Avatar billede jace Nybegynder
09. december 2007 - 13:50 Der er 5 kommentarer

Hvor lang tid tager kold cola?

Heay,

Er der nogen af jer fysik-hajer der kan regne ud hvor lang tid det tager at køle en 1,5 liters cola ned fra 20 grader til 5 grader?

Det kunne være fedt hvis nogen gider regne ud for henholdsvis køleskab og fryser, altså 5 og -18 grader.

Jeg ved godt der er en masse indviklede faktorer som vi ikke kan definere præcist nok, til at få et helt præcist resultat, men bare et cirka tidsrum kunne være skide sjov at få.

Vand må også bruges som væske i regnestykket :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. december 2007 - 14:02 #1
Jeg mener at programmet Myth busters på discovery har lavet forsøgene med øl. Som jeg husker det kunne man køle en dåseøl ned til omkring 5 grader C på få sekunder med en kulsyre sne ild slukker
Avatar billede jace Nybegynder
09. december 2007 - 14:06 #2
Okay, men jeg er nu mere ude efter hvor lang tid det egentlig tager i køleskab og fryser.

Altså en slags graf med tid ud af X-aksen og temperatur op af Y-aksen. Så man kan se hvor lang tid man skal vente før en cola f.eks. er 8-9 grader.
Avatar billede geforce3 Praktikant
09. december 2007 - 20:01 #3
Du skal have en del ukendte med så. Du skal kende varmekapacititen på plastic og cola. Og køler du uden nogne form for bevægelse, skal den køle længere for at blive 5 grader i midten af flasken, end hvis den er i bevægelse(da den kun køler udefra, og så kan den ende med at blive 3 eller 7 grader når du tager den ud). Så kan du få den i bevægelse bliver det lidt nemmere...

Men lytter med da jeg selv har overvejet at regne det ud. Nåede bare aldrig i gang ;)
Avatar billede jace Nybegynder
09. december 2007 - 20:36 #4
Jeg har sat diskussionen igang flere steder så det kan være vi fælles kan finde en løsning :)

http://hol.dk/traad.aspx?fid=23&tid=412377
http://newz.dk/forum/tagwall/hvor-lang-tid-tager-kold-cola-74666

Jeg ved ikke om der er andre gode steder at spørge om sådan noget?
Avatar billede madeindk Nybegynder
14. december 2007 - 21:57 #5
Iskold cola burde ikke tage særlig længe med salt :-)
Se evt. denne video her: http://jegergrim.com/film/?a=sevideo&i=2649