Avatar billede sniper_12 Nybegynder
26. november 2007 - 20:20 Der er 4 kommentarer

Pærere skal blinke.

Jeg vil gerne have nogle pære til at blinke, de køre på 12v og bruger ca.1,5A Havde tænkt på at bruge en astabil multivibrator men ved ikke om den kan klare strømmen. det skal lige siges det er mange år siden jeg har rodet med elektronik.

Michael.
26. november 2007 - 20:47 #1
http://da.wikipedia.org/wiki/555_(kreds) -> en powertrans
Avatar billede sniper_12 Nybegynder
26. november 2007 - 23:00 #2
Havde læst lidt om den inden, men skal den ikke have et signal ind for at lave en udgang, for ellers er det vel bare sådan en og så et relæ på.

Hvad koster sådan en fætter hvis jeg nu køre i brinck bare et ca. beløb.
Avatar billede kfz Nybegynder
27. november 2007 - 05:43 #3
du kan også bruge en astabil multivibrator til at trække dit relæ, som så trækker lydsioderne. Ved dog ikke om det er billigere.
27. november 2007 - 07:20 #4
http://www.fairchildsemi.com/ds/NE/NE555.pdf - side 5 -> Selvkørende astabil multivibrator

Bør kunne gøres under ~50 Dkr.
Nemlig et relæ.
555 kan muligvis/sansynligvis trække relæet direkte.