Avatar billede champfan Praktikant
24. december 2007 - 18:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tør man købe den nye iMac?

Jeg står og vakler imellem at investere i en alm. PC eller iMac. Hidtil har jeg kørt med PC, men muligheden for at man nu kan bruge Windows-applikationer frister voldsomt samtidig med at man kan læse videre og måske falde pladask for Mac.

Jeg har eget firma og skal derfor primært bruge den til arbejdsrelaterede opgaver. Endvidere har jeg intet kendskab overhovedet til Mac og er derfor afhængig af at bruge min gamle software/filer.

Hvad skal jeg være opmærksom på eller være på vagt overfor? Den som jeg har forkølet mig på har kun 1 GB RAM. Er det tilstrækkeligt til at køre XP? Kan man opgradere RAM?

På forhånd tak for rådene.
Avatar billede kurdo Novice
24. december 2007 - 22:00 #1
jeg tror du får mere hjælp på mediamac.dk :)

men ja, du kan godt skifter ram til mac, du kan endda købe det mens bestillingen er der, :) 2 gb ram koster 1000 kr. ekstra og 4 gb koster 5000! :) men du kan se hvor meget ram du kan bestemmer med macen på apple.dk !:)

og det er noget af det aller nemmeste at skifte ram til mac! :) et par skruer så er du klare! :b

god jul!
Avatar billede egonspock Seniormester
24. december 2007 - 23:30 #2
Jeg har for en måneds tid siden anskaffet mig en 24" og er meget meget glad for den. Jeg har opgraderet med noget ganske almindelig Kingston RAM til 4 GB. Det kostede mig 700 kr, men enhver, der har haft Apple vil vide at man ikke skal købe det hos Apple, men købe det ved siden af. Det er ganske standard-RAM.
1 GB er for lidt hvis man vil køre to styresystemer ved siden af hinanden, så det kan klart anbefales at opgradere. Jeg ville nok køre XP i en virtuel motor som enten parallels eller VMware.
Avatar billede champfan Praktikant
25. december 2007 - 13:43 #3
Takker for kommentarerne. Jeg er selvfølgelig klar over, at apple.dk har oplysninger men stoler mere på erfaringer fra brugere ;-)

Men er der ellers noget, som en Windows-bruger skal være opmærksom på, inden han ta'r springet - negativt såvel som positivt...?
Avatar billede egonspock Seniormester
25. december 2007 - 18:52 #4
Man kan risikere at der ikke er en driver til f. eks. scanner og printer, så det kan være en god ide lige at checke efter på f. eks. http://versiontracker.com eller hos leverandøren. Ellers skal man da bare springe ud i det. Det værste der kan ske, er at man blot kan forblive i XP, hvis man slet ikke kan med OS X, for maskinen fejler ikke noget.
Avatar billede champfan Praktikant
26. december 2007 - 11:50 #5
Jamen, så ta'r jeg springet. Og tak for svaret og dit link.
Avatar billede champfan Praktikant
26. december 2007 - 11:58 #6
Lige et spørgsmål mere fra en mac-wanna-be: Hvis man kører på to platforme, hvad så med antivirus, antispyware programmer, firewall og andre sikkerhedsprogrammer? Installeres de kun på den ene?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. december 2007 - 17:00 #7
Hvis man har windows på sin maskine, er det nok godt at have en virusbeskyttelse kørende under windows. Hvis man følger med i nyhederne skal man nok få at vide, hvis der skulle opstå behov for virusscanner til Mac-delen. Hvis man har lyst, kan man jo køre http://www.clamxav.com/ engang i mellem på mac-delen.
Avatar billede champfan Praktikant
26. december 2007 - 17:24 #8
Altså: Ingen antivirus, spyware mv. på mac-delen? Det er jo en ret ny tanke at skulle vænne sig til :-)

Tak for svaret.