Avatar billede breon Nybegynder
16. december 2007 - 12:44 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Memtest86 fejler?

For nylig begyndte jeg at få en del BSOD fejl på min pc. Det opstår spontant og der er ikke umiddelbart noget mønster i det.

Først var det en STOP: 0x0000000A (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL) -> cmaudio.sys

Nu får jeg primært en STOP: 0X0000008E -> nv4_disp.dll

Jeg fik samlede min pc for nogle måneder siden, og har opdateret alle lyd og gfx drivere uden held.

I dag ville jeg så prøve at køre med RAM test, men det virker som om Memtest86 v. 3.4 fejler. Den fryser computeren efter ganske kort tid. Jeg har 2 x 1 gb RAM, og jeg får præcis samme fejl ved dem begge. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke resultatet.

Jeg er også begyndt at spekulere på, om min strømforsyning er kraftig nok. Jeg bruger en ældre 300W til følgende system:

Bundkort:
MSI P35 Neo-F

CPU:
Core 2 Duo E6750 2.66 GHz

RAM:
Corsair XMS2 2 x 1 GB

GFX kort
Asus GeForce 8600 GT

Er der nogen der kan hjælpe mig med slippe af med de BSODs?
Avatar billede peet-49 Novice
16. december 2007 - 12:47 #1
Avatar billede breon Nybegynder
16. december 2007 - 13:03 #2
Jeg har allerede været på mange af Microsofts egne fejl sider, og har ikke fundet en løsning endnu. Når jeg for så forskellige STOP fejl, tænker jeg at det måske skyldes noget andet end lige mit gfx- og lydkort.

Personligt hælder jeg mest til den 300W strømforsyning, men jeg ikke sikker på hvad mit system egentlig kræver.
Avatar billede peet-49 Novice
16. december 2007 - 13:35 #3
Jeg vil også tro, at en større PSU vil give mindre fejl og genstarter.
Avatar billede coderdk Praktikant
16. december 2007 - 13:42 #4
Prøv at opgradere dine lyddrivere og evt dine NVIDIA-drivere...
Avatar billede breon Nybegynder
16. december 2007 - 14:34 #5
coderdk -> Jeg har lige opdateret mine nvidia drivere, og det hjalp ikke. Jeg har også opgraderet mine lyddrivere uden det store held.

Hvordan skal jeg tolke det, når Memtest86 fryser?
Avatar billede peet-49 Novice
16. december 2007 - 16:09 #6
En 300W PSU til dit system er for lidt.
Avatar billede coderdk Praktikant
16. december 2007 - 17:06 #7
Mit gæt er dårlig RMA og/eller PSU'en ;P Har du ikke en kraftigere PSU du kan låne et sted, til test?
Avatar billede breon Nybegynder
16. december 2007 - 18:09 #8
coderdk -> Mener du dårlige RAM? Det jeg netop forsøgt at teste, men Memtest86 frøs. Måske er det i virkeligheden et dårligt tegn. Er der andre måder at teste dem på, end med Memtest?

Jeg har ikke umiddelbart adgang til en kraftigere PSU, men kan egentlig godt forstå, hvis de 300W ikke længere er nok (den er 5 år gammel).
Avatar billede breon Nybegynder
16. december 2007 - 18:18 #9
Er der en måde jeg kan teste, om de 300W er for lidt?
Avatar billede coderdk Praktikant
16. december 2007 - 18:55 #10
haha ja, ikke RMA, men RAM :) Jeg ville finde en ven, der havde en kraftigere strømforsyning, og smide den i og se om det hjalp... Hvis ikke, så må det næsten være RAM (eller værre: bundkort)
Avatar billede breon Nybegynder
16. december 2007 - 20:42 #11
Jeg er næsten nødt til at finde en måde at fremprovokere en BSOD så.

Jeg forstår bare ikke hvorfor Memtest på præcis samme måde ved begge RAM klodser.
Avatar billede breon Nybegynder
16. december 2007 - 20:42 #12
hov.. hvorfor Memtest FEJLER på præcis samme måde.
Avatar billede breon Nybegynder
16. december 2007 - 21:03 #13
Vil en 400W PSU som den her fra Chill, være nok? http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=312767
Avatar billede peet-49 Novice
17. december 2007 - 08:47 #14
Kører dit system med AGP er 400W ikke nok.
Avatar billede breon Nybegynder
17. december 2007 - 09:14 #15
Jeg bruger PCI-E til mit gfx kort.

Hvordan kan man regne ud, hvor meget power man har brug for? Jeg synes ikke mit system er specielt vildt, og burde derfor ikke være så krævende (ok, måske lidt mere end de 300W det får nu)
Avatar billede peet-49 Novice
26. december 2007 - 17:11 #16
Grafikkortet bruger næsten selv alle watt fra psu
Avatar billede breon Nybegynder
26. december 2007 - 20:29 #17
Jeg har prøvet med en 400W fra Chill Innovations der yder 20A på 12v. Faktisk har den 2x12V. Men det har ikke løst problemet.

Jeg har også fået Memtest86+ til at virke, men den finder ingen fejl.

Så frygter jeg lidt at det er selve grafikkortet, for den går ned hver gang jeg går ind i et spil. Er der nogen måde at være sikker på det?
Avatar billede breon Nybegynder
26. december 2007 - 20:48 #18
Det er 2x 20A den PSU yder, ikke 2x 12V
Avatar billede coderdk Praktikant
26. december 2007 - 21:19 #19
Prøv at skifte drivere til grafikkortet...?
Avatar billede breon Nybegynder
26. december 2007 - 22:18 #20
Jeg har netop installeret de nyeste drivere fra nvidia. Stadig intet held. Måske skulle jeg gå nogle versioner tilbage?

Jeg har også opdateret BIOS, men det hjalp heller ikke.
Avatar billede breon Nybegynder
26. december 2007 - 22:20 #21
Siden jeg skiftede PSU er det dog den samme stop fejl der kommer hver gang:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Stop: 0x0000000A (0x00000016, 0x0000001c, 0x00000000, 0x804E1745)
Avatar billede breon Nybegynder
27. december 2007 - 12:27 #22
Nu har jeg også forsøgt med nogle lidt ældre drivere fra ASUSs egen hjemmeside, nogle som ikke var i beta, det hjalp heller ikke.

Der er underligt for engang kunne jeg godt spille, men så pludselig crasher den hele tiden ved spillets opstart :-/
Avatar billede breon Nybegynder
06. januar 2008 - 13:41 #23
Efter mange timers research har jeg endelig fundet frem til fejlen. Det var heldigvis ikke et hardware problem, men derimod et driver problem.

Mit grafikkort er fra ASUS og de tilbyder nogle tilpassede nVidia drivere til deres kort. Dem installerede jeg naturligvis da de lå på den medfølgende CD. De ekstra drivere har dog været årsagen til mine BSOD.

Problemet har så været, at de ekstra drivere ikke rigtig kunne fjernes igen når de først de var installeret. Så nu har jeg formatteret, geninstalleret Windows og smidt min ASUS cd langt væk :-)
Avatar billede breon Nybegynder
06. januar 2008 - 16:06 #24
Det var i øvrigt filen 'atkosdmini.dll' der blev registreret som den primære synder.