Avatar billede sorenriis Nybegynder
01. december 2007 - 16:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Netværksdrev på kollegie?

Min nabo og jeg vil gerne have oprettet et fælles drev.

For at prøve det af har jeg installere Windows 2003 Server som en virtuel maskine (på min stationære pc). Her har jeg så oprettet et netværksdrev.

Men først lige lidt om vores netværksopbygning.
Den kan ses her: http://www.riisonline.dk/netvaerk.pdf

Netværksdrevet fungerer fint så længe jeg arbejder "indenfor" min router - også hvis jeg anvender routerens IP-adresse. Jeg kan pinge min nabos pc, så der er "hul" igennem den vej.

Men prøver jeg at mappe et netværksdrev på min nabos pc med 172.20.3.126, så får jeg at vide at den ikke kan oprette forbindelse. Den virtuelle maskines ip er opsæt som DMZ i routeren, så jeg tror ikke problemet ligger i firewall.

Jeg har forsøgt at administrere den virtuelle maskine via Windows Remote fra min nabo's pc, og det virker også fint. Eneste jeg ikke rigtigt kan få lov til er at oprette forbindelse til netværksdrevet.

Nogle der kan hjælpe med at få løst problemet?
Avatar billede sup3rior Nybegynder
01. december 2007 - 20:57 #1
Det er din router der blokerer for adgangen.

Så vidt jeg husker er det port 139 som skal åbnes for at fil-sharet kan nås, 135 for at kunne validere til sharet.

Ellers kan det her link nok bringe dig lidt videre:

http://support.microsoft.com/kb/832017
Avatar billede sorenriis Nybegynder
02. december 2007 - 00:20 #2
Jeg har forwarded port 135,137,139,445 og samtidig sat serveren op som DMZ i routeren.
Burde det ikke være nok?
Avatar billede sup3rior Nybegynder
02. december 2007 - 11:35 #3
Kører du med noget firewall på den router?
Avatar billede sorenriis Nybegynder
02. december 2007 - 12:15 #4
Ja. Er der noget jeg skal være opmærksom på der?
Avatar billede sup3rior Nybegynder
02. december 2007 - 12:42 #5
Hvis det både er en router og en firewall, skal du både forwarde portene i router-delen og åbne portene i firewallen.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
02. december 2007 - 13:23 #6
Hrm.. Synes kun jeg kan finde "Port forwarding" i min router.
Det er en Linksys WRT54G med DD-WRT firmware. Nogen idé om hvor jeg ellers skal ændre i dens konfiguration?
Avatar billede sorenriis Nybegynder
03. december 2007 - 23:43 #7
Problemet eksisterer også, hvis jeg helt slår firewall'en fra.

Hvad kan problemet så være? :S
Avatar billede sup3rior Nybegynder
06. december 2007 - 14:31 #8
Siger loggen i boksen ikke noget om hvad den blokerer for?
Avatar billede sorenriis Nybegynder
10. december 2009 - 11:08 #9
Spørgsmålet lukket - opgav at finde en løsning :)