Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 13:27 Der er 53 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg min nye harddisk til at fungere?

Hej Eksperter

Jeg har købt en ny WD eide harddisk og ville sætte den ind i min 4 år gamle pc da min tidligere hardisk stod af. Men jeg må erkende jeg bare ikke er speciel pc kyndig for jeg har tilsluttet harddisken og kørt den vedlagte cd med drive installation. Da jeg satte min xp cd i begyndte den at installere filer indtil den sagde STOP!!! og:

The bios in this system is not fully ACPI compliant.

Den beder mig om at reboote og taste F7 men det blev jeg ikke klogere af for der skete ikke noget da jeg gjorde det.

Hvordan får jeg min nye harddisk til at køre normalt så jeg kan installere xp og kommer igang igen??? - Sætter 200p på højkant.

Hilsen
TK
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 13:51 #1
Du har skrevet at harddisken er en Western Digital eide, mener du IDE?
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 13:52 #2
- og hvilken standard kører den? ATA, SATA el. SATAII?
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 14:11 #3
Det er en IDE-ATA
hvad så?
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 14:18 #4
okay. tjek som udgangspunkt, at den er tilsluttet korrekt, dvs. som master, hvis det er din primære hdd, hvilket jeg går ud fra når det er den du installerer windows på.
Korrekt tilslutning betyder selvfølgelig sort stik og jumperen sat til "cable-select".
I øvrigt skulle det ikke være nødvendigt at installere en harddisk med CD software, da de nødvendige drivers er implementerede i Windows.
Jeg ved ikke om du har husket at formatere harddisken inden du påbegyndte xp installation men hvis ikke, ville det være en god idé :)
Avatar billede silvershadow Nybegynder
26. november 2007 - 14:26 #5
Hvor stor er din nye harddisk?
Er du sikker på at dit motherboard kan håndtere den nye størrelse?
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 14:38 #6
Hey,
áner ikke hvad master er men der ikke andre Hd end den. Og aner ikke hvad en jumper er :-/ har ikke formateret hardisken - hvordan gør man det? min nye HD er 250Mb. Hvordan finder man ud af om ens Motherboard kan håndtere den nye størrelse?

hmm... what to do?
Avatar billede silvershadow Nybegynder
26. november 2007 - 14:53 #7
hmm... mon ikke du mener 250GB. Hvad med et kik i manualen, hvis den stadig findes, kan den måske give et fingerpeg, om hvad det er for et motherboard, der sidder i din pc. Så er det måske muligt via nettet, at finde ud af hvor stor en harddisk motherboardet kan håndtere.
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 15:04 #8
Well måske behøver du ikke kigge manualer igennem :) hvis bundkortet ikke er over 4 år gammelt, som resten af computeren skulle det ikke være noget problem med en ATA 250gb harddisk :)

Du kan formatere din harddisk vha fx. Cute Partition Manager, der er et gratis program som du kan bruge bl.a. til formatering.
Søg efter det på google, installer det på en fungerende computer og lav en boot-cd i programmet. Derefter sætter du CD'en i din computer og går ind i BIOS og tjekker at CD-drevet er sat til first boot device, så den starter op på det i stedet for harddisken. Når du så har programmet startet, ved at trykke på en tast når den læser cd'en, kan du oprette en partition og derefter formatere partitionen som NTFS drev og så skulle du være klar til, at installere XP.
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 15:07 #9
mit motherboard hedder: ECS P4S5A/DX SKT 478 SiS645DX, men manualen er væk. betyder det noget ???
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 15:09 #10
hvordan kommer jeg ind i biosen og tjekker/ændre cd-drevet er sat til first bootdevice?
Avatar billede silvershadow Nybegynder
26. november 2007 - 15:31 #11
Du kan downloade din manual her
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?detailid=38&DetailName=Manual&DetailDesc=P4S5A/DX%20%20(V5.1A)&CategoryID=1&MenuID=82&LanID=0

I de fleste tilfælde kommer du ind i BIOS ved at trykke på DEL under første del af BOOT processen.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
26. november 2007 - 15:37 #12
Jeg har checket i din manual. lige så snart du hører et bip fra højtalereren eller du ser "Hit Delete to Enter Set Up" trykker du på Delete.
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 15:55 #13
nu er jeg inde i biosen - hvordan tjekker jeg om first bootdevice er cd-drevet?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 16:11 #14
Et eller andet sted er der en menu der hedder boot, det er der du skal indstille bootrækkefølgen
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 16:17 #15
Der står quickboot enabled, 1st boo device cd-rom, 2nd boodevice disabled og 3rd bootdevise ARMD-HDD - så det vel fint ud eller? hvad nu?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 16:26 #16
Yes
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 16:27 #17
Hvis det er XP du skal installere kan du finde guide på http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 16:31 #18
men skulle jeg ikke formattere eller hvordan? den siger jo: The bios in this system is not fully ACPI compliant.

What to do?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 16:34 #19
Det har vist ikke rigtigt noget med formatering at gøre, er det en SATA disk??
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 16:36 #20
ide ata
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 16:43 #21
Jump den til master og så skal det køre
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 16:45 #22
hvordan gør jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 16:49 #23
Det gør du i den ende hvor du har tilsluttet det brede kabel og strømstikket, kombinationen står sikkert på en label oven på harddisken, jeg tror at du skal sætte jumperen på det sæt ben helt inde ved det brede kabel
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 16:53 #24
Se side 9 på http://www.wdc.com/en/library/eide/2779-001001.pdf hvis det er din eneste harddisk skal der ingen jumper være
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 17:02 #25
Har kun den ene harddisk. har taget jumperen ud og sat den i stikket igen - hvad gør jeg så nu?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 17:05 #26
Sætter din XP-skive i drevet og booter, husk at klikke på en tast når du bliver spurgt
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 17:11 #27
øv - den siger stadig: STOP! The bios in this system is not fully ACPI compliant.
what to do?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 17:13 #28
Hvornår siger den det ??
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 17:13 #29
- og der inde skulle den gerne finde din nye harddisk som du så har mulighed for at oprette en partition på (skal være NTFS) og derefter installere Windows XP.
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 17:16 #30
Det kunne godt se ud til, at du skal have opdateret din BIOS version.
Du kan finde et opdateret BIOS til dit bundkort her:

http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?detailid=38&DetailName=Bios&DetailDesc=P4S5A/DX%20%20(V5.1A)&CategoryID=1&MenuID=82&LanID=0

Der skulle også gerne være en guide til hvordan det foregår.
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 17:18 #31
den går over i blå skærm med hvid skrift lige efter den har loadet lidt forskelligt ind og skrevet "setup is starting windows" - meget mærkeligt?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 17:18 #32
DVS. at windows-installationen er begyndt - hvis ja -> genstart -> gå i BIOS -> vælg menuen "Load setup default" -> sæt cd til første boot -> save and exit -> boot op på din XP-skive og se om det hjalp
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 17:21 #33
Kan du evt. slå disale / enable ACPI i BIOS
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 17:34 #34
hmm... der er ikke noget der hedder load setup default men se min kommentar kl 16:17:32. der er mit cd-drev first boot device. er det ok??? Den anden ting er at inde i biosen fandt jeg et sted hvor der står ACPI Aware o/s - YES. Hjælper det noget?
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 17:36 #35
hvis den står til "yes" så prøv at sætte til "no" eller "off", bare for at se om det hjælper.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 17:40 #36
"Load optimal setting" i stedet for "Load setup default"
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 17:46 #37
det hjalp sørme :-D du er for sej :-) anyway nu er jeg kommet frem til at c:130gb er partitioneret og 110gb er unpartitioned space. men det skal bare være en stor HD på 250GB som jeg har købt - hvad gør jeg ved det?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 17:49 #38
Det kræver SP2
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 17:54 #39
hva så? skal jeg så bare fortsætte med installationen? hvordan få jeg alle de 250 gb forenet?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 17:58 #40
Det ordner vi bagefter
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 18:06 #41
ok, jeg sortsætter installationen...
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 19:31 #42
let skal det ikke være... :( Har forsøgt at installere xp 3 gange og hvergang kommer der så mange fejl at det ender med at stå: "windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadielse af computeren. Page_Fault_In_NonpageD_Area"

Hvad søren gør jeg ved det? nogen ide?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 19:47 #43
Hvor mange ramblokke har du i dyret??
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 19:47 #44
Hvor langt når den i installationen? Får den partitioneret/formateret harddisken som NTFS og kommer i gang med kopiering af installationsfiler fra CD?
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 19:51 #45
- hvis du har mulighed for at starte fra CD i DOS, skal du næste prøve, at tjekke harddisken for fejl, såfremt den er korrekt formateret:

skriv: Chkdsk /f /r

-for at finde og reparere eventuelle fejl.
26. november 2007 - 19:52 #46
Tanke: Opret manuelt en MINDRE partion ! Og se hvad der evt. sker ?
http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 20:00 #47
umidelbart har jeg ikke gjort noget for at formattere harddisken - så hvis ikke den er formatteret at sig selv/fra start, går jeg udfra den ikke er formatteret. hvad betyder det?

har 2 ramblokke af 1gb hver. Har det nogen betydning?

Den er ca 60% inde i forløbet med kopiering af filer fra cd når den går i stå.

ved ikk rigtig hvad jeg skal gøre???
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 20:25 #48
Jeg vil, under alle omstændigheder anbefale at du sætter din harddisk op i et partition-manager program som det tidligere nævnte Cute partition manager, ude fra DOS. Når det så er gjort kunne du jo tjekke den formaterede harddisk med kommandoen chkdsk /f /r u DOS tilstand.

Den fejlmeddelelse du får under xp installation referer typisk til harddiskfejl eller RAM fejl.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 20:31 #49
Prøv først at fjerne den ene ramklods og prøv så igen at installere, hjælper det ikke sæt ramklodsen tilbage og fjern den anden klods og prøv så igen
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2007 - 20:38 #50
Du kan downloade og brænde www.helgec.dk/unik.iso (skal brændes som bootimage) du kan så vælge at formatere fra DOS http://www.helgec.dk/format_floppy.html - hvis du vælger det så slet først dine nuværende partitioner - opret en ny på bare 20 Gb. formater den med fod parametret /u - altså format c: /u - når det er gjort kan du køre en SCANDISK med overfladescanning så kan du visuelt se om der er BAD SECTOR`s på disken
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2007 - 10:30 #51
Halloooooooooooo
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2007 - 08:46 #52
Hallooooooooooooo
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 19:53 #53
Hvad med at afslutte denne tråd ??
Avatar billede klitfelt Praktikant
18. oktober 2008 - 14:46 #54
ok