Avatar billede kaspervt Nybegynder
02. december 2007 - 13:45 Der er 6 kommentarer

Trådløst lagring og afspilning af musik og film

Jeg har længe gået med overvejelser om at reformere mit hjemmenetværk, men jeg ved ikke hvordan.... Mine ønsker går i retning af at det 'hele' skal være lidt mere trådløst. Det betyder blandt andet, at jeg gerne vil have trådløs adgang til min eksterne harddisk. nu har jegen temmelig gammel trådløs router fra linksys, uden USB. Er det nok at købe en router der har USB port? Og så sætte harddisken i?

Jeg ville også ønske at jeg, stadig trådløst, fra min bærbare computer kunne bestemme hvilket musik der skal spilles på anlæget og hvilken film der skal vises. Jeg har ikke meget forstand på sådan noget og derfor vil jeg gerne høre hvad I kan anbefale.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. december 2007 - 14:26 #1
mht. trådløs adgang til din HD skal du have en NAS. Basalt set en kasse med harddisk i og netadgang. Du tilslutter den så via kabel. Om der findes NAS'er med trådløs understøttelser ved jeg ikke.

Resten vil jeg trygt overlade til andre at svare på.
Avatar billede Six Nybegynder
02. december 2007 - 14:44 #2
Min løsning :)

Nas server: Synology diskstation 207+ (Mod'et firmware)
Link til produktet - http://synology.com/enu/products/DS207+/index.php
Anmeldelse af Nas boxen - http://www.pcworld.dk/art/9269?a=rss&i=0

Squeezebox(http://www.squeezeboks.dk/)

Det er en dyr løsning, men det virker formidabelt :)

Squeezebox er en box der kan forbinde sig til dit trådløse net og så finder den de clienter på netværket der kører slimserver, og derved kan den streame musik fra de clienter. Udover det kan den en masse andet, Internet Radio og Rss-Feeds osv. - det tager lidt tid at komme ordenligt ind i den, men når man har fanget den, så er den en genial sag - og designet kan jo næsten passe på hvad somhelst ;D

- Med hensyn til NAS boksen, så skal den bare kobles til din trådløse router via et netværkskabel, så kan den tilgås trådløst.

Jeg har det her setup og jeg ville aldrig undvære det igen :)

Håber du kan bruge det til noget - har du spørgsmål, ja så spørger du bare løs ;D
Avatar billede kaspervt Nybegynder
02. december 2007 - 17:01 #3
Jeg har set lidt på dine forskellige links. Det ser godt ud. Jeg er lidt pjattet med den der squeezebox, det er lige sådan noget jeg er på udkig efter. I min videre søgen kom jeg forbi
apple tv: http://www.apple.com/dk/appletv/ og
KISS 1600: http://www.pcworld.dk/art/8840?a=block&i=39
som umiddelbart kan nogenlunde det samme. Er der nogen der har erfaringer med disse to produkter?
Avatar billede Six Nybegynder
02. december 2007 - 19:35 #4
Kiss 1600 er nok faktisk den rigtige løsning for dig, da den også har DMA - Dvs, den kan streame video og musik direkte fra NAS serverens medie servere (Audio og video), det bliver ihvertfald min næste investering - når der skal udvides med gadgets her i hjemmet hehe :)

Jeg har også hørt godt om appleTV - men har ikke undersøgt den nærmere.
Avatar billede kaspervt Nybegynder
06. december 2007 - 11:16 #5
Jeg har netop købt en squeezebox, så hvis du smider et svar, kan du få lidt point. Tak for hjælpen, jeg tor det er en lækker sag!
Avatar billede Six Nybegynder
06. december 2007 - 20:22 #6
bare i orden :)