Avatar billede kimhvidkjaer Nybegynder
12. juni 2001 - 16:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjæælp: Scrolle en hel side med frames på ? - FORSAT

Kan man ikke på nogen scrolle en hel side med frames på?

:)

Jeg har et rigtigt irriterende problem: Jeg vil gerne have en side med frames på, hvor øverste frame er 200 pixels og nederste bare er resten af siden ( altså * ). Men hele siden skal selvsagt kunne scrolle hvis indholdet i nederste frame bliver større end vinduet?!?!.. (og jeg vil ikke bare scrolle den nederste frame, men hele vinduet)

Det jeg vil lave er en menu i toppen hvor der også er noget flash-animation, men når brugeren klikker på et menupunkt skal den kun skifte den nederste del af indholdet ud (da animationen skal forsætte uforstyrret), men den nederste del kan godt blive ret lang.. (forskellige længder). Samtidigt vil jeg gerne have dethersens \"portal-look\", hvor man scroller hele siden!

Det må da kunne lade sig gøre?? Hjæælp! :)
Avatar billede kimhvidkjaer Nybegynder
12. juni 2001 - 16:13 #1
og her er lige tråden fra sidst:
--
hvad med at overveje tables i stedet?
--
joe.. men problemet er jo at jeg gerne vil have at når man klikker på en menu, så ændrer det nederste indhold sig til hvad man nu har klikket på. SAMTIDIGT skal animationen på toppen af siden blive ved med at afspille. altså ligesomom der kørte en god film.

Hvis jeg bare bruger almindelige tables så begynder filmen jo forfra hver gang man klikker :(
--
For at kunne scrolle et helt frameset skal det frameset ligge i en iframe (Iframes kan godt rage ud over kanten af vinduet)

Så en lille dummyside med en 100% bred iframe i. i iframen loader du så dit frameset. og når det er loadet kan du kikke på mainfilen og resize din iframe så den passer i længden.

Men det er ligegodt nemmere bare at lave hele siden i tabeller, Det er jo netop den tabeladfærd frames er beregnet til at komme bort fra (scrolle hovedsiden uden at meny eller headerreklame flytter sig)

mvh JakobA
--
(JakobA)

Det forstår jeg ikke 100% (men iframes er også noget jeg selv har overvejet, dog har jeg ikke helt kunne finde frem til løsningen).

Kan jeg med iframes f.eks. lave en iframe ind over bunden af min grund-html-side og så bare refreshe inholdet i denne (dvs. at min grund-htmlside bliver IKKE refreshet), og samtidigt resize iframen til at være 100% af højde/bredde?
--
Jeg kan bare ikke fatte at det ikke kan lade sig gøre.. ??

(grimme løsninger er også velkomne, jeg har selv overvejet noget dhtml, men det duer umiddelbart ikke med alt det indhold jeg har..)

--
hvordan skulle en frame i en frame-løsnigen evt. være?
--
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. juni 2001 - 20:21 #2
Kan du med Iframes ...
Ja det kan du, men husk på at 100% refererer til browservinduets størrelse. ikke til den side der scroller bageved vinduet.
100% i bredden er sikkert fint (ligeså bredt som vinduet); men i højden kommer du til at vente til siden er loaded og så aflæse hvor højt dokumentet er (i pixel) før du pålideligt kan resize iframen til den højde.

mvh JakobA

ps: hvorfor fortsat?
Avatar billede 7th Praktikant
13. juni 2001 - 03:20 #3
hvis jeg har forstået rigtig vil du scrolle hele vinduet, altså så det er muligt at \"scrolle\" ned med begge frames på en gang.

Personligt synes jeg det lyder som en dum ide, da din menu så aldrig vil blive i toppen, og der vil blive en masse scrolleri istedetfor. Hvis du vil bruge denne løsning bliver du nød til at lave en eller anden smart baggrund og putte ind, ellers når man scroller ned vil der jo bare komme en blank side...
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2001 - 15:13 #4
<ole>
Prøv denne DHTML-scroller:
    http://www.olebole.f2s.com/scroller/
Med mindre du har meget komplicerede scriptings på de sider, der skal inkluderes, kan du med lidt fantasi køre næsten alt i denne scroller.
/mvh
</bole>
Avatar billede callesen Praktikant
14. juni 2001 - 21:59 #5
Hvis du stadig vil scrolle det hele kan du sætte dit frameset ind i et \'ydre\' frameset:
<FRAMESET>
dit \'gamle frameset\'
</FRAMESET>
Avatar billede kimhvidkjaer Nybegynder
14. september 2001 - 07:29 #6
tak for dhtml-scrolleren - den virker rigtig godt! Jeg har dog et lille problem med mac som jeg håbede på at du evt kunne hjælpe med? (sagde han og lokkede med point ;)
Avatar billede olebole Juniormester
14. september 2001 - 08:29 #7
Hvad er dit prob?  :)