Avatar billede alijan Nybegynder
14. december 2007 - 11:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

bil data

hej. jeg har designet en faktura i Excel. men jeg kan ikke få det til funger med data dvs. hvis jeg har nogen kolonner med bil data f. eks bils mærke og model. hvis jeg på fakt. felt mærke vælger f. eks Audi så i felt modeller kan hun vælger Audi modeller. hvordan kan jeg for det til at funger. tak for hjælpen
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
14. december 2007 - 12:07 #1
Du kan bruge data validation lists til dette.
Om du har et sheet med mærker i første række, Audi A1; Citroen B1; etc og namer denne range "mærker". Nedenunder har du modeller; Audi 100 i A2, Audi A6 i A3; etc og namer denne "audi". Og videre for Citroen osv.
I din faktura vælger du en celle i din kolonne for mærke og tager - menu - data - validation - vælger under settings allow: list - og source =mærke. Denne celle kan du kopiere nedaf så har du din validerings liste for mærker.
I den næste kolonne hvor du har modeller: menu - data - validation - vælger du igen list - og source =INDIRECT(A3) hvor A3 er der du har en validering af mærke. Så skulle den være afhængig af hvilket mærke du vælger. Det er derfor vigtigt at audi hedder både audi i overskriften i A1 og den range name du definerer.
Hilsen Luffe
Avatar billede alijan Nybegynder
14. december 2007 - 13:46 #2
kan du forklar lige mere. nu kan jeg vælger mærker. men ikke modeller. se i række O1 står audi og O2 stå A2 og i O3 A3 osv. og hvad mere du med =indirect(3) skal de stå audi foren aller modeller?.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
14. december 2007 - 15:48 #3
=indirect() skal henføre til den celle du vælger mærket i; idet det samme navn bliver brugt til at name den range af modeller under det tilsvarende mærke.
Jeg kan måske sende et lille eksempel - det er måske lettere end at forklare.
/Luffe
... det er egentlig mig der skal lægge et "svar", når / hvis du engang er tilfreds med svaret :-)
Avatar billede alijan Nybegynder
14. december 2007 - 15:56 #4
ja tak det må du gerne mit mail. aaa_alijan@hotmail.com ellers kan jeg også sende mit ark. tusind tak for hjælpen. hilen ali
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
14. december 2007 - 16:41 #5
Jeg har sendt dig det eksempel jeg lavede og som jeg har beskrevet i min første kommentar.
/ Luffe
Avatar billede alijan Nybegynder
17. december 2007 - 14:41 #6
Tak tak tak, den funger fint.:-)
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
17. december 2007 - 17:46 #7
Så tillader jeg mig at lægge et svar.
Herligt det funker - og held og lykke med bilsalget.
/ Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
20. december 2007 - 16:51 #8
Du fik vist aldrig lukket dette spørgsmål :-)
Klik på navnet du synes skal have point og tryk derefter acceptér.
/ Luffe