Avatar billede bjorn42 Nybegynder
19. december 2007 - 21:09 Der er 40 kommentarer

Formatere laptop med VISTA, hvordan?

Jeg har netop investeret i et stk. Acer Laptop. En skam er det jo at de fleste maskiner kommer installeret med Windows VISTA, da det meste af min software ikkr fungerer sammen med.
Men jeg har en fin CD rom udgave af Windows XP, som jeg gerne vil have lagt ind. Jeg har for noget tid siden gjort det med en stationær PC uden problemer. Jeg bootede fra XP CD'en og kunne så vælge at formatere og derefter installere XP.

Men på laptop'en kan jeg godt boote op fra XP CD'en, men så siger maskinen, at når jeg vil installere XP, kan den ikke finde nogen harddisk. Hvorfor det?

Jeg kender ikke meget til VISTA, så måske er det en enkelt ting, jeg skal gøre.

Håber nogle her kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2007 - 21:36 #1
Det er fordi du kører med en SATA disk og fordi din XP-skive ikke er med SP2 - hvilken mode af Acer taler vi om
Avatar billede sleeper Nybegynder
19. december 2007 - 21:53 #2
Hej

Husk at tjekke om du kan skaffe alle driverne til xp inden du fjerner vista.

1. hvis du er i tvivl, så lav dualboot på din pc
  http://www.eksperten.dk/spm/769127
2. hvis du er sikker på at du kan finde alle driverne til xp, så skal du via slipstream lave en tilføjelse på din xpcd
  http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm
Avatar billede amews_aj Nybegynder
19. december 2007 - 22:00 #3
Og som jeg ofte spørger folk om, hvorfor imod vista? Hvilke problemer har man haft?
Har man forsøgt at løse dem.
Jeg har kun haft meget få problemer, og de fleste har jeg uden videre kunnet løse.
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
19. december 2007 - 22:08 #4
Ja SATA Disk er korrekt. Modellen er en Acer Aspire 7720ZG.

Min musiksoftware fungerer ikke med VISTA endnu, så derfor.

@Sleeper. Jeg tjekker dit sidste link.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
19. december 2007 - 22:14 #5
Så det er altså et enkelt problem der lader dig forlade vista?
Personligt ville jeg forsøge at løse, og om umuligt, så indtil de kommer med ny version, så bruge andet program, men det er jo bare mig.
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
19. december 2007 - 22:17 #6
Maskinen skal med på turne, så det skal gerne virke 100 %. Jeg afviser selvfølgelig ikke VISTA senere hen.
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
19. december 2007 - 22:58 #7
Jeg har ikke så meget held med at lave den imagefil Sleeper linker til.
Jeg får en pakket fil på 1,2 gb, som skal brændes på CD. Allerede her bliver jeg ikke glad, for så stor kapacitet har mine CD-R skiver ikke.
Jeg prøvede så med DVD og pakkede ud inden, men det virkede ikke.
Er VISTA virkelig så svært bare st slette? Så er der jo virus på min maskine allerede. :)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
19. december 2007 - 23:03 #8
Det er ikke vista der er problemet, men at du har en SATA harddisk. Den kræver en driver for at xp kan starte op på den ved installation.
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
19. december 2007 - 23:11 #9
Ok.
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
19. december 2007 - 23:18 #10
@Sleeper. Har brændt imagefilen og den kunne læse det, dog hjælp det ikke noget på problemet. maskinen kan stadigvæk ikke finde harddisken??
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2007 - 23:50 #11
www.helgec.dk/sata.html - men jeg startede faktisk med at spørge dig om modellen, så hvad med et svar
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
19. december 2007 - 23:58 #12
Modellen er en Acer Aspire 7720ZG. Jeg kan ikke klare mig i VISTA, så andet har jeg svært ved at tjekke. Er der et sted hvor man kan se en oversigt over hvad computeren indeholder som i XP? Tak for linket.
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
20. december 2007 - 00:11 #13
Jeg takker mange gange for linksne. Jeg har forsøgt nu med 3 imagedisks, som maskinen kan læse, men den kan stadig ikke finde nogen harddisk.

Lidt fra det sidste link jeg fik:

I notesblok åbner du filen c:\xpcd\i386\txtsetup.sif – gå til dokumentets slutning her ser du et specielt tegn (end of file) kopier nedenstående tekst, skrå skrift, ind i dokumentet, over dette tegn

[SourceDisksFiles]
viapdsk.sys = 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4
VIASRAID.SYS = 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4

[HardwareIdsDatabase]
PCI\VEN_1106&DEV_3149 = "VIASRAID"
PCI\VEN_1106&DEV_4149 = "viapdsk"

[SCSI.load]
VIASRAID = VIASRAID.SYS,4
viapdsk = viapdsk.sys,4

[SCSI]
viapdsk = "VIA ATA/ATAPI Host Controller"
VIASRAID = "VIA Serial ATA RAID Controller"

BEMÆRK!! Teksten med skrå skrift er lånt fra Bøgebjergs guide, det er altså kun hvis du har samme hardware som der angives på hjemmesiden at du kan bruge den tekst ellers skal du redigere teksten så den passer til dine drivere, tekst markeret med rød farve angiver de drivere som du skal redigere, måske har du flere eller færre drivere, vær omhyggelig med din redigering og husk de kommaer der står, skal blive stående.

Hvad skal der stå i den txtfil. Jeg kan ikke se nogle steder, hvad jeg skal skrive?
Jeg håber, det kommer iorden snart.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2007 - 08:40 #14
Til Aspire 7720 findes der ikke XP drivere hos Acer, det betyder sandsynligvis at du må bide i det sure æble og vænne dig til Vista
Jeg har en Aspire 3100 den kan køre XP så vi kan jo bytte
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
20. december 2007 - 08:59 #15
Nej det var dog en skam. Det er næsten umuligt at tro at man ikke kan installere XP på en laptop. Er det ikke muligt at få sat en anden harddisk i?
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2007 - 09:54 #16
Nej din computer er med SATA interface, men spørg for en sikkerheds skyld ved Acer - der er forøvrigt adskillige bærbare som ikke understøtter XP
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 01:08 #17
Nu har jeg haft en IT specialist ude, og han klarede det heller ikke. Så må Acer installere XP på maskinen, ellers kræver jeg pengene tilbage. Tak for hjælpen ihvertfald.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 08:33 #18
Hvis du kigger på Acers`side kan du jo ved selvsyn se at der ikke findes driver til XP overhovedet hvad angår Aspire 7720 - du kan muligvis ved ihærdig søgen finde drivere på nettet så du får det til at køre, men helt "up to date" får du det næppe
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 18:01 #19
Nej jeg må så leve med VISTA, det kan jeg forhåbentligt, hvis bare tingene virker.

Jeg har installeret nogle ting nu, og det ser ud til at virke.
Imidlertid kan jeg ikke få min lydfiler fra DVD (Kopieret fra anden PC med XP) over på laptop'en. Den mener, de er skrivebeskyttede.
Min eksterne harddisk, hvor det hele ligger på, vil den formatere før jeg kan bruge den. Er det en simpel ting, der skal klares før jeg kan kopiere mine filer over??
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 18:11 #20
Fejlbeskrivelse. Filen er krypteret. ??
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 18:15 #21
"vil den formatere " Højreklik på Computer -> Administrer -> Diskadministration - Hvad siger den om filsystemet på den externe
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 18:24 #22
Når jeg klikker på "Administrer", beder computeren om min tilladelse til at forsætte, hvilket jeg så giver den. Men jeg ser ingen diskadm. kun computeradm..
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 18:27 #23
Den eksterne er med filsystem RAW og den siger, der er 0 byte på.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 18:32 #24
Så har du mistet din partitionstabel - guide på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 18:52 #25
Altså jeg skal lige være helt sikker på tingene. Min eksterne virker fint med min stationære computer. Men er det laptop'en som mangler partitionstabel?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 19:06 #26
Nej det er Laptoppen der ikke genkender din filtabel på den externe - prøv at boote op på din Vista-skive - vælg reparer - reparer start, den externe skal være tilsluttet og tændt imens
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 19:14 #27
Ok. Der fulgte ingen disks med til laptop'en. Jeg kan vælge reparer ved opstart og den står nu med "please wait" process 9/9.
Kan det mon hjælpe?
Og hvorfor mon jeg ikke får lov at kopiere filer og biblioteker fra mine netop brændte DVD skiver, er det samme problem? Den kan nemlig godt fortælle mig, hvad der er på.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 19:18 #28
Ja herren`s og Bill Gates veje er urangsagelige, nu har jeg kørt Linux i 10 år  og så vænner man sig til sådanne uforudsete begivenheder, dog må jeg konstatere at ved Linux bliver der længere mellem uforudsete begivenheder mens det er omvendt med Vista, men lad os nu ta`et problem ad gangen
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 19:21 #29
Ja hehe, selvfølgelig. Jeg er dog rimelig godt røget af sporet lige nu. Jeg kan se af guiden at jeg skal tilslutte laptop'en til en stationær computer. Eller har jeg misforstået det?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 19:24 #30
Ja det har du misforstået, har du "REPARERET" startsektoren?
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 19:26 #31
Ok. Den holdt aldrig op med at arbejde efter 70 min ved process 9/9. Så jeg lukkede det. men det skulle jeg måske ikke have gjort.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 19:29 #32
Mellem os sagt jeg giver heller ikke 5 potter p.. for det recovery halløj - er du sikker på at din stationære genken filtabellen hvis du sætter disken til nu - husk at bruge sikker fjernelse af hardware
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 19:35 #33
Haha, så er det ligesom sagt.
Nej nu genkender den stationære ikke længere den eksterne, som jo er harddisken for backup. Det går da rigtig godt nu synes jeg. Kan det være laptop'en der har lavet noget? Jeg har trykket annuller, når den ville formatere.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 19:41 #34
Det beroligede mig, øjeblik
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 19:42 #35
Eller er det den eksterne der er gået i stykker?
Men hvad med at kopiere filer fra DVD'er og CD'er, det klarede laptop'en heller ikke før, pga. kryptering og skrivebeskyttelse?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 19:45 #36
Du gjorde mig nervøs ved at mene at XP kunne se disken og ikke Vista, det ville ha` været en ny og ukendt situation - download nu TESTDISK på din XP maskine se til at den externe er tilsluttet og gå så frem efter http://www.helgec.dk/lost%20data.html kommer du i tvivl så ring
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 20:26 #37
Mens du venter, download og brænd KNOPPIX http://tyge.sslug.dk/knoppix/ skal brændes som et bootimage - du skal vælge den nyeste version
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
21. december 2007 - 20:27 #38
Tak jeg downloader og lægger på CD som image.
Avatar billede benhur Nybegynder
22. december 2007 - 14:53 #39
Jeg har selv lige være i samme situation, med ikke at kunne installere win xp på en bærbar. Jeg har brugt fantastisk lang tid på at finde en løsning, selvom det sådan set er rimeligt let at løse problemet.

Find ud af hvilket chipset din computer benytter sig af. Kan se på acers side at din model højst sandsynligt bruger GM965. Du kan hente sata driverne her: http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-015001.htm

Når du har downloadet den fil du skal bruge, skal du have selve driverne ud af installeren, hvilket du kan gøre på følgende måde:

Start installeren og klik next de første par gange, men gennemfør den ikke.
Gå i start -> kør ->skriv "%temp%" uden "" selvfølgelig
Kig på dato og tid for mapperne herinde og find de mapper der netop er oprettet.
Kopier alt indholdet af den mappe der indeholder en setup.exe fil over i en ny mappe på din computer. (Jeg kaldte min driver og lagde den i roden af c: drevet.
Åbn en kommandopromt og naviger ind til driver mappen... cd driver
skriv "setup.exe -a"
Setup'en vil køre og ligge filerne ind i c:\program files\intel\...

Nu har vi driverne og så skal de slipstreames ind på din xp installation.

Download det gratis program nlite (Find det på google)
sæt din xp cd i kør programmet. Den vil oprette en mappe med en kopi af din cd.
Ved valgmulighederne vælges drivere og bootable iso. herefter skulle det gerne komme af sig selv hvad der skal gøres og herefter har du så en imagefil du kan brænde ud og bruge.

Ovenstående virkede for mig efter mange kvaler med inf filer og adskillige cd'er og dvd'er.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2007 - 14:49 #40
??