Avatar billede fralle Nybegynder
19. december 2007 - 10:07 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Optimering af excelark

Sidder og roder lidt med et excelsheet der skal give mig lidt oversigt over statistikk fra en mssql database, de udtræk der er gjort bliver smidt ind i to ark, som indeholder en god mængde data. Det første ark indeholder produktinformation, og lagerbeholdning, dette drejer sig om ca. 200 rows og 20 collums.
Det andet ark indeholder ordrelinjer som viser de sidste 12 måneders indkøb af alle produkter, denne indeholder ca. 50k rows og 6 collums.

Problemet er at beregning i denne arbejdsbog tager ganske lang tid, og den prøver jo at re-calculate alt hver gang jeg bare smider lidt data ind i en celle.

Den formel der bringer arbejdsbogen i knæ er:
=SUMMER.HVIS.SETT(vbprodtr!$G:$G;vbprodtr!$C:$C;"="&$N4;vbprodtr!$D:$D;"=" & L$3)

vbprodtr er det ark med ordrelinjer, N4 er produktnr og L3 er hvilken måned den skal hente statistikken fra. ovenstående formel fremkommer 12 gange for hvert produkt (statistik pr måned det sidste år)

Kan dette løses på andre måder? kan man evt. sætte excel til ikke at beregne absolut alt i arbejdsbogen når man blot indtaster data der ikke påvirker andre celler, men som dog kræver en beregning?
Avatar billede epimetheus Nybegynder
19. december 2007 - 10:54 #1
Til at starte med, kan du gå ind i indstillinger / beregning og skifte over til manuel.
Så er det dig der bestemmer hvornår der skal beregnes, hvilket gøres med tryk på F9.

Når du så har fået styr på formlerne, kan du jo skifte tilbage til automatisk.
Avatar billede fralle Nybegynder
19. december 2007 - 16:10 #2
Joda det er jo ikke rigtig noget der løser noget for mig...

Lukker spørgsmålet, ændrede sql qry radikalt således at den retunerede kun de data jeg skulle bruge og ikke andet.