Avatar billede kaptajnb69 Nybegynder
07. december 2007 - 17:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

For få adgangstilladelser på Leopard

For at sikre mig, at min egen bruger var beskyttet mod andre, lavede jeg en info på min mappe.
(mig) stod til "Læse & skrive", (ukendt)? til "Læse & skrive" og "everyone til "skrivebeskyttet".
Derfor ændrede jeg det til everyone "ingen adgang" og bad om at det skulle gælde for de underliggende mapper. Jeg fik en advarsel om, at det ikke ville kunne ændres, men mon ikke det går?
Det gik ikke.

Nu kan jeg ikke flytte filerne fra en mappe til en anden på min egen harddisk. Den vil kun kopiere, når jeg trækker filen over i en anden mappe. Det tager tid...
Hvis jeg er heldig kan jeg få lov at flytte den helt, men så kræver det administratorkode. Altså er det ikke noget med, at der er lavet ny partition, som den skal flyttes over på. Men hvad pokker er det så?

Og hvem er (ukendt) egentlig???

Da jeg ændrede indstillingerne for “Everyone” på min bruger og på underliggende mapper, blev der sagt, at det ikke kunne fortrydes... Måske dumt så? Men det kan vel ikke passe, at man ikke bare kan ændre tilbage igen???

Jeg kan ikke omdøbe mine egne mapper på skrivebordet. "Du har for få adgangstilladelser til omdøbe emnet" får jeg at vide. Hvordan kan jeg have det, når jeg er administrator?

Jeg har prøvet at hente BatChmod ned og bruge dette program til at ændre adgangstilladelserne tilbage, men det hjælper ikke.

Er der nogen, der har oplevet noget lignende, eller som ved hvordan man reparerer det?
Jeg vil gerne have min egen brugermappe lavet som før. Måske sørge for, at kun jeg har adgang til min mappe, men det er ikke det vigtigste lige nu.
Kan du hjælpe?

Pis og lort. Jeg bliver snart sindsyg!

/KaptajnB
Avatar billede kaptajnb69 Nybegynder
07. december 2007 - 17:30 #1
Hvis jeg står på den enkelte fil og ændrer adgangstilladelserne for den, kan jeg være heldig, at jeg kan omdøbe den.
Hvis jeg beder om at slette en fil, skal jeg skrive administratorkode hver gang. Meget mystisk.
Avatar billede kaptajnb69 Nybegynder
07. december 2007 - 17:31 #2
Endnu en ting.
Tager jeg en info på min egen bruger og trykker på + nede i venstre hjørne, genstarter finder. Det er KUN for denne mappe.
Avatar billede egonspock Seniormester
07. december 2007 - 21:23 #3
Start fra din leopard-cd og find en menu, der hedder gen-opret rettigheder eller lignende (dette er lidt vagt, så prøv dig lidt frem.) Du bliver på et tidspunkt spurgt om du vil rette rettighederne på din bruger og der skal du slå til. (da svaget er så svagt som det er, vil jeg end ikke forsøge at kalde det et svar ;-) )
Avatar billede kaptajnb69 Nybegynder
08. december 2007 - 11:11 #4
Tak alligevel. Det er klart det bedste bud indtil videre... :-)
Avatar billede sd8220 Seniormester
08. december 2007 - 16:28 #5
Hejsa
Principielt kunne du vel også gøre det fra Terminalen ,
Altså noget i stil med:
> sudo chmod a+x /users/DINBRUGER

Det burde give eksekverbare rettigheder til alle på din hjemmemappe, og det kan være det, der er gået galt. Bemærk, at DINBRUGER skal være dit brugernavn (kortnavn)

Jeg har ikke em jaguar installeret, så jeg ved ikke, om alle bør have den rettighed; men kender du lidt til Terminal er det jo så også en mulighed; men måske er der også problem med rettigheder på andre mapper i din brugermappe - det kunne det jo næsten se ud til, når du har bøvl med din skrivebordsmappe.

Håber, at det giver dig lidt inspiration ;)

Har du prøvet bare at reparere tilladelser fra din startCD/DVD?

/Sebastian
Avatar billede kaptajnb69 Nybegynder
08. december 2007 - 17:28 #6
Hej Sebastian.

Takker for dit bud. Jeg er ikke skarp nok til at se, om jeg med din kommando kan gøre min hjemmemappe privat, så det kun er min. Skal der andet til, end det du har beskrevet, når mit ønske er, at jeg selv har alle rettigheder til min mappe, og andre ikke skal kunne komme ind, men de må gerne bruge mine programmer installeret fra min bruger?
Hvad betyder dette helt nøjagtigt: "eksekverbare rettigheder til alle på din hjemmemappe"?

BatChmod kan noget i den dur, men om programmet ikke virke på Leopard, eller om der er andet galt, kan jeg ikke se. Det hjælper ikke at bruge BatChmod, kan jeg blot konstatere. Måske bruger jeg det forkert?

VersionTracker har en gratis version liggende, hvis du skulle have lyst til at kigge på det.

Jeg har endnu ikke prøvet at putte min start DVD i. Måske er jeg lidt bange for at mine filer skal gå tabt, men er der nogen risiko for det?

/Morten B
Avatar billede sd8220 Seniormester
08. december 2007 - 18:11 #7
Hej Morten
Hvis du bare vælger at reparere rettigheder på din harddisk kan jeg ikke forestille mig, at du skulle kunne miste data. Har aLdrig hørt om, at det var en mulig konsekvens.

Altså har du helt uorden i din diskstruktur (volume bitmap og den slags) så kan du selvf altid miste data; men det antager jeg ikke.

Kommandoen ovenfør gør ikke din mappe privat, tværtimod giver den alle brugere på maskinen adgang til at læse dit hjemmekatalog. At et katalog er eksekverbart betyder, at det kan åbnes og læses. At en fil er eksekverbar betyder i unix-sporg (og det er jo det, som Macen er baseret på), at den kan afvikles/er et unixprogram. Macprogrammer er faktisk en mappe med en masse arkiver i, hvoraf nogle af dem er unix-programmer m.v.

Hvis du er administrator og har installeret programmer i mappen Programmer, så vil alle brugere på din maskine normalt kunne afvikle dem. Hvis du har installeret programmer i mappen Programmer i din hjemmemappe vil det normalt kun være dig, der kan afvikle dem.

Kender du noget til Terminal (i Unix/Mac)? Du kan se, hvad en kommando gør ved at læse dens man-side.
man chmod
fortæller dig f.eks. hvad chmod kan med forskellige options; men er du ikke sikker på, hvad du laver, kan du meget nemt få lavet ganske håbløse ting ;(

Start fra CD/DVD og åbn Diskværktøj på den og reparer disk og disktilladelser som det første, og så se, om det ikke kunne hjælpe.

/Sebastian
Avatar billede kaptajnb69 Nybegynder
08. december 2007 - 18:47 #8
Hej Sebastian.

Endnu engang tak.

Jeg prøver at smide DVD'en i og ser, om det hjælper. Er, som du har gættet, ikke nogen super haj på Mac, men jeg er lærenem. :-)

Vender tilbage imorgen med resultatet.

mvh/
MB
Avatar billede sd8220 Seniormester
08. december 2007 - 22:23 #9
Velbekomme

Er der nogen, der kan huske ekspertens regler for uddeling af direkte kontaktmulighed? (mail/tlf og den slags)?

Bor du her i nærheden af Midtsjælland kunne vi evt. mødes

Hov - du burde da have givet egon nogle af pointene; men tak  - Vil du have halvdelen, Egon, så opretter jeg et overførsel af point-sprg til dig, hvis du lige hjælper mig med hvor ;)

/Sebastian
Avatar billede kaptajnb69 Nybegynder
08. december 2007 - 23:07 #10
Hej.

Jeg bor i Århus.
Det ville ellers være genialt at få live hjælp til det.

Da jeg er helt ny, var jeg nok lige hurtig nok til at uddele pointene. Jeg undskylder overfor Egon. Det var ikke for at snyde dig. Er meget taknemmelig for begges hjælp.

/Morten B
morten@bjelbaek.dk
Avatar billede egonspock Seniormester
09. december 2007 - 00:25 #11
Hej Morten,
Du burde melde dig ind i MacØstjylland, der holder møder ca. hver 14.dag i Århus centrum. Der kan de helt sikkert hjælpe. http://macoestjylland.dk
Skidt med pointene, Det er vigtigere at din computer kommer til at virke :-)