Avatar billede phliplip Nybegynder
27. december 2007 - 23:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vista SP1 på MacBook

Hej alle,

Glædelig jul og godt nytår :)

Jeg har givet min kæreste en MacBook i julegave, og for at hun kan bruge nogen af de programmer de bruger på DTU hvor hun studerer, har jeg installeret Vista på den via BootCamp..

Jeg har dog et enkelt spørgsmål. Når man læser dokumentationen til BootCamp omkring installation af Windows står der at hvis man fx. har installeret Windows XP, at man ikke må installere SP2 ovenpå. Det skal være en installation af WinXP SP2.

Så jeg tænker, kan jeg installere SP1 til Vista? Ved godt at den kun er Release Candidate..

Mvh. Philip
Avatar billede egonspock Seniormester
28. december 2007 - 00:30 #1
Jeg ville nok holde mig til VMWare Fusion så hun ikke skulle dobbeltboote, men jeg tror (nok) at det er bagudrettet mht. versioner. Hun må være meget glad for dig, i øvrigt!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 08:48 #2
Jeg vil så prøve at svare på dit spørgsmål:
Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, or Ultimate
Her:
http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/en/11889.html
-her nævnes intet om SP1
Derfor skulle bare være at køre løs.
Mere hjælp her:
http://www.apple.com/support/bootcamp/

egonspock; Fusion koster penge. Boot Camp er med på den nye install-DVD til maskinen.
-kan det være svært at vælge!!!
Avatar billede egonspock Seniormester
28. december 2007 - 09:19 #3
Aeblenet: nu du spørger-så nej, jeg vil helt klart vælge WMware Fusion eller Parallels over Bootcamp, så jeg ikke skulle boote maskinen hver gang jeg havde brug for at skulle køre et windowsprogram. Men det er jo ikke alle, der kan multitaske, og hvad gør et par minutter her og der ;-)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 09:40 #4
egonspock: og nu hvor du skal træde i det. Igen. Så var det faktisk ikke det manden spurgte efter. Og du bruger bare det du har råd til! Så bruger vi andre Boot Camp fordi den kan det hele! Gratis!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 09:45 #5
phliplip: jeg er glad for Boot Camp og har også prøvet Parallels, som er OK, men kræver min 1GB RAM helst 2GB RAM, fordi du har både WINDOWS og MacOS kørende samtidig.
Boot Camp fungerer perfekt på min maskine og jeg har desværre 2 programmer der kræver WINDOWS, så derfor er det en nødvendighed at jeg har WINDOWS.
Jeg har nemlig en lille smule WINDOWS-allergi . . .
Jeg håber din kæreste falder pladask for Mac'en og dropper det WINDÅSE-fis. Hvis hun kan  undgå WINDOWS-software ville det jo være optimalt!
Avatar billede egonspock Seniormester
28. december 2007 - 10:38 #6
Jeg ville nok fylde 4 GB i maskinen under alle omstændigheder, da OS X først kører rimeligt med et godt stykke over 2 installeret. Men det er da sikkert rigtigt, at har man kun en GB, så kører det nok endnu langsommere hvis man kører to styresystemer samtidigt. Men hvis du kører i fuldskærm windows i Parallels, så får du et ekstra kick i øvrigt, og så skal du igen ikke boote hver gang du lige skal bruge det windowsprogram du ikke kan undvære.
Så er det altså heller ikke dyrere end hvad godt er, sidst jeg checkede kostede både WMware Fusion og Parallels ca. 70$ hver og det er mindre end 400 kr. Alene Windows-licensen kan sagtens være mange gange dyrere!
Avatar billede phliplip Nybegynder
03. januar 2008 - 15:07 #7
egonspock: Jeg bruger Parallels på arbejde og det kører da ok. Og ja hun er glad for mig og jeg for hende ;)

aeblenet: Jeg giver det et skud med SP1, og ja - det var SUPER let at installere Vista på bootcamp! Der havde heller ikke kommet WIN-snot på hvis det ikke var for de programmer hun skal bruge på skolen. Og så fik jeg Vista Home Premium (ikke upgrade) til 600,- så det var jo billigt!

Alt i alt, jeg må sige at jeg foretrækker at køre det i boot-camp. Og jeg installerer 4GB ram en af dagene.
Kan jeg bruge disse?: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2040753

Tak for hjælpen, og godt nytår!