Avatar billede dulfi Nybegynder
28. november 2007 - 19:57 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Relæ slår fra når vaskemaskinen tændes

Hej. Jeg er i en dum situation og jeg er ikke sikker på hvad der sker. For lidt siden gik al strømmen i min lejlighed. Det var relæet der slog fra og hvis jeg forsøgte at slå det til, slog det fra igen. Vaskemaskinen var tændt, så jeg prøvede at slå den fra. Så vil relæet godt igen, indtil vaskemaskinen sættes til igen. Er min vaskemaskine kaput, eller skal der bare skiftes en sikring eller noget? Håber i kan hjælpe (og maskinen virker:)
På forhånd tak
28. november 2007 - 19:59 #1
... er det HFI eller SIKRING der smutter ?
Avatar billede sascha Nybegynder
28. november 2007 - 20:06 #2
Det må nødvendigvis være HFI der står af
28. november 2007 - 20:10 #3
... vand/fugt i det elektriske system ...
Avatar billede word-hajen Nybegynder
28. november 2007 - 20:12 #4
Tyder på fejlstrøm enten fra vaskemaskinen eller den kontakt, den er tilsluttet. Prøv at sætte noget andet i kontakten, hvor vaskemaskinen normalt er tilsluttet.
Avatar billede dulfi Nybegynder
28. november 2007 - 20:14 #5
Ok det har jeg gjort nu. Og så er der ikke noget galt. Ja det er HFI der ellers slår fra.

Hvis det er vand eller fugt i systemet, burde den så ikke bare virke når det er væk?
Avatar billede ravnemor Juniormester
28. november 2007 - 20:21 #6
Hvad lavede du lige inden relæet slog fra første gang ??

Var der nogle der var i bad ved siden af maskinen ? Var der nogle der sprøjtede på den med bruser eller lign. ?
Avatar billede dulfi Nybegynder
28. november 2007 - 20:24 #7
Hvor er i vilde. nu virker den og jeg er vold glad. Hvordan gir jeg jer point?
Avatar billede ravnemor Juniormester
28. november 2007 - 20:27 #8
springer over, hvis du fortæller hvad der gik galt ;-)
Avatar billede dulfi Nybegynder
28. november 2007 - 20:28 #9
Øv nu gik det igen. Og nej jeg lavede ikke noget specielt da relæet gik.
Avatar billede dulfi Nybegynder
28. november 2007 - 20:30 #10
jeg prøvede at tømme den for vand, så virkede den igen - i ca 3 minutter. Så slog relæet fra igen
Avatar billede word-hajen Nybegynder
28. november 2007 - 20:43 #11
Ikke mere roderi med vaskemaskinen. Relæet slår fra af en årsag (og det er jo for at sikre, at der ikke sker noget). Måske er du heldig, at du uden problemer kan bruge din vaskemaskine i morgen (hvis der er lidt fugt, som "tørrer" i løbet af natten/dagen i morgen). Ellers må du ringe til en "trikker".
Avatar billede jojosk Praktikant
28. november 2007 - 21:56 #12
Er det det samme sted den slår relæet fra? (altså tidsmæssigt)
Hvis det er sådan, så prøv at starte den længere fremme i programmet, hvis
det kan lade sig gøre.
Det kunne være et varmelegeme, der er røget sig en tur.
Men som det er sagt før, så er det ikke relæet der er uorden. Det er
heller ikke sikringerne,de ville være ubrugelige efter første strømsvigt.
28. november 2007 - 22:23 #13
... du ka' jo være glad for at der er noget HFI sikring/relæ ! Ellers kunne du let få dig en ufrivillig dansetur ved berøring af maskinen ...
Avatar billede vejmand Juniormester
28. november 2007 - 22:43 #14
Det kan også være en slange/pumpe på vaskemaskinen som er utæt, og derved sprøjter vand ind i det elektriske system. Sluk for strømmen til maskinen, og prøv at flytte den. Så kan du måske se om vandet drypper ud under den. (Bare et forslag)
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
29. november 2007 - 13:48 #15
Jeg er næsten så godt som 100% sikker på at det er klassikeren ved vaskemaskiner: Varmelegemet der er tæret igennem.

Træk maskinen ud og bagbeklædningen af.
Et sted nederst i tønden sidder der en lille plade hvor 2 spadestik ved siden af hinanden stikker ud, som ligeså 2 ledningskabelsko er skubbet ned over.
Prøv at trække ledningerne af (altså fri af spade stikkene) og start den uden.
Den vil så vente uendeligt på at få varmet vandet op, men ikke slå HFI relæet ud.
Avatar billede vejmand Juniormester
03. december 2007 - 07:07 #16
Har du fundet fejlen?
Avatar billede dulfi Nybegynder
08. december 2007 - 23:12 #17
Hej eksperter. Nej jeg fandt aldrig fejlen. Jeg har givet op og smidt den ud. Men vil gerne takke jer alle for hjælpen. Ved ikke hvordan jeg kan give jer point, sig til hvis der er en fornuftig løsning.
Avatar billede jojosk Praktikant
09. december 2007 - 00:50 #18
Jeg springer over denne gang.
Avatar billede ravnemor Juniormester
09. december 2007 - 01:16 #19
ditto
Avatar billede vejmand Juniormester
09. december 2007 - 06:57 #20
Også her.  :-)
Avatar billede sascha Nybegynder
09. december 2007 - 11:10 #21
ikke het :-)
Avatar billede dulfi Nybegynder
18. august 2010 - 14:21 #22
svar