pnotoshop. I de nyere findes den under filer, hvor du "maler" omkredsen af det der skal stå tilbage, hvorefter du "udfylder" den malede omkreds med en gemmensigtig blå farve for at markerer at det skal blive tilbage. Så "uregner" photoshop selv hvad der er billed og hvad der er baggrund jo større kontrans mellem billed og backgrund jo bedre resultat.

Du kan også afmærke billedet med lasso værktøjet og så inverterer (ctrl+shift+i) hvis jegh usker ret og slette baggrunden

Du kan også ligge et afmasknings lag, og så "male" laget gennemsigtigt. Fordelen ved denne metode er at billedet kan "males" tilbage hvis du tager for meget ved at ændre male farven fra sort til hvid
Avatar billede frudi92 Nybegynder
29. december 2007 - 21:57 #2
Har 7.0 så tænkte på om du ikke kunne forklare det sådan f.eks select > inverse eller sådan noget
Avatar billede ranni Forsker
29. december 2007 - 23:40 #3
Dublicate Layer , forstør med luppen+ , marker emnet  med lasso så nøjagtig du kan efter have valgt Feather til ca. 10 px( lille felt øverst til venstre, det laver en blødere overgang), Invert i Select rækken, delete på tasten Delete , nu er baggrunden væk. Deselekt i Selekt rækken Gem som evt. JPG  ......... så vidt jeg husker
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. december 2007 - 19:18 #4
hvis baggrunden skal være transparent, så skal der gemmes i gif og når du gemmer med transparent baggrund i gif bør du sætte en baggrundsfarve da billedes ellers får en hvid skygge når det placeres oven på en mørk baggrund
Avatar billede ranni Forsker
30. december 2007 - 21:28 #5
Hej buffer.
Jeg er ikke helt sikker på, hvordan det var i Element 7 men i 5.0 skal der gemmes i PDF, så kan kun udklippet bruges videre i PHOTOSHOP uden skygger, i hvert fald uden jeg amatør kan se skygger
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. december 2007 - 21:38 #6
jeg troede vi talet photoshop og ikke elemente, som jeg ikke rigtig kender. Jeg tvivler stærkt på at pdf formates skal bruges, kan elements ikke "gem til web" (sådan hedder det i photoshop. hvorefter du vækger gif, sætter en bundfarve og gemmer
Avatar billede ranni Forsker
30. december 2007 - 22:35 #7
Hej igen.
Jeg har også lært lidt og håber frudi også er ledt lidt på sporet af problemet.
Hvis der gemmes i gif, kan udklippet bruges i ELEMENT, PHOTOSHOP CS2 og også i COREL DRAW uden skygger.Måden at behandle udklippet på er ens i ELEMENT 5.0  og PHOTOSHOP CS2 er ens(jeg har lige afprøvet)